ارزش پیشنهادی در واقع همان دلیلی است که مشتریان، شما را به رقیبانتان ترجیح می دهند. شما با ارائه ی یک ارزش منحصر بفرد می توانید براحتی کسب و کار خود را ارتقا داده و بر رقیبان خود پیشی بگیرید. پس باید به خوبی روابط با مشتری و علاقمندی های آنان را بررسی کرده تا برای رفع بخشی از نیازهای آنان به خلق ارزش رو بیاورید.
مطالعه و آشنایی با روند کسب و کار کمپانی های بزرگ همواره تجربه ی بسیار خوبی در اختیار شما خواهد گذاشت. در سری مقاله های قبلی آموزش بوم مدل کسب و کار به ۷ مدل درآمدی شرکت های بزرگ و ۵ مدل ارزش پیشنهادی این شرکت ها پرداختیم. در این مقاله نیز به ۵ مدل دیگر از ارزش های پیشنهادی چنین شرکت هایی خواهیم پرداخت.
به تدریج و در قسمت آموزش بوم مدل کسب وکار سایت اصفهان پلاس، بوم کامل مدل کسب و کار تمام شرکت های زیر را منتشر میکنیم. پس با ما همراه باشید.
۶- ارزش پیشنهادی/سفارشی سازی (Customization)
یک محصول با ویژگی های یکسان کار شما را راه نخواهد انداخت. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که این فرصت را در اختیار مشتریانتان قرار بدهید تا محصولات را بر مبنای نیازهای خاص خود بسنجند؟ تحقیقات نشان داده است که مشتریان حاضرند برای محصولات خاص بیشتر پول بدهند. سفارشی سازی تعهد و پذیرندگی مصرف کننده را بالا می برد.
مدل های مرتبط:
- (Amiando (Xing Events: بزرگترین سرویس مدیریت رویداد در اروپا. (بوم مدل کسب و کار Xing Events را اینجا ببینید)
- Android: سیستم عامل منبع باز گوگل برای موبایل. (بوم مدل کسب و کار Android را اینجا ببینید)
- BlackBerry (بلک بری): ایجاد انقلابی در صنعت گوشی تلفن همراه با دستگاه هایی برای کسب و کار و بازار مصرف دولتی. (بوم مدل کسب و کار بلک بری را اینجا ببینید)
- Godiva Chocolatier, Inc : تولید کننده و خرده فروشی لوکس شکلات و محصولات مشابه.
- MyVideo: وبسایت خدمات میزبانیِ ویدئو.
- Onbelle: وعده ارائه سبک زندگی نامحدود با یک سفارش
- Outfittery: نجات انسان از خرید کردن. (با تعدادی سوال، نوع لباسی که مدنظر مشتری است را تخمین زده و آن را برای مشتری ارسال می کند.)
- Refinery29: وبسایت مربوط به مد و استایل برای خانم ها
۷- ارزش پیشنهادی/طراحی (Design)
آیا محصول شما خوب به نظر میآید؟ آیا طراحی آن کارآمد و راحت است؟ ظاهر محصول به صورت فوقالعادهای روی اولین برخورد تأثیر میگذارد.
مدلهای مرتبط:
- Android: سیستم عامل منبع باز گوگل برای موبایل. (بوم مدل کسب و کار Android را اینجا ببینید)
- Badoo : شبکه دوستیابی به صورت پرداخت آنلاین.
- Coursera : توانمند ساختن افراد از طریق آموزش. (بوم مدل کسب و کار Coursera را اینجا ببینید)
- Houzz: روشی جدید برای طراحی خانه ها. (شامل بیش از ۱۰ میلیون تصویر از طراحی های داخلی، ایده های طراحی دکور)
- Nike: مثالی بادوام برای تجهیزات ورزشی.
- Snapchat: راهی منحصر بفرد و ساده برای به اشتراک گذاری لحظات خود با دوستانتان.
- Twitch: ایجاد انقلابی در فرهنگ بازی. (پلتفرم ویدیویی اجتماعی برای گیمرها)
- Xiaomi(شیائومی): شرکت تکنولوژی که محصولاتی “تنها برای هواداران” میسازد.
۸- ارزش پیشنهادی/ سهولت استفاده (Ease of Use)
مردم دوست ندارند چیزهای جدید یاد بگیرند. این مسئله را در زمان طراحی محصولات و خدمات در ذهن داشته باشید. اگر محصولات و خدمات شما براحتی مورد استفاده قرار می گیرند، مردم بسیار سریعتر به استفاده از آن ها رو می آورند. در بسیاری از موارد، سادگی، کلید یک تجربه کاربری عالی است.
مدلهای مرتبط:
- Badoo : شبکه دوستیابی به صورت پرداخت آنلاین.
- M-Pesa : دگرگون کردن زندگی بوسیله پول های همراه
- PayPal: بازیگرِ بزرگ در انقلاب پرداخت دیجیتال.
