بازی رستوران تمرینی است که میتوانید از آن برای خلق ایدههای جدید، جالب و خلاقانه استفاده کنید. اساس این بازی این طور است که شما به محصولات و برند خود به مشابه یک رستوران بیاندیشید و مجموعه سئوالاتی را در مورد این رستوران از خود بپرسید. برای مثال بیایید این بازی را در مورد شرکت اپل به کار ببریم.
رستوران اپل، سرآشپز : آقای تیم کوک
۱- محصول چیست؟
رستوران اپل میزی پر از ابزارهای جالب و بدیع ارائه میکند. این محصولات به وسیلهی مشتریان بسیار وفادار ستایش میشوند. سرآشپز این رستوران آقای تیم کوک است که نیروی محرکهی خلاق این آشپزخانه است و متخصص تولید و ارائهی ابزارهای سرگرم کننده و جذاب است که باعث خوشحالی هوادارن و طرفداران میشود.
۲- خدمات آن چیست؟
سطح خدمتی که توسط برند اپل ارائه میشود کامل متمرکز بر تک تک مشتریان است و به هر فرد بر اساس نیازهای شخص او سرویس داده میشود. پیشخدمتها و بقیهی کارکنان در مورد غذا و رستوران بسیار مشتاق و علاقمند هستند و این اشتیاق از طریق طرز برخورد و رفتار آنها به مشتریان منتقل میشود.
۳- قیمت آن چقدر است؟
رستوران اپل به خاطر قیمتهای نسبتا گران در مقایسه با رستورانهای مشابه کمی بدنام است. اگر شما نمیتوانید از عهدهی پرداخت قیمت آنها برآیید، به این رستوران نروید. انتظار هیچ گونه تخفیفی را نداشته باشید.
۴- کجا واقع شده است؟
رستوران اپل در همه جا واقع است. این رستوران برای میزبانان خود فرش قرمز پهن نمیکند! چرا که هر کسی که به دنبال غذای مورد علاقهی خود از این رستوران است میداند که آن را کجا باید پیدا کند.
۵- چگونه ترویج میشود؟
این رستوران به واسطهی تبلیغات دهان به دهان مشهور است. مشتریان این رستوران در واقع مبلغان آن هستند و کیفیت و نوآوری خدمات آن را به دیگران اطلاع میدهند. در نشریات اینترنتی و فروشگاههای اینترنتی مشهور میتوانید مقالاتی را که دربارهی این رستوران نوشته شده است را ببینید اما شما هیچگاه آگهی تبلیغاتی ای از آن را در روزنامهها، تلویزیون و رادیو نمیبینید! برای این رستوران، شهرت همه چیز است.
۶- تجربهی مشتری چیست؟
تجربه و خاطره ای که مشتری از این رستوران با خود همراه میبرد، تقریبا همانند بازدید از کلیسا است. رستوران اپل یک تجربهی شخصیِ مذهبی را به مشتریان خود میدهد (به خصوص برای وفادارترین و معتقدترین آنها). این تجربه شیرین و منحصر به فرد برای هر شخص است. بازدیدها هرگز مشابه نیستند و تجارب هر دو نفری از یک بازدید، با همدیگر متفاوت خواهد بود. همیشه انتظار رفتاری نو، جدید و با سلیقه در ذهن مشتریان اپل وجود دارد. هیچکس خیلی زود رستوران را ترک نمیکند! مشتریان برای برنامه های بعدی خود نیز برنامهریزی میکنند.
دیگر تشبیهات؟
همانطوری که در مثال بالا دیدید، بازی رستوران تجربهای سودمند است. میبایست مجموعهای کامل از تشبیهات وجود داشته باشد تا بتوان این بازی را به وسیلهی آنها بازی کرد. به عنوان مثال، اگر برند من یک حیوان است، چه حیوانی باید باشد؟ اگر برند من یک فیلم سینمایی بود، چه نوع فیلمی بود؟ تشبیهات میتوانند یک ابزار برای یادگیری و باشند.
- محصول چیست؟
- خدمات آن چیست؟
- قیمت آن چقدر است؟
- کجا واقع شده است؟
- چگونه ترویج میشود؟
- تجربهی مشتری چیست؟
اگر کسب و کار شما یک رستوران بود، چگونه به این سوالات پاسخ میدادید؟ در آینده بازی رستوران را در مورد فیسبوک انجام خواهیم داد. (مقالهی «بازی رستوران: فیسبوک و مارک زاکربرگ را ببینید)/.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