امروزه شرکت ها باید بهتر از رقبای خود باشند. در اغلب موارد، تنها ۲ الی ۳ بنگاه تجاری میتوانند در هر بازاری مسلط باشند و مشتری هایی وفادار را برای خود ایجاد کنند.
این مقاله را هم ببینید: ۴ راه ساده ولی نادیدهگرفتهشده برای تمایز یافتن از رقبایتان
نویسندگان کتاب «جنگ بازاریابی»، ال رایز و جک تروت یک نظریه جنجالی را مورد آزمایش قرار دادند. آنها ادعا کردند که با آگهی از فنون و تدابیر نظامی و ادغام این فنون با فعالیت های عملیاتی شرکت، میتوان نسبت به رقبا، مزیت های رقابتی موثر و قویای را به دست آورد.
در این کتاب از بازاریابی به عنوان جنگی تمام عیار یاد میشود. مشتری سرزمینی است که باید فتح شود. هر شرکت بنابر وضعیت خود باید تصمیم بگیرد که در نبرد، از چه استراتژی ای استفاده میکند.
برای مثال اگر شرکت در بازاری است که رقیبی ندارد، باید تمام توان خود را بر روی دفاع و حالت تدافعی بگذارد. سایر گروه های وافرادی که قصد ورود به بازار را دارند، باید به اشتباهات و عدم موفقیت های این رقیب حمله کنند (مقالهی بازاریابی برند را ببینید) هم چنان که این اتفاق در جنگ ها نیز رخ میدهد. هر طرف بخشی مناسب را برای خود پیدا میکند و کاملا بر آن مسلط میشود و در گرو این تسلط به گسترش قلمرویی خود میپردازد.
شرکت ها، همانند ارتشها، فقط به اندازهی میزان منابع خود قوی هستند. بنابراین اگر شما بتوانید میدان نبرد رقبای خود را تنگ تر کنید و منابعی که به دست آنها میرسد را کاهش دهید، بر آنها چیره خواهید شد. با این وجود، ستیزهجویی و تهاجم نباید تنها سلاح شما باشد. جنگ ها نه فقط در میدان جنگ، بلکه در قلب ها و ذهن ها پیروز میشوند. جنگ اصلی شما در ذهن مشتری است و برندهی نهایی کسی است که ذهن مشتری را فتح کرده باشد.
این مقاله را هم ببینید: فرآیند تصمیم گیری خریدار برای خرید
کتاب «جنگ بازاریابی»، کتابی جالب و قانع کننده است. ایدهی این کتاب این است: نظریه جنگ هزاران سال قدمت دارد و بسیار پخته شده است. بیایید از آن در کسب و کار استفاده کنیم.
در ادامه لیستی از فصلهای این کتاب را میبینید:
فصل ۱ ۲۵۰۰ سال از مبدا جنگ
فصل ۲ اصل تحمیل و زور
فصل ۳ برتری و مزیت دفاع
فصل ۴ دوران جدیدی از رقابت
فصل ۵ ماهیت میدان نبرد
فصل ۶ چهارگوش سوق الجیشی
فصل ۷ اصول جنگ دفاعی
فصل ۸ اصول جنگ تهاجمی
فصل ۹ اصول جنگ از جناحین
فصل ۱۰ اصول جنگ پارتیزانی (چریکی)
فصل ۱۱ جنگ سرد
فصل ۱۲ جنگ آبجو
فصل ۱۳ جنگ برگر
این کتاب را میتوانید از این لینک تهیه کنید.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