انواع ارزش های پیشنهادی در بوم مدل کسب و کار، قسمت اول

0
2325
ارزش پیشنهادی در بوم مدل کسب و کار

ارزش پیشنهادی در واقع همان دلیلی است که مشتریان، شما را به رقیبانتان ترجیح می دهند. شما با ارائه ی یک ارزش منحصر بفرد می توانید براحتی کسب و کار خود را ارتقا داده و بر رقیبان خود پیشی بگیرید. پس باید به خوبی روابط با مشتری و علاقمندی های آنان را بررسی کرده تا برای رفع بخشی از نیازهای آنان به خلق ارزش رو بیاورید.

مطالعه و آشنایی با روند کسب و کار کمپانی های بزرگ همواره تجربه ی بسیار خوبی در اختیار شما خواهد گذاشت. در سری مقاله های قبلی آموزش بوم مدل کسب و کار به ۷ مدل درآمدی شرکت های بزرگ پرداختیم. در این مقاله نیز به ۵ مدل از ارزش های پیشنهادی چنین شرکت هایی خواهیم پرداخت.

به تدریج و در قسمت آموزش بوم مدل کسب وکار سایت اصفهان پلاس، بوم کامل مدل کسب و کار تمام شرکت های زیر را منتشر می کنیم. پس با ما همراه باشید.

۱- ارزش پیشنهادی/ دسترسی (Accessibility)

چگونه می­توانید میزان دسترسی به محصول یا خدمات خود را افزایش دهید؟ به سادگی، قیمت­ گذاری (به عنوان مثال، اجاره دادن به جای خرید)، قابلیت­ها و توزیع بیاندیشید.

مدل های مرتبط:

  • Alibaba Group (گروه علی­ بابا): بازاری جهانی که خریداران و تامین کنندگان را به هم متصل می ­کند. (بوم مدل کسب و کار Alibaba را اینجا ببینید)
  • Android (اندروید): سیستم عامل منبع باز گوگل برای موبایل. (بوم مدل کسب و کار اندروید را اینجا ببینید)
  • Beacon : اختراعِ دوباره ی مدل تجاری برای خبرنگاری. (پلتفرمی است که این اجازه را به شما می دهد که از روزنامه نگار و یا خبرنگار خود بصورت مستقیم حمایت مالی کنید. به عبارتی شما تصمیم می گیرید که چه مطالبی را به جای تبلیغات در یک رسانه ببینید.)
  • Coursera : توانمند ساختن افراد از طریق آموزش. (بوم مدل کسب و کار Coursera را اینجا ببینید)
  • DonorsChoose.org : اقدامات بشردوستانه برای مدارس عمومی.
  • Getaround : حل مشکل ترافیک.
  • GlaxoSmithKline : یک شرکت دارویی بزرگ با مدل کسب و کار مبتنی بر ارزش
  • Kickstarter : مرتبط کننده­ پروژه ­های خلاقانه با حامیان آنها. (بوم مدل کسب و کار Kickstarter را اینجا ببینید)

۲- ارزش پیشنهادی/ مصرف مشارکتی (Collaborative Consumption)

استفاده به جای مالکیت، اجاره به جای خریدن، مصرف مشارکتی بر پایه این روند ساخته شده که مصرف­کننده به ارزشی بهتر از مالکیت دسترسی پیدا کند. درباره نحوه عَرضه ی خود بیاندیشید، چگونه اجاره دادن، قرض دادن، مبادله، داد و ستد، اهدا کردن یا به اشتراک گذاری، می­تواند ارزش محصول شما را بالا ببرد؟

مدل های مرتبط:

  • Airbnb : یک رقیب جدی برای بازار اماکن اجاره ­ای در تعطیلات. (بوم مدل کسب و کار Airbnb را اینجا ببینید)
  • Getaround : حل مشکل ترافیک.
  • Onbelle : وعده ارائه سبک زندگی نامحدود با یک سفارش
  • Uber : در نقش یک رقیب جدی برای سواری های تاکسی.
  • Zipcar : برجسته ترین شبکه به اشتراک گذاری خودرو در جهان.

۳- ارزش پیشنهادی/ پیشنهادات مکمل (Complementary Offerings)

فروش یک محصول یا خدمات جدید به مشتریان اصلی، یکی از رایج­ترین و حائز ارزش­ترین استراتژی­های رشد است. این رویکرد باعث اولین پیروزی­ها می­شود، چندان پرخطر نیست و احتمالاً دیگران را از کاری که کردید ناراحت نمی­کند. در ضمن شما می­توانید راجع به انواع محصولات و خدماتی که ارائه می­دهید، خلاق باشید. مثال: McCafé به همبرگر و مرغ سوخاری خود قهوه و کیک هم اضافه کرد. یا خودروها و بیمه­، خودروها و تامین مالی، آی­پاد و آی­تونز و غیره بخش دیگری از این مثال ها هستند.

