انواع مدل های درآمدی برای کسب و کارها، قسمت اول

0
3185
مدل های درآمدی

 زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۲ دقیقه 

مقدمه:

مدل های درآمدی کسب و کارها، امروزه شامل روش های متنوعی می شود که هریک شاخصه های خاصی برای خود داشته و مزایا و معایب خاص خود را دارند. شناسایی مدل های درآمدی کمپانی های بزرگ می تواند برای کسب و کار شما و انتخاب مدل درآمدی برای آن، کمک بزرگی باشد و حتی تاثیر زیادی بر تکمیل سایر بخش های بوم مدل کسب و کار شما داشته باشد. در این مقاله ۷ دسته ی مرتبط از کمپانی های بزرگ را به همراه مدل درآمدی آن ها آورده ایم تا به معرفی و بررسی این مدل ها بپردازیم.

به تدریج و در قسمت آموزش بوم مدل کسب وکار سایت اصفهان پلاس، بوم کامل مدل کسب و کار تمام شرکت های زیر را منتشر میکنیم. پس با ما همراه باشید.

۱ – پرداخت به ازای هربار استفاده (Pay per use)

با مدل “پرداخت به ازای هربار استفاده”، مشتری شما فقط به ازای آنچه که استفاده کرده است، به شما هزینه پرداخت می کند. این مدل اغلب در مواردی که بهای تراکنش ها کم بوده و قابلیت اتوماتیک شدن را دارند، بسیار رایج است. مدل “پرداخت پس از هر استفاده”، موانع بر سر راه تولیدات و خدمات را کاهش می­دهد. مثال: پرداخت پس از هر بار دیدنِ تلویزیون یا مدل هایی مبتنی بر تبلیغات کلیکی آنلاین.

مدل­های مرتبط:

  • Airbnb : یک رقیب جدی  برای بازار اماکن اجاره ­ای در تعطیلات. (بوم مدل کسب و کار Airbnb را اینجا ببینید)
  • Amazon Kindle Direct Publishing (انتشار مستقیم کتابخوان آمازون): از تک­فروشی کتاب تا انتشار آن. (بوم مدل کسب و کار Amazon KDP را اینجا ببینید)
  • Amazon Web Services (خدمات تحت وب آمازون): زیرساخت فناوری اطلاعات و خدمات آمازون برای کسب و کارها. (بوم مدل کسب و کار Amazon Web Services را اینجا ببینید)
  • ASI) single purchase): دسترسی به فوت و فن های خرید تکی
  • Car2Go: به اشتراگ گذاری خودرو در عرض یک دقیقه
  • DriveNow: اجاره و به اشتراک گذاری اتومبیل بصورت یک طرفه و پولی (به شما اجازه می دهد توسط اپلیکیشن، اتومبیل موردنظر خود را پیدا کرده، آن را برانید و در هر مکانی که خواستید آن را رها کنید)
  • Flinkster: اپراتور به اشتراک گذاریِ مقرون به صرفه و متنوعِ ماشین­های الکترونیکی.
  • Getaround: مقابله با مشکل افزایش تعداد اتومبیل ها.

۲ – برپایه ­ی کارایی (Perfomance-based)

جریان های درآمدی که برمبنای کارایی بنا شده­ اند به خودی خود ربطی به ارزش محصول یا خدمات ندارند، بلکه به کارایی ارائه شده بستگی دارند. مشتریان بابت یک شاخص کارایی از پیش تعریف شده، بهای معینی می­ پردازند. مثال: رولز-رویس خودش فروشنده موتورهای هواپیما نیست بلکه ساعات عملکرد آن را میفروشد. به عبارتی این مدل شبیه زمانی است که شما فقط برای ساعاتی که اتومبیل خود را استفاده می کنید هزینه ای پرداخت کنید و نه اینکه آن را کاملا خریداری کنید. (power-by-the-hour)

مدل­های مرتبط:

  • Fahrenheit 212: همفکری خلاقانه همراه با کاهش ریسک. (معرفی استراتژی های نوآورانه و توسعه محصولات و خدمات و تجارب جدید که پایداری و سودمندی را برای مشتریان فراهم می کنند.)
  • GKD Mediamesh : نماهای شبکه ه­ا، پرداخت هزینه برای هر یک ساعت.
  • SugarSync: یک سرویس ابری برای به اشتراک گذاری فایل و همچنین بک آپ گیریِ آنلاین. شامل مدل های درآمدی رایگان و پولی.

۳- درآمد قبل از هزینه (Revenue before cost)

چگونه می ­توانید قبل از اینکه پولی خرج کنید، درآمدی بدست آورید؟ یک مثال شرکت دِل آمریکاست: کارخانه تولیدکننده کامپیوتر، در فروش های مستقیمِ خود، مدلی طراحی کرد که در آن در حین سفارش می­توانید قطعات را خودتان انتخاب کنید. با این کار، این شرکت قبل از اینکه هزینه ای پرداخت کند، درآمد موردنظر خود را کسب می کند. بوسیله درآمدزایی قبل از خرج کردن، یک شرکت می تواند میزان پول های غیرقابل دسترس خود (موجودی انبار) را کاهش دهد (به عنوان مثال با توجه به هزینه دارایی ها) و منجر به پایین آوردن و حتی منفی کردنِ سرمایه ی در گردشِ خالص شود(= مازاد پول).

مدل­های مرتبط:

  • MyFab: خودتان مبلمانی را که می­خواهید طراحی کنید.

قسمت دوم مقاله را اینجا بخوانید

افزودن دیدگاه