شاید گاهی تصور کنید که موفقیت شما در زمینه ی شغل و یا حرفه تان فقط تابع درستی عملکردهای شخصی شماست. این تصور از سرنوشت خودآفرین باعث شده که در یک محیط، همکاران برای جلو افتادن از یکدیگر و رسیدن به مقامی بالاتر از هم، اطلاعاتشان را از هم مخفی نگاه دارند و از کسی تقاضای کمک نکنند. اما این تنها راه رسیدن به موفقیت نیست. در واقع، هرچه از نردبان ترقی بالاتر روید، به این نکته خواهید رسید که زمانی می توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید که بدانید چطور از همکاران و همفکرانی که حرفه ی آن ها با شما مشترک است، برای گرفتن اطلاعات استفاده کنید و به اتفاق هم برای یک هدف مشترک تلاش کنید. در همین راستا در نقاط مختلف دنیا رویدادهای جمع سازی متعددی با موضوعات مختلف شکل گرفتند تا در هریک از آن ها، تمامی افرادی که مهارت مشترکی دارند گرد هم آمده و از تفکر مشترک و تجارب یکدیگر استفاده کنند.
اینجا با سه نمونه از این رویدادهای جمع سازی و هدف از تشکیل آن ها آشنا خواهیم شد:
هکاتون(Hackathon): رویدادی است که در آن برنامه نویسان کامپیوتر و دیگر افرادی که درگیر توسعه نرم افزاری و سخت افزاری می شوند شامل طراحان گرافیکی، طراحان رابط کاربری و مدیران پروژه، مشتاقانه بر روی پروژه های نرم افزاری همکاری می کنند. هکاتون معمولاً بین یک روز تا یک هفته ممکن است طول بکشد. هکاتون ها معمولاً بر روی یک موضوع خاص تمرکز می کنند مثلاً زبان برنامه نویسی که استفاده می شود، سیستم عامل، نرم افزار، API و یا موضوع و گروه برنامه نویسان. در مواردی هم هیچ گونه محدودیتی برای نوع نرم افزار قابل تولید وجود ندارد.
کلمه “هکاتون”، از ترکیب دو واژه ی هک (Hack) و ماراتن (Marathon) به وجود آمده است که کلمه ی هک در واقع به معنای برنامه نویسی اکتشافی است و اینجا در معنای جرائم رایانه ای به کار نمی رود. این واژه اولین بار در سال 1999 بصورت مشترک توسط توسعه دهندگان OpenBSD و تیم بازاریابی Sun ارائه شد.
از اواسط تا اواخر دهه ی 2000، هکاتون ها به شکل قابل توجهی گسترش یافته و مورد توجه سازمان ها و سرمایه گذاران به عنوان یک راه برای توسعه ی سریع تکنولوژی های نرم افزاری قرار گرفت و موجب شد مناطق جدیدی برای نوآوری و سرمایه گذاری ایجاد شود. این هکاتون ها محل تولد بسیاری از شرکت های بزرگ هستند.
هکاتون ها معمولاً با یک یا چند سخنرانی در مورد مراحل رویداد و همچنین در مورد موضوع خاص آن رویداد (در صورت وجود)، آغاز می شوند. سپس شرکت کنندگان ایده های خود را پیشنهاد داده و با توجه به علاقه و استعدادهای فردی، به تشکیل تیم می پردازند. سپس کار اصلی هکاتون آغاز می شود که می تواند در هر جایی از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
در پایان هکاتون، برنامه ای برای ارائه ی نتیجه ی کار هر گروه برگزار می شود و داوران که معمولاً شامل بنیانگذاران و اسپانسرها می شوند، تیم برنده را انتخاب خواهند کرد. جوایز این رویدادها گاهی بصورت نقدی پرداخت می شود. مثلا در هکاتون 2013 که توسط Salesforce.com برگزار شد، جایزه ی 1 میلیون دلاری به اولین برنده تعلق گرفت.
انواع هکاتون:
- هکاتون هایی مربوط به نوع خاصی از نرم افزار: که بر روی پلتفرم خاصی تمرکز دارند مثلاً برنامه های کاربردی تلفن همراه، سیستم عامل دسکتاپ، توسعه ی وب و یا توسعه ی بازی های ویدیویی.
- هکاتون هایی که از نوع زبان برنامه نویسی، API و یا چارچوب خاصی پیروی می کنند.
- هکاتون هایی که به علت خاص و یا برای هدف مشخصی برگزار می شوند: مثلاً برای کمک به بهبود خدمات دولت، کمک به شهروندان با محدودیت های خاص و یا بهبود سیستم خدمات شهری.
- هکاتون هایی که به عنوان یک یادبود برگزار می شوند.
- هکاتون هایی که برای یک گروه خاص از افراد برگزار می شود: مثلاً نوجوانان، دانشجویان و یا بانوان.
- هکاتون های داخلی که درون سازمان های خاص برگزار می شوند: برخی شرکت ها در درون سازمان، هکاتون هایی برگزار می کنند تا به ترویج نوآوری توسط مهندسان و کارمندان خود کمک کنند. برای مثال دکمه ی Like در فیسبوک در یکی از همین هکاتون های درون سازمانی مورد بحث قرار گرفت.
- برای توسعه ی یک برنامه ی واحد: برخی هکاتون ها فقط حول توسعه ی یک برنامه ی واحد کار می کنند مثل یک سیستم عامل خاص، زبان برنامه نویسی و یا سیستم مدیریت محتوا. این رویدادها معمولاً اسپرینت (Sprint) و یا کد اسپرینت (Code Sprint) نامیده می شوند که مخصوصاً برای نرم افزارهای کد باز بسیار به کار می روند.
