مهرماه سال ۹۳ شاهد آغاز به کار یکی از شتاب دهنده های ایرانی با نام تجاری آواتک بودیم، برای آشنایی با مفهوم و ماهیت یک شتاب دهنده، این مقاله را بخوانید. تأسیس شتاب دهنده ها را می توان یک نقطه عطف با ارزش برای رشد کارآفرینی اینترنتی در ایران به حساب آورد زیرا این بخش به یکی از مهمترین و اصلی ترین نیازهای استارتاپ ها یعنی سرمایه گذاری و حمایت مالی و فنی می پردازد.
آواتک به صورت تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کند که شامل پروژه هایی بر بستر اینترنت، موبایل، آموزش آنلاین، تجارت الکترونیک، بازی ها و سرویس های کلاد یا ابری می باشد. تیم مدیریتی آواتک در حال حاضر شامل محسن ملایری، سعید رحمانی و سارا یوزنگر است و محل استقرار این شتاب دهنده واقع در دانشکده فنی دانشگاه تهران واقع در خیابان کارگر شمالی می باشد.
روش ورود استارتاپ به شتاب دهنده آواتک به این صورت است که پس از اعلام ثبت نام و جذب استارتاپها، یک همایش معرفی در حضور داوران برتر کارآفرینی و مدیران آواتک برگزار خواهد شد که در آن تیم ها در یک مدت زمان کوتاه تعیین شده، به معرفی ایده، استارتاپ و تیم اجرایی خود می پردازند. پس از اظهار نظر و رأی گیری داوران تیم های منتخب از بین شرکت کنندگان انتخاب شده و وارد آواتک می شوند. کل فرایند ورود، شتاب گیری و سرمایه گذاری بر روی یک استارتاپ در آواتک ۶ ماه در نظر گرفته شده است.
آواتک در وب سایت رسمی خود ورود برای ورود یک استارتاپ به مجموعه خود ۴ مرحله را معرفی کرده است. مرحله اول درخواست است که از طریق سایت رسمی آواتک انجام می شود. و برای مصاحبه از شما دعوت خواهد شد، اواتک تاکید می کند که هیچ هزینه ای شامل حال تیم شما نخواهد شد.
کل دوره حضور و رشد یک کسب و کار نوپا در این شتاب دهنده شش ماه است. در آواتک یک دوره پیش شتاب دهی دوماهه وجود دارد که ۲۰ تیم انتخاب شده از فضای کاری و آموزش ها به صورت رایگان استفاده کرده و سپس ۱۰ تیم برتر برای ادامه کار انتخاب شده و در چهار ماه باقی مانده این تیم ها همچنان از حمایت مالی و فنی آواتک استفاده می کنند تا نهایتا تیم های برتر به مرحله سرمایه گذاری اصلی برسند.
در مرحله پذیرش دوره اول آواتک ،حدود ۱۰۰ استارتاپ شرکت کردند که ۷۰ مورد آنها برای مصاحبه اولیه دعوت شدند، سپس برای دوره دوم مصاحبه ها ۴۰ تیم با کمک کار آفرینان موفق همچون حمید محمدی، حسام آرماندهی ، شایان شلیله ، نازنین دانشور ، بررسی شد که در نهایت ۲۰ تیم انتخاب گردید .
۱۰ تیم منتخب، با شتابدهنده آواتک قرارداد امضا میکنند و ۱۵ درصد از سهام آنها در اختیار آواتک قرار میگیرد؛ در ازای این سهم، تا سقف ۲۵ میلیون تومان بودجه و سایر امکانات در اختیار تیم قرار میگیرد.
ارزش آفرینی آواتک برای استارتاپ ها و تیم های شرکت کننده شامل: مشاوره فنی و تخصصی توسط مربیان و کارآفرینان برتر،اختصاص فضای کاری و آموزشی، امکانات اداری و کاری، دسترسی به شرکت ها و شبکه ارتباطی، سرمایه گذاری مالی و کمک به حضور در بازارهای جهانی است.
در حال حاضر رویداد های کارآفرینی اینترنتی و خصوصا استارتاپ ویکند، در سراسر کشور در حال برگزاری است، حال با توجه به اینکه ورود یک شخص حقیقی به چنین مجموعه هایی توجیه اقتصادی و فنی ندارد جای این سوال همچنان برای ما باقی است که آیا این شتاب دهنده یا شتاب دهنده های دیگر می توانند از تیم های شهرستانی هم چنین حمایتی داشته باشند یا صرفا متمرکز به کارآفرینان فعال در تهران هستند؟
منبع : نت استارت