- Venmo: پول دوستان خود را در راه رفتن بپردازید.
۹- ارزش پیشنهادی/ بهره وری (Efficiency)
چگونه به مشتریانتان کمک می کنید که بهرهوری خود را افزایش دهند؟ به عنوان مثال، به آنها برای انجام امور روزانهشان چه کمکی میکنید؟ یا در کامل و سریع انجام دادن آن ها بطوریکه هزینه کمتری بردارند؟
مدل های مرتبط:
- Alibaba Group (گروه علی بابا): بازاری جهانی که خریداران و تامین کنندگان را به هم متصل میکند. (بوم مدل کسب و کار Alibaba را اینجا ببینید)
- Android: سیستم عامل منبع باز گوگل برای موبایل. (بوم مدل کسب و کار Android را اینجا ببینید)
- Blacksocks: مخترع اشتراک جوراب
- Buffer: راه آسانِ برنامه ریزی پُستهای شبکه های اجتماعی.
- GlaxoSmithKline : یک شرکت دارویی بزرگ با مدل کسب و کار مبتنی بر ارزش
- Instacart : مواد غذایی خود را در عرض یک ساعت دریافت کنید.
- M-Pesa : دگرگون کردن زندگی بوسیله پول های همراه
- Outfittery: نجات انسان از خرید کردن. (با تعدادی سوال، نوع لباسی که مدنظر مشتری است را تخمین زده و آن را برای مشتری ارسال می کند.)
۱۰- ارزش پیشنهادی/ ذهنیت (Emotions)
آیا میتوانید ذهنیت مثبتی برای مشتریان خود ایجاد کنید؟ برای مثال، پیشنهادات لوکس به مشتریان احساس خوبی میبخشد و یا دونیشن، به شما احساس پشتیبان بودن و بخشندگی می دهد. به احساسات مثبتی که می توانید در رابطه با محصل خود ایجاد کنید، فکر کنید.
مدل های مرتبط:
- Badoo : شبکه دوستیابی به صورت پرداخت آنلاین.
- Houzz: روشی جدید برای طراحی خانه ها. (شامل بیش از ۱۰ میلیون تصویر از طراحی های داخلی، ایده های طراحی دکور)
- Kickstarter : مرتبط کننده پروژههای خلاقانه با حامیان آنها. (بوم مدل کسب و کار Kickstarter را اینجا ببینید)
- Nike: مثالی بادوام برای تجهیزات ورزشی.
- Nikki Beach: برند جهانی زندگی و ضیافت های لوکس
- Snapchat: راهی منحصر بفرد و ساده برای به اشتراک گذاری لحظات خود با دوستانتان.
- Twitch: ایجاد انقلابی در فرهنگ بازی. (پلتفرم ویدیویی اجتماعی برای گیمرها)
5 دیدگاه دربارهٔ «انواع ارزش های پیشنهادی، قسمت دوم»
بله مشتری باید بدونه برای چی داره پول میده (در ازای پولی که میده چه ارزشی را دریافت میکنه)! باید چیزی خلق کنیم که مشتری محصول یا خدماتمون را به سایرین ترجیح بده و به آن وفادار باشد
اما چگونه محصولات یا خدماتی خلق کنیم که مشتری خواهان آن باشد؟
فکر میکنم این موضوع دیگه برمیگرده به ایده پردازی و شناخت مساله یا مشکل که باید در ارتباط با مشتری به اون پی برد. دو اسلاید از ساختمان بیرن بزنید و مشتری چیست میتونه در مورد شناخت مشتری و نیازهاش بهتون کمک زیادی کنه.
دو نکته را مد نظر قرار بدهید:
۱٫ مشتری از ما محصول (کالا، خدمات، دیتا) نمیخره، بلکه از ما ارزشی که به او ارایه میدهیم را میخره
این ارزش میتواند (الف) دردی از دردهای او را دوا کند، یا (ب) کسب یک لذتی را تسهیل کند، یا (ج) یکی از کارهای او را برایش انجام دهد
۲٫ ما محصول را تولید نمیکنیم و بعد به دنبال مشتری مناسب برای اون بگردیم؛ طبق اصول بازاریابی، اول نیاز مشتری تشخیص داده میشه (با تحقیقات بازار) و بعد ارزش متناسب با اون نیاز خلق میشه
سلام
جناب ایمانی به دو نکته بسیار عالی اشاره کردین.
دقیقا در مراحل همخوانی مساله/راه حل و همخوانی محصول/بازار ، مرکزیت توجه همان مشتری و نیازهاشه و فلسفه این مراحل هم همینه که محصول ما مطابق با نیاز مشتری باشه نه صرفا محصولی که شاید به کارش بیاد.
سپاس از شما
ممنون از شما که زحمت نشر مطلب را کشیدید 🙂