[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۳ دقیقه[/su_highlight]
یکی از موفقترین کمپین های بازاریابی ویروسی در طول تاریخ، سالها پیش از ظهور یوتیوب، توییتر و فیسبوک انجام شد. در زمانی که حتی بسیاری از مفاهیم جدید اینترنت و بازاریابی اینترنتی وجود نداشت. در سال ۱۹۹۹، دانیل مایریک و ادواردو سانچز سر و صدای زیادی را با استفاده از تکنیک خلاقانهای که به تازگی با بهرهگیری از فرهنگ اینترنت امکان پذیر شدهبود، برای فیلم خود (The Blair Witch Project) راه انداختند که امکان ایجاد فرهنگ به نسبت جدیدی را در اینترنت میسر کرد
.این فیلم نمونهی اولیهای از ساخت فیلم برای کسب سرمایه است (Found Footage) که قرار بود شبیه مجموعهای از ویدئو شاتهایی باشد که توسط مردم حقیقی گرفته شده است. مایریک و سانچز همراه با کمپانی Artisan Entertainment ، بر بخش واقعی فیلم تمرکز کردند و کمپین تبلیغاتی ای را ایجاد کردند تا اذعان کنند که بخشهای موجود در این فیلم واقعی است.
کمپین بازاریابی The Blair Witch Project از وب سایتی استفاده کرد تا مردم را متقاعد کند که سناریوی رمزگونهی فیلم واقعا یک مورد حقیقی از شخصی مفقود شده است (برای مشاهدهی این سایت آدرس http://www.blairwitch.com/legacy.html را ببینید). مایریک و سانچز همچنین از بُردهای پیامهای آنلاین استفاده کردند تا شایعات در مورد رمز و راز این فیلم را گسترش دهند. این کمپین آن قدر موفق بود که هنوز هم بسیاری از مردم اعتقاد دارند که این فیلم رویدادهای واقعی را به تصویر کشیده است.
با بودجه ای کمتر از یک میلیون دلار، The Blair Witch Project نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار فروش داشت. همهمه و شایعهی ناشی از این خلاقیت که مبتنی بر یک کمپین بازاریابی اینترنتی بود باعث شد فیلمی که فقط یک فیلم ترسناک مثل بقیهی فیلمها بود، به یک پدیدهی ملی تبدیل شود.
مفهوم بازاریابی ویروسی چیست؟
بازاریابی ویروسی یک استراتژی و راهبرد کسب و کار است که با استفاده از شبکه های اجتماعی یک محصول را ترویج میدهد. مشابه زمانی که یک ویروس از فردی به فردی دیگر منتقل میشود، اطلاعات مربوط به یک محصول توسط یک مشتری و با استفاده از شبکه های اجتماعی او به دیگر مشتریان منتقل میشود. این تمثیل دلیل نامگذاری این نوع از بازاریابی به نام «بازاریابی ویروسی» است.
اساس بازاریابی ویروسی انتشار اطلاعات به وسیلهی تبلیغات دهان به دهان بین مشتریان است اما تکنولوژی مدرن این امکان را به وجود آوردهاست که اثر ویروسی شامل بسیاری از محیطهای اینترنتی نیز شود.
بازاریابی ویروسی به طور معمول به مخاطبان خود یک ارزش را به صورت رایگان ارائه میدهد. این ارزش میتواند چیزی ساده مانند یک آهنگ و یا یک بازی باشد. محتوای ویروسی هر چیزی که باشد، باید افراد را تشویق کند تا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند تا به این وسیله هرچه بیشتر از افراد، محتوای پیام را دریافت کنند.
راههای و کانالهای ارتباطی برای بازاریابی ویروسی
اثر ویروسی میتواند به وسیلهی بسیاری از شبکه ها پخش شود، نظیر:
- شفاهی
- پست الکترونیکی
- شبکه های اجتماعی (فیس بوک، توییتر، لینکدین و …)
- سایت های اشتراک گذاری ویدئو (یوتیوب، ویمئو و …)
- فروم های اینترنتی
چه کسی از این نوع بازاریابی استفاده میکند؟
بازاریابی ویروسی هم میتواند به تنهایی به عنوان یک ابزار بازاریابی مستقل و هم به عنوان بخشی از یک کمپین بزرگتر که از شیوههای مختلف بازاریابی بهره میبرد، مورد استفاده قرار گیرد. این نوع بازاریابی میتواند به ویژه برای بنگاه ها و شرکت های کوچک جذاب باشد زیرا که بازاریابی ویروسی جایگزین ارزانتر برای شیوههای سنتی بازاریابی میباشد (مقالهی بازاریابی غیر سنتی را نیز مشاهده بفرمایید).
به عنوان مثال، یک شرکت تازه تاسیس نوشیدنی های انرژیزا میتواند ویدئوی اینترنتی را تهیه کند که شخصی را نشان میدهد که قبل از انجام پرشی به ظاهر غیرممکن با دوچرخه، این نوشابهی انرژیزا را مصرف میکند. اگر این ویدئو واقعی به نظر برسد، این پتانسیل را دارد که توسط افرادی که آن را دیدهاند، با دیگران به اشتراک گذاشته شود. بعد از اینکه شمار بینندگان این ویدئو به تعداد کافی رسید، شرکت میتواند هدف واقعی خود را نشان دهد و بینندگان را متقاعد کند تا به دنبال اطلاعات بیشتری دربارهی این نوشیدنی باشند بدون این که حتی از یک آگهی تبلیغاتی سنتی استفاده کند.
بازاریابی ویروسی اغلب به همراه دیگر روشهای بازاریابی به کار میرود. از جمله در مواردی نظیر The Blair Witch Project. جنبههای ویروسی این کمپین صحبتها و همهمههای زیادی را در مورد داستان این فیلم در زمان قبل از انتشار آگهی های بازرگانی، تریلر، پوستر و … در بین مردم به وجود آورد. این امر باعث شد که افراد قبل از اکران عمومی فیلم، مدام در مورد آن صحبت کنند.
برای ویروسی شدن، نیازی نیست که حتما محتوا تغییر داده شود تا تبدیل به یک محتوای بازاریابی ویروسی شود. کمپین های سیاسی اغلب کلیپهایی از یک نامزد مخالف را میسازند که در حال به زبان آوردن سخنی است که امکان دارد برای مردم توهین آمیز باشد. سیاستمداران امیدوارند که با اشاره و تمرکز بر روی این سخنان، ویدئوی مذکور به صورت ویروسی پخش شود و موجب پرورش یک نگرش منفی در بین افراد جامعه نسبت به نامزد مخالف شود.
بخش دوم این مقاله را میتوانید در آدرس «بازاریابی ویروسی – بخش دوم» مشاهده بفرمایید.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