در دو مقالهی «بازاریابی بر اساس وفاداری مشتری – بخش اول» و «بازاریابی بر اساس وفاداری مشتری – بخش دوم» پیرامون تعریف این نوع از بازاریابی صحبت کردیم. همچنین در مورد چگونگی راه اندازی کمپین های تبلیغاتی موفق نیز سخن گفتیم. در این مقاله قصد داریم که به معرفی عناوین شغلیای که برای تهیهی استراتژی و گسترش یک برنامهی بازاریابی وفاداری نیاز است، بپردازیم.
چه حرفههای شغلیای بر روی استراتژی های بازاریابی بر اساس وفاداری کار میکنند؟
مدیر بازاریابی
آنها چه کاری انجام میدهند؟
- مشاوره در زمینهی توسعه محصول، جایگاه محصول در بازار و قیمت گذاری به منظور ارائهی محصولی که تمام وعدههای داده شده در تبلیغات را برآورده سازد و منجر به تکرار خرید شود.
- ایجاد مشوق ها و برنامههای تشویقی به منظور ترغیب کردن مشتریان به تکرار خرید و در حجم بیشتر
- نظارت بر برنامه های وفاداری مشتری و باز تنظیم آنها پس از این که مشتریان از این برنامهها استفاده کردند.
- هماهنگ کردن و هم سو کردن تلاش ها و پیام های بازاریابی که از طریق طرحهای مختلف ایجاد میشوند. برای مثال پیام های تولید شده در برنامه های وفاداری مشتری، آگهی های تبلیغاتی، برند شرکت و کمپین های شبکه های اجتماعی باید هماهنگ و همسو با سیاست های کلان شرکت باشد.
تحصیلات و تجارب
مدیران بازاریابی باید حداقل دارای مدرک کارشناسی در زمینهی بازاریابی و یا مدیریت کسب و کار به همراه چندین سال تجربهی مدیریت تیم فروش، تیم تبلیغاتی و یا زمینههای مرتبط داشته باشند. آموزشهایی شامل دورههای بازاریابی، تحقیقات بازار، روانشناسی مصرف کننده و مدیریت کسب و کار آنها را برای این حرفه آماده میکند.
مدیر پایگاه داده
آنها چه کاری انجام میدهند؟
- ساخت و یا مدیریت پایگاه های داده ی مشتری به منظور جمع آوری اطلاعات از ثبت نام های مشتریان و تراکنش های انجام گرفته با کارت های وفاداری مشتریان.
- استفاده از نرمافزار پایگاه داده برای تولید اطلاعات مربوط به عادت های خریداری مشتری ها و مطرح کردن توصیههایی در خصوص ارائهی بهتر محصول بر مبنای تقاضای مشتری
- استفاده از نرمافزار پایگاه داده برای تحلیل اطلاعات مربوط به خریدهای یک تک مشتری و ارائهی پیشنهادهای ویژه به او
تحصیلات و تجارب
بازاریابان پایگاه داده اغلب مدرک کارشناسی در زمینهی بازاریابی و یا فناوری اطلاعات را دارند. آنها باید دارای درک قوی از سخت افزار کامپیوتر و نرم افزارهای مرتبط بوده و همچنین تجاربی در خصوص مدیریت دادههای مشتریان به گونهای که حریم خصوصی آنها محفوظ بماند، داشته باشند.
تحلیلگر تحقیقات بازار
آنها چه کاری انجام میدهند؟
- استفاده از روشهای متنوع برای جمع آوری اطلاعات در مورد مشتری های شرکت، شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت در خصوص محصولات و خدمات
- تحقیق و پژوهش در خصوص پیاده سازی و تاثیر برنامه های وفاداری مشتری در کسب و کارهای مشابه
- استفاده از اطلاعات و تجزیه و تحلیل آماری برای پیش بینی در خصوص نرخ بازگشت سرمایه بر روی مشوق های پیشنهادی در برنامه های وفاداری مشتری
- جمع آوری و تحلیل اطلاعات دربارهی واکنش مشتریان نسبت به برنامه های وفاداری شرکت و ارائهی این نتایج به تصمیمگیرندگان
تحصیلات و تجارب
تحلیلگران تحقیقات بازار نیاز به حداقل مدرک کارشناسی در زمینهی تحقیقات بازار و یا رشته های مرتبط مانند آمار و علوم کامپیوتری هستند و باید قادر به استفاده از روش های شخصی و روش های مبتنی بر تکنولوژی برای جمع آوری اطلاعات باشند.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