آموزش اخذ نماد اعتماد الکترونیک (در وب سایت جدید اینماد)

14
1098

من حدود ۴ سال پیش که اولین فروشگاه اینترنتی وکار جدی ام (۷mobile.ir) رو در عرصه تجارت الکترونیک شروع کردم، تا قبل از اینکه اولین نماد اعتمادم را بگیرم نگرانی ها و سوالات زیادی درباره اخذ این مجوز حیاتی داشتم و به سختی و با پرس و جوهای فراوان و آزمون و خطاهای بسیار موفق به اخذ نماد اعتماد شدم.

در مدت ۴ سال اخیر تا به امروز با توجه به علاقه ام به تجارت الکترونیک و همچنین مدیریت تیم طراحی وب سایت MoshaverNet به غیر از سایت های اصفهان پلاس و ایونت سنتر که بنده شریک موسس آن ها هستم، برای چندین فروشگاه اینترنتی نیز که توسط بنده طراحی و پیاده سازی شدند از جمله سون موبایل ، سماچرم ، کوه شاپ و ده ها فروشگاه و وب سایت فعال دیگر در حوزه تجارت الکترونیک و خدمات آنلاین تجربه اخذ نماد اعتماد و مشاوره در این زمینه را داشته ام. لذا به دلیل ابهامات زیادی که در روند اخذ نماد اعتماد وجود دارد برآن شدم که آموزش اخذ نماد اعتماد الکترونیک را تدوین کنم تا دوستانی که با تمام سختی های این حوزه می خواهند فعالیتی را شروع کنند حداقل در روند اخذ نماد اعتماد دردسر کمتری داشته باشند و با سرعت بیشتری این مجوز را اخذ کنند.
در صورتی که در این زمینه هرگونه سوالی دارید خوشحال میشوم که به شما عزیزان کمک کنم، از طریق درج پیام در پایین همین پست با بنده در ارتباط باشید 🙂

یکی از عوامل مهم در توسعه تجارت الکترونیک، ایجاد اعتماد و اطمینان نسبت به روند تجارت الکترونیک در کاربران است. از طرفی جرایم اتفاق افتاده در زمینه خرید از فروشگاه های اینترنتی، مراجع قانون گذار را به این فکر انداخت که بتوانند استاندارد و نشانی برای امن بودن این خرید ها ایجاد نمایند.

این نشان که آن را e نماد یا ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی می نامند در واقع یک برچسب الکترونیکی است که براساس دارا بودن شرایط معین زیر نظر وزارت صنعت و معدن و از طرف سازمان توسعه تجارت الکترونیک به عنوان تاییدیه فروشگاه‌های اینترنتی و با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها صادر می شود.

 

در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به فروشگاه های مجازی را بر عهده دارد. هدف اصلی از اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب سایت های تجاری، قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت فروشگاه های مجازی است. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. این نماد پس از بررسی وبگاه (وب‌سایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر می‌گردد.

انواع حالت های نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی در واقع مهمترین عامل ایجاد اعتماد و اطمینان برای کاربرانی است که می خواهند از خدمات و محصولات تجارت الکترونیک وب سایت شرکتی یا فروشگاهی شما استفاده کنند. این نماد برای سایت های شرکتی و فروشگاهی است و دارای سه نوع : نماد اعتبار الکترونیکی موقت، تک ستاره دائم و دو ستاره است.
نماد اعتبار الکترونیکی موقت در واقع برای تسریع فرآیند دریافت enamad است و در آن حداقل معیارها در طراحی سایت فروشگاهی در نظر گرفته می شود. برای دریافت نماد اعتبار الکترونیکی دائم تک ستاره، ابتدا طراحی سایت بررسی می شود، سپس سازمان توسعه تجارت الکترونیک به این سایت ها قوانینی را برای رعایت و دریافت این برچسب اعلام می کند. بعد از انجام این مراحل، برچسب نماد اعتماد الکترونیکی به این سایت ها تعلق می گیرد. مراحل دریافت نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره مشابه به نوع تک ستاره آن است ولی برای دریافت این نوع نماد نیاز به نصب گواهی ssl در سایت نیز هست. این نوع نماد دارای اعتبار بیشتری نسبت به سایرین است و گواهی ssl نشان از حفاظت و امنیت بیشتر دارد.

