استارتاپ چیست؟
به بیان ساده، سازمانی موقتی است که برای پیدا کردن بازار ( مشتری ) برای محصولی ( عموما تکنولوژیک و یا نوآورانه و یا مرتبط با اینترنت و موبایل و ارتباطات دیجیتتال و …) بوجود آمده است و مسلما تشکیل یک تیم منسجم هم از الزامات آن می باشد. همچنین استارتاپ ها ( فرآغاز یا نوپا ) در جستجوی مدل درآمدی بهینه برای خود می باشند.
اگر نمی دانید استارتاپ چیست و به چه نوع از شرکت هایی گفته می شود تعاریف چهارگانه زیر را مطالعه کنید:
- استیو بلنک: استارتاپ سازمانی است موقتی که در جستجوی مدل کسبوکاری گسترشپذیر، تکرارپذیر [و سود ده] است.
- پاول گراهام: استارتاپ شرکتی ست که ساخته شده تا به سرعت رشد کند. نفس تازه تاسیس بودن هیچ شرکتی را استارتاپ نمیکند.
- دیو مک کلور: استارتاپ شرکتی است که درباره این سه سردرگم است: ۱- محصولش چیست، ۲- مشتریان آن که هستند. ۳- چگونه پول در بیاورد.
- اریک ریس: استارتاپ نهادی است انسانی که ساخته شده برای خلق محصول یا خدمتی نو در شرایط عدم قطعیت بسیار.
چند نکته :
- هر شرکت نوپا و یا تکنولوژی محور و یا هر سایت و هر کسب و کار جدیدی، استارتاپ نیست.
- استارتاپ نسخه کوچک شده شرکت ها نمی باشد وادبیات و مدیریت و … خاص خود را دارد. همانگونه که رفتار و تغذیه یک نوزاد با یک فرد جوان متفاوت است.
- در این سخنرانی کوتاه با دلیل موفقیت استارتاپها آشنا می شوید. ( زبان انگلیسی )
برای دانستن بیشتر و عمیق ترمی توانید اجرای صوتی استارتاپ چیست ؟ را بشنوید و توضیح کامل تر را بخوانید و یک فیلم کوتاه بینید و ویکی پدیا را هم بخوانید.
تاریخچه :
در پایان قرن نوزدهم آمریکا با سرعت زیادی در حال رشد اقتصادی بود ولی عمده ثروت و سرمایه و صنعت در دست چند خانواده مانند راکفلر و کارنگی بود تا اینکه روزولت قانون ضد انحصار و منو پولی را تصویب کرد و این نقطه آغازی در کارآفرینی و پدید آمدن و رشد شرکتهایی مانند فورد و جنرال الکتریک و وستینگهاوس و … گردید.
جهش بعدی با بوجودآمدن و گسترش اینترنت و همچنین جهش های تکنولوژیک و تغییر در سبک زندگی مردم در ابتدای قرن بیست و یکم ( سال 2000 ) رخ داد.
و استارتاپ ها متولد شدند.