- برای مبتدیان: هکاتون هایی که برای افرادی برگزار می شود که به تازگی شروع به برنامه نویسی کرده اند. که معمولاً بصورت تعاملی و از طریق برگزاری کارگاه برگزار می شود.
- هکاتون های عمومی: که هیچ محدودیتی برای موضوع و یا شرکت کنندگان قائل نشده و تنها به گسترش نرم افزارهای مورد علاقه و کاربردی در یک زمان کوتاه می پردازد.
گیم جم(Game Jam): مثال دیگری از رویدادهای جمع سازی است. گیم جم فرصتی است برای مجموعه متنوعی از توسعه دهندگان بازی ها با هدف برنامه ریزی، طراحی، و ایجاد یک یا چند بازی در یک مدت زمان کوتاه معمولاً 24 الی 72 ساعت. این رویداد نوعی هکاتون است که بر روی موضوع توسعه ی بازی متمرکز شده است. توسعه دهندگان بازی ها عموماً شامل برنامه نویسان، طراحان بازی ها، هنرمندان و دیگر کسانی هستند که مرتبط با زمینه های توسعه بازی کار می کنند و در گروه های 4 الی 6 نفره گرد هم می آیند. هر گروه باید حداقل شامل یک برنامه نویس و یک هنرمند باشد. به طور کلی شما می توانید محیط توسعه ی خود را (Flash, C#, Unity, C++, Java,…) انتخاب کنید. ایده های بازی هم درست در روز شروع رقابت با توجه به موضوع (Theme) اعلام می شوند تا از برنامه ریزی بیش از پیش شما قبل از رویداد جلوگیری شود. با وجود اینکه بعضی از این رویدادها برای بازی های برتر جوایزی در نظر می گیرد، شما نباید به این رویداد به چشم یک رقابت بنگرید. بلکه Game Jam رویدادی است که در آن هرکس خواهان موفقیت دیگری است.
عبارت Game Jam از ترکیب دو عبارت Game و Jam session به وجود آمده است. Jam session در واقع نمایش موزیکالی است که بدون هیچ آمادگی و تدارک قبلی، برای توسعه یک محصول جدید تلاش می کند. Game Jam نیز در واقع رویدادهایی هستند که در آن ها توسعه دهندگان بازی ها، با ایجاد نمونه های اولیه، ایده های اولیه ی خود را به بازی تبدیل می کنند.
اولین بار در مارس سال 2002، کریس هکر (Chris Hecker) و شان بارت (Sean Barrett)، توسعه دهندگان بازی بودند که گروه کوچکی از توسعه دهندگان بازی های ویدیویی را برای بازدید از امکانات شرکت خود به کالیفرنیا دعوت کردند و هدف از طراحی این گردهمایی را، تشویق استفاده از تجربه و نوآوری در صنعت بازی اعلام کردند.
The Global Game Jam بزرگترین رویداد جهانی از سری رویدادهای گیم جم است که هربار در لوکیشن های بازی سازی در تمام نقاط سراسر جهان برگزار می شود. این رویداد به شرکت کنندگان اجازه می دهد که گرد هم آمده، خلاقیت خود را به کار گرفته و تجارب خود را به اشتراک بگذارند. GGC هر ساله در تاریخ خاصی در روز جمعه با انتشار یک ویدیو کوتاه از بنیانگذاران و سپس اعلام موضوع برای ایده سازی و ساخت بازی آغاز شده و همه ی لوکیشن های ثبت شده در سایت این رویداد در هر نقطه ای از دنیا تلاش خود را آغاز می کنند. نتیجه باید روز یکشنبه تحویل داده شود. این رویداد در سال 2009 کار خود را با 1600 شرکت کننده از 23 کشور آغاز کرد که نتیجه ی آن شامل 370 پروژه ی ساخت بازی بود. و اخیراً به جایگاهی رسیده است که در سال 2015 با بیش از 28800 شرکت کننده از 78 کشور از سراسر جهان موفق به ثبت 5438 پروژه ساخت بازی شد. (وب سایت گلوبال گیم جم)
شما می توانید برای اطلاع از لوکیشن های برگزاری این رویداد در ایران و همچنین ثبت لوکیشن گیم جم خود، به این آدرس مراجعه کنید.
مکاتون (Makathon): یک رویداد جهانی و نوعی هکاتون غیرانتفاعی است برای طراحان سخت افزار، سازندگان و توسعه دهندگانی که می خواهند به نوعی تاثیری بر دنیای اطراف خود داشته باشند. ماموریت آن ها حمایت از جامعه ی سازندگانی است که می خواهند وضعیت موجود را از نظر جنبه های گوناگون زندگی ما تحت تاثیر قرار داده و تغییرات مثبتی اعمال کنند.
هدف آن ها این است که هکرهای سخت افزاری را به صورت جهانی گرد هم آورده تا با یکدیگر همکاری کنند، از یکدیگر بیاموزند، کسانی که می توانند به آن ها کمک کنند را پیدا کنند و با همراهی همکاران خود، استارتاپ های سخت افزاری ایجاد کنند.
اولین مکاتون در ماه مارس 2014 با عنوان “یک هکاتون سخت افزاری منبع باز” برگزار شد. این رویداد 2ونیم روزه، با برگزاری کارگاه هایی از قبیل الکترونیک پایه، نمونه سازی (prototyping) سریع، رباتیک، سنسورها و تولید پیش از سرمایه گذاری کلان، شرکت کنندگان را برای پیاده سازی ایده های خود آماده می سازد. این رویدادها به رنسانس سخت افزاری لقب گرفته اند. (وب سایت رویداد)