[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۳ دقیقه[/su_highlight]
تعاریف بسیاری از بازاریابی در دورهها و زمانهای مختلف ارائهشدهاست. بهترین تعاریف ارائهشده مترکز بر مشتری و ارضای نیازهای مشتری هستند. در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که بازاریابی چیست و یک بازاریاب چه وظایفی را برعهده دارد
در این جا تعریفی را برای سوال بازاریابی چیست ارائه میکنیم.
بازاریابی فعالیت مجموعهای از نهادها و فرآیندها به منظور ایجاد ارتباط، تحویل و تبادل پیشنهادهایی است که برای مشتری و به طور کلی جامعه ارزش و بها داشته باشد.
پنل مدیران انجمن بازاریابی امریکا
تعریف دیگری که از بازاریابی ارائه شده است این است که بازاریابی فرآیندی است که در آن شرکت ها ارزش را برای مشتریان ایجاد کرده و سپس روابط قویای را با مشتری ها برقرار میکنند تا در عوض ارزشی را به صورت متقابل از آنها دریافت کنند.
این ارزش متقابل معمولا به صورت دریافت پول از مشتری میباشد و شرکت انتظار دارد که در ازای ارائه خدمات و کالاها وجهی را از مشتری دریافت کنید
در فارسی این کلمه از دو بخش «بازار» و »«یاب» تشکیل شده است. در معنای لغوی شاید بتوان این کلمه را به معنای یافتن بازار برای خدمات و محصولات شرکت تعریف کرد.
البته در دنیای امروز با توجه به رقابتی شدن بازارها و حضور شرکت های متعدد فعال در بازار، دیگر امر بازاریابی صرفا وابسته به یافتن بازار نیست و بخش مهمی از فعالیت بازاریابی وابسته به ارتباط با مشتری و راضی نگه داشتن مشتری برای خرید مجدد وی میباشد.
در تعاریف جدید بازاریابی به اهمیت روابط بلند مدت با مشتری بسیار تاکید شده است. مشتریانی که در دراز مدت از شرکت خرید میکنند سودی اساسی را برای شرکت خواهند داشت.
بنابراین وظیفه بازاریاب این است که علاوه بر شناسایی مشتری و یافتن بازار، ارتباطی همیشگی و مستمر را با مشتری برقرار کند تا مشتری نیازهای آینده خود را نیز از طریق شرکت برطرف کند.
شغل بازاریابی چیست و کسی که در این حوزه کار میکند چه مسئولیت هایی دارد؟
فرد بازاریاب موظف است که برنامه هایی را برای فروش محصولات و خدمات شرکت اجرا کند. به طور کلی هر شرکتی دو دسته مشتری دارد:
۱- مشتری فعلی
مشتری ای که تا به حال حداقل یک بار از خدمات و یا محصولات شرکت استفاده کرده است. تلاش بازاریاب و تیم بازاریابی در مورد این دسته از مشتریان، این است که با داشتن ارتباطی موثر و متداوم با آنها، خریدهای بعدی این مشتریان را نیز از آن خود کنند.
به علاوه با ارتباط بامشتریان و دسته بندی مشتریان و طبقه بندی آنها به سایر نیازهای آنها پی می برند تا مجموعهی دیگری از محصولات و یا خدمات را به آنها پیشنهاد کنند.
مشتریان فعلی می توانند منبع درآمد بسیار خوبی برای شرکت باشند. چرا که یک بار از شرکت خرید کرده اند و در صورتی که کیفیت ارائه شده به آنها مناسب باشند، این پتانسیل وجود دارد که این افراد به مشتریان وفادار تبدیل شوند و به صورت خودکار و همیشگی از شرکت خرید کنند.
۲- مشتریان بالقوه
دسته دوم مشتریان بالقوه هستند. یعنی کسانی که میتوانند مشتری خدمات و محصولات شرکت باشند. برای مثال فرض کنید شرکتی در حوزه ساخت پمپ صنعتی فعالیت میکند. شرکت آب و فاضلاب میتواند یک مشتری بالقوه برای این شرکت باشد و نیاز است که بازاریابان و تیم بازاریابی تلاش کند تا ارتباطی را با شرکت آب و فاضلاب برقرار نماید و طی جلسات و صحبت های آتی توانمندی های شرکت خود را در حوزه طراحی و ساخت پمپ صنعتی به شرکت آب و فاضلاب اثبات نماید
شناسایی مشتریان بالقوه و پیدا کردن راه هایی برای ارتباط با آنها یکی از وظایف مهم بازاریابان و تیم بازاریابی میباشد
منبع: وبسایت لرن مارکتینگ