چه کسب و کارهایی نیاز به نماد اعتماد الکترونیک دارند

کسب و کارهایی نیاز به نماد الکترونیک دارند که:
۱- فروش کالا و خدمات از طریق وب سایت آنها صورت بگیرد.
۲- تمام مراحل سفارش و پرداخت وجه به صورت آنلاین و از طریق سایت باشد.
بنابراین اگر شما در وب سایت خود خدمات و یا کالایی را برای فروش ارائه نمی دهید و وب سایت شما صرفا جنبه تبلیغ کسب و کار شما را دارد، نیازی به گرفتن نماد اعتماد الکترونیکی ندارید.
در واقع کسب و کاری به عنوان کسب و کار اینترنتی محسوب می شود که دارای فرآیند خرید استاندارد باشد. بدین معنی که امکان سفارش، خرید و دریافت پیش فاکتور در آن وجود داشته باشد.
اگر شما یک کسب و کار اینترنتی محسوب می شوید باید اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی کنید.

مزایای داشتن نماد اعتماد الکترونیکی چیست

  • ایجاد اعتماد و اطمینان خریداران از رسمی بودن وب سایت شما
  • جلوگیری از سو استفاده رقبا از نام و اعتبار شرکت شما برای فروش محصولات خود با نام تجاری شما
  • رعایت ضوابط و قوانین توسط مشتریان در انجام خرید های اینترنتی
  • بالا رفتن میزان امنیت معاملات
  • بالا رفتن امنیت مبادلات کالا
  • حفظ حریم شخصی کاربران و حتی خود شرکت و اطلاعات شخصی و مهم مانند پسورد ها

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

با اعلام شرایط اخذ نماد اعتماد الکترونیکی (ای نماد) برای فروشگاه های اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت این طور می توان نتیجه گرفت که در جهت اعتماد سازی، بالا بردن ضریب امنیت، ساماندهی و رسمیت بخشی به فعالیت این فروشگاه ها و ایجاد رقابت سالم در کاهش قیمت ها و ارتقای سطح کیفیت فروش کالا و ارائه خدمات مناسب به مصرف کنندگان خریدار از فروشگاه های اینترنتی اخذ نماد اعتماد الکترونیکی نه تنها لازم بلکه ضروری است.
با اخذ نماد اعتماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که گرفتن خود این نماد لازمه صدور پروانه کسب برای فروشگاه های الکترونیکی می باشد، اعتماد خریداران برای خرید از این فروشگاه ها افزایش می باید و با توجه به رعایت ضوابط قانونی و ثبت اطلاعات آنها در مراجع رسمی و در نهایت نظارت بر فروشگاه ها، مصرف کنندگان با اطمینان بیشتری نسبت به خرید کالا یا استفاده از خدمات اینترنتی اقدام خواهند نمود و با افزایش اطلاعات مصرف کننده برای استفاده از کالا و خدمات امکان وجود بازار کاذب قیمتها کاهش خواهد یافت.
به همراه نظام مندشدن فروشگاه های اینترنتی، تخلفات احتمالی در زمینه های کیفیت کالاها، امنیت در فروش، تحویل به موقع کالا، ضوابط بازپس گیری کالا و. . . کاهش و جلوگیری خواهد شد و حتی بخشی از فعالیت های خرده فروشی کشور در مبادلات داخلی به  اجراء در خواهد آمد.
در ادامه، آموزش تصویری نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی را مشاهده می نمایید.
ابتدا به آدرس www.enamad.ir مراجعه کرده و بر روی گزینه درخواست نماد اعتماد کلیک نمایید. در صفحه جدید بر روی ایجاد حساب کاربری کلیک نمایید و مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

 

اخذ نماد اعتماد الکترونیک

اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

آموزش اخذ نماد اعتماد الکترونیک

آموزش اخذ نماد اعتماد الکترونیک

اخذ نماد اعتماد

اخذ نماد اعتماد الکترونیک

 نماد اعتماد الکترونیک

آموزش اخذ نماد اعتماد

آموزش اخذ نماد اعتماد الکترونیک

اخذ نماد اعتماد الکترونیک

نماد اعتماد الکترونیک

14 ديدگاه

  1. یه سوال
    من می تونم چند تا کسب و کار را با یک حساب کاربری داشته باشم؟ و برای هر کدام جداگانه نماد بگیرم؟درست متوجه شدم.

  2. ممنون
    و یه سوال
    در قسمت 9 از چک لیست الزامات نوشته شده :درج اطلاعات صاحب امتیاز نماد و در بخش 6 نوشته شده : تطابق اطلاعات صاحب امتیاز نماد با اطلاعات مندرج در سایت
    خوب ما توی سایت اصلا اسمی از شخص نیاوردیم یه فروشگاه واقعی هست که فروش اینترنتی آن رو بر عهده ما گذاشته. یه جور کار شراکتی هست. ما نماد رو به اسم خودمون می خوایم بگیرم بر اساس توافقاتی که با صاحب فروشگاه انجام دادیم امتیازات فروش اینترنتی متعلق به ما میشه.حالا با توجه به بند 6 و 9 من شک کردم که شاید برای گرفتن نماد به مشکل بربخوریم.البته من با خودشون تماس گرفتن و گفتن با این مسائل کاری ندارن. ولی با توجه به اینکه ما اطلاعات هیچ شخصی رو در سایت نیاوردیم و نماد هم شخصیت حقیقی-تبعه ایران اقدام کردیم. می خواستم بدونم اگه مشکلی پیش میاد دنبال راه حل بگردم.

    • با سلام
      ببینید “تا اونجایی که من تجربه دارم” و داخل چک لیست الزامات درج شده نماد اعتماد به نام شخص صاحب سایت صادر میشه، و از طریق whois هم این مورد مشخص میشه. داخل قسمت “درباره ما” هم باید به همراه بقیه اطلاعات تماس “اسم و فامیل” صاحب سایت درج بشه که مشتری بدونه فروشنده چه کسی است.
      این رو هم عرض کنم که این موردی که شما فرمودید رو بنده تا حالا تجربه ش رو نداشتم و این مورد خاص رو بهتره از طریق تیکت زدن به خود نماد اعتماد پیگیری کنید و تصمیم نهایی با خود مسئولین اعطای نماد هست.

      پایدار باشید.

  3. سلام
    خیلی ممنون از این آموزش
    من یک وب سایت آموزشی دارم که در اون اطلاعات خودم را به اشتراک گذاشتم
    این اطلاعات برای فروش قرار داده شده است
    آیا باید مجوزی تهیه کنم؟

  4. ب نام خدا
    سلام
    من یه گروه تبلیغات گسترده تلگرامی دارم
    میخوام سایت بزنم و ای نماد هم داشته باشم.
    مراحل رو خوندم. ممنونم خیلی جامع بود اما یه سری سوال دارم.
    میشه بهم ایمیل بزنین یا ای دی تلگرامیتون رو بدین ممنون میشم.
    یک دنیا ممنونم

    • با سلام
      در صورتی که از صحت نام و نام خانوادگی خود اطمینان کامل دارید، به قسمت پشیتبانی نماد اعتماد که داخل پنل مربوط به سایت شما وجود دارد، تیکت بزنید و مشکل را مطرح نمایید.

  5. سلام و عرض ادب . من برای گرفتن ای نماد اقدام کردم همه بخش درسته فقط به قانون مندی کسب و کار ایراد گرفتن . سایت ما یک وب سایت فروش محصولات دانلودی مثل کارت ویزیت،تراکت،لوگو و فایل، آموزش های نرم افزارهای گرافیکی و .. غیره هست که این عنوان تو بخش لیست خدمات نیست . با پشتبان هم صحبت کردم یه شماره دادن زنگ زدم میگن اول باید لوگوی طلایی ارشاد یا همون نشان ثبت ملی رو بگیرید حالا فعلا منتظریم تا ببینیم تایید میشه سایتمون یا خیر . شما یا دوستان اگر برای یک همچین سایتی ای نماد رو گرفتین ممنون میشم بنده رو راهنمایی بفرمایید
    سپاس بسیار

افزودن دیدگاه