مدل های مرتبط:

  • AirAsia Berhad (خطوط هوایی ایرآسیا): بلیت­های ارزان برای مسافرت در آسیا. (بوم مدل کسب و کار AirAsia Berhad را اینجا ببینید)
  • Alibaba Group (گروه علی­ بابا): بازاری جهانی که خریداران و تامین کنندگان را به هم متصل می ­کند. (بوم مدل کسب و کار Alibaba را اینجا ببینید)
  • Amazon Kindle Direct Publishing (انتشار مستقیم کتابخوان آمازون): از تک­فروشی کتاب تا انتشار آن. (بوم مدل کسب و کار Amazon KDP را اینجا ببینید)
  • Amazon Services (خدمات آمازون): راه ­حل­های آمازون برای تجارت.
  • (Amiando (Xing Events : بزرگترین سرویس مدیریت رویداد در اروپا. (بوم مدل کسب و کار Xing Events را اینجا ببینید)
  • Coursera : توانمند ساختن افراد از طریق آموزش. (بوم مدل کسب و کار Coursera را اینجا ببینید)
  • Evernote (اِوِرنوت): اکوسیستمی متشکل از محصولات و راه­ حل­ ها که به شما کمک می­ کند همه چیز را به یاد آورید.
  • McKinsey & Co. : از مشاوره تا ارائه راه ­حل ­ها.

۴- ارزش پیشنهادی/ آسودگی (Convenience)

چگونه می­توانید آسودگی مشتریان خود را تضمین کنید؟ آمازون را در نظر بگیرید: ارزش پیشنهادیِ آن تماماً به آسودگی باز می گردد؛ قادربودن به بررسی میلیون­ها محصول، سفارش آنها به راحتی از خانه­تان، تحویل گرفتن آنها در درب منزل، و حتی پس فرستادن آنها وقتی محصولی را دوست ندارید.

مدل های مرتبط:

  • Alibaba Group (گروه علی ­بابا): بازاری جهانی که خریداران و تامین کنندگان را به هم متصل می ­کند. (بوم مدل کسب و کار Alibaba را اینجا ببینید)
  • Badoo : شبکه دوستیابی به صورت پرداخت آنلاین.
  • Blacksocks: مخترع اشتراک جوراب
  • Getaround : حل مشکل ترافیک.
  • Instacart : مواد غذایی خود را در عرض یک ساعت دریافت کنید.
  • M-Pesa : دگرگون کردن زندگی بوسیله پول های همراه
  • Onbelle : وعده ارائه سبک زندگی نامحدود با یک سفارش
  • Outfittery : نجات انسان از خرید کردن. (با تعدادی سوال، نوع لباسی که مدنظر مشتری است را تخمین زده و آن را برای مشتری ارسال می کند).

۵- ارزش پیشنهادی/کاهش قیمت (Cost Reduction)/توان مالی (Affordability)

چگونه می ­توانید هزینه ها را برای مشتریان خود کاهش دهید؟ به طور گسترده درباره هزینه ها فکر کنید. هزینه می تواند زمان، منابع و مسائل مالی را شامل شود.

مدل های مرتبط:

  • Airbnb : یک رقیب جدی برای بازار اماکن اجاره ­ای در تعطیلات. (بوم مدل کسب و کار Airbnb را اینجا ببینید)
  • GlaxoSmithKline : یک شرکت دارویی بزرگ با مدل کسب و کار مبتنی بر ارزش
  • Southwest Airlines : ایرلاین واقع در دالاس که انقلابی در صنعت حمل و نقل ارزان ایجاد کرد.
  • Uber: در نقش یک رقیب جدی برای سواری های تاکسی.
قسمت دوم مقاله را اینجا بخوانید
اشتراک گذاری
فارغ التحصیل رشته IT در مقطع کارشناسی هستم. علاقه زیادی به پژوهش در خصوص موضوعات مدیریتی، حوزه IT و تکنولوژی و همچنین بازاریابی داشته و اکنون در حال تحصیل در رشته بازاریابی هستم. در کنار یادگیری و کار با زبان های برنامه نویسی و نرم افزارهای مختلف، تولید و ترجمه مقالات کارآفرینی را هم انجام می دهم و در حوزه استارتاپ ها فعالیت دارم. من اکنون بیش از دو سال است که مدیریت تولید محتوا رو در وب سایت اصفهان پلاس برعهده دارم.

افزودن دیدگاه