در واقع ایدهپرداز بودن، استعدادی استثنایی نیست. همه میتوانند ایدهپردازانِ بینظیری باشند. اما کارآفرینی موفق است که بتواند ایدهاش را به اجرا بگذارد. اجرا کردنِ ایده از خودِ ایده بدونِ شک مهمتر است. اما خیلی از ایدهها (نه همه آنها) نیاز به یک تامین کننده مالی (سرمایه گزار) دارند. اما چطور میتوانید برای ایدهتان تهیهکننده پیدا کنید. اینجاست که سروکلهی KickStarter پیدا میشود.
KickStarter چیست؟
Kickstarter یک شبکه کمک های مردمی بصورت جهانی است که در ایالات متحده آمریکا قرار دارد و به کارآفرینان به جمع آوری سرمایه کمک می کند. کیک استارتر در سال ۲۰۰۹ توسط یک گروه کوچک سه نفره تاسیس شد. اعضای این گروه Perry Chen ، Yancey Strickle و Charles Adler بودند که با کمک هم این شبکه کمک های مردمی را تاسیس کرده و تمرکز اصلی آن را بر روی وبسایت اینترنتی Kickstarter قرار دادند.
نحوه فعالیت Kickstarter چگونه است؟
در واقع کیکاستارتر سایتی برای پیدا کردنِ تهیهکننده است. اما مهمترین مزیتش این است که آن تهیهکننده خودِ مردم هستند. تمرکز Kickstarter بر روی معرفی ایده و جمع آوری کمک مردمی است. از طریق این شبکه، هر سازنده و توسعه دهنده به عنوان یک کارگزار که نتوانسته تحت حمایت یک ناشر یا شرکت قرار گیرد، ایده پروژه خود را به اشتراک می گذارد. در این بخش سازنده باید تمامی بخش های پروژه و اهدافی که می خواهد به آن برسد را شرح دهد. سپس بودجه ای که برای رسیدن به این هدف نیاز است را بیان می کند و در نهایت یک مدت زمان مشخص برای رسیدن به این بودجه را درج می کند. پس از این پروسه، هر شخصی از هر جای دنیا می تواند با پرداخت مبلغی به این پروژه کمک مالی کند و پرداخت مالی از طریق درگاه اینترنتی مطمئن Amazon صورت می گیرد . میتوانند یک دلار پرداخت کند یا ۱۰۰۰ دلار. بستگی دارد ایدهی شما چطور هیجانزدهشان کند.
گفتنی ست در صورتی که بودجه موردانتظار سازنده تامین نشود از طریق همین درگاه به حساب مردم پول بازگردانده می شود. اما در صورتی که بودجه درخواست شده سازنده در مدت زمان مشخص شده تامین شود، مبلغ از طریق Amazon به حساب سازنده واریز می گردد و از این مبلغ، میزان ۵% سود به Kickstarter داده می شود. نکته مهم در مورد Kickstarter این است که این شبکه هیچ تضمینی را بابت استفاده از مبلغ جمع آوری شده در راستای اجرای پروژه را نمی دهد و این مورد یکی از نواقص این شبکه به شمار می رود.
بسیاری از استارتآپها و کسب و کارهای نیویورکی از همین وبسایت آغاز به کار کردهاند. اما درسی که Kickstarter به ما میآموزد درسی بزرگ است. این که برای ایدههایمان دنبالِ تهیهکننده بگردیم. ایده تا اجرا نشود عملاً اتفاقی نیفتاده است. پس دفترچهی ایدههایتان را آماده کنید و دنبالِ تهیهکننده باشید.
در تصویر زیر می توانید بوم مدل کسب و کار Kickstarter را مشاهده نمایید:
منبع متن: Photon.ir و Pardisgame.net
2 دیدگاه دربارهٔ «بوم مدل کسب و کار Kickstarter»
سلام و روز بخیر
یک سوال در مورد نحوه فعالیت تو کیک استارتر دارم و اونم اینه که در صورت سرمایهگذاری تو کیک استارتر و موفقیت طرح آیا به سرمایه گذار ها سود پرداخت میشه؟و اگه میشه نحوه محاسبه درصد سود و نحوه پرداخت اون چجوریه؟
سلام. روز شما هم بخیر
خیر. kickstarter در واقع وبسایتی هست که بر مبنای crowdfunding یا جمع سپاری، برای پروژه های خلاقانه به تامین سرمایه میپردازه. که این وبسایت از نوعی کراودفاندینگ (کمک بلاعوض) استفاده می کنه، که شخص بصورت داوطلبانه و بنا به علاقه خودش هرمقدار که بخواد به یک طرح کمک می کنه و بازگشت سرمایه ای برای سرمایه گذار نخواهد داشت. تنها، علاقه سرمایه گذار برای به ثمر رسیدن یک طرح هست که باعث میشه به اون طرح کمک مالی داشته باشه.