[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: 3 دقیقه[/su_highlight]
محیط بازاریابی هر بنگاه اقتصادی، همان بازیگران و نیروهایی هستند که بر توانایی بنگاه برای شکلدهی و حفظ ارتباط با مشتریان مورد نظر اثرگذارند. محیط بازاریابی دربرگیرندهی سه عنصر کلیدی است: محیطهای خرد، داخلی و کلان.
اهمیت هر یک از بخشها از این نکته ناشی میشود که وظیفهی بازاریابها مدیریت روابط در هر دو حوزه داخلی و خارجی است: چرا که با ارزیابی وضعیت و اتخاذ تصمیمهای هوشمندانه و بهبود روابط و نیروها در ابعاد خرد و کلان، امکان بها دادن به مشتریان راضی در حوزه روابط داخلی، ممکن خواهد بود. در این مقاله، با بررسی مورد فروشگاه زنجیرهای والمارت و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، نگاهی موشکافانه به مفهوم محیط بازاریابی خواهیم داشت.
محیط بازاریابی کلان
محیط بازاریابی کلان که کمتر در کنترل مدیران کسبوکار است، گسترهی فرهنگ، مسائل سیاسی، سطح تکنولوژی، محیط طبیعی، مسائل اقتصادی و عوامل جمعیت شناختی بستر اجتماع را دربرمیگیرد.
محیط بازاریابی کلان شرکت والمارت که با وجود داشتن عمده شعب خود در ایالات متحده، تحت عنوان فروشگاههای زنجیرهای اسدا در انگلستان فعال است; متشکل از عادات منطقه ای و عرف غالب در انگلستان است. به عنوان مثال، لازم است که این شرکت، روز تعطیل رسمی بانکها (روزی که تنها در انگلستان تمامی بانکها تعطیلاند)، اعیاد و روزهای ملی را در تقویم کاری خود درنظربگیرد. علاوه بر آن، تفاوت در چرخههای اقتصادی آمریکا و اروپا و نیز توجه به تفاوت در سلیقهی مشتریان و در نهایت، اختلاف در قوانین مربوط به اجازه فروش کالاها –مانند ممنوعیت فروش اسلحه در انگلستان- از دیگر عواملی است که درنظرگرفتن آن، ضروری است.
شاید مثال فوق، ایدهای از مجموع عوامل خارج از کنترل موثر بر بازاریابی، ارایه کرده باشد: مجموعهی دولت، شاخصهای اقتصادی اعم از تورم و نرخ ارز، میزان پیشرفت تکنولوژی، جنگ و حتی سوانح طبیعی میتوانند تأثیرات اجتنابناپذیری بر کسبوکار داشته باشند.
شاید بد نباشد اگر مدیر بازاریابی یک مجموعه، لیستی از عوامل تحت کنترل و خارج از کنترل خود را تهیه کرده و به عنوان راهنما، همراه داشته باشد.
محیط بازاریابی داخلی
محیط بازاریابی داخلی، شامل همه عواملی است که در کنترل مدیریت هستند; یعنی: نیروی انسانی، سرمایه، ماشینآلات، مواد اولیه، بازار فروش و حتی زمان.
محیط بازاریابی داخلی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را در نظر بگیرید. نیروی انسانی این مجموعه، همان خلبانان، مهندسان، خدمه کابینه، مدیران بازاریابی و … هستند. سرمایهی این شرکت، توسط دولت، سهامداران، بانک و … تأمین می شود. ماشینآلات آن شامل هواپیما و وسائل نقلیه برای جابه جایی مسافران از ترمینال تا هواپیما و …و مواد خام مورد نیاز شامل سوخت هواپیما (نفت سفید) است. البته اگر این شرکت، خود سازندهی هواپیما ود، مواد اولیه مورد نیاز ساخت، شامل آلومینیوم، شیشه، سیم و …. هم به این بخش اضافه می شد. بازار فروش این شرکت دربرگیرنده بازار ایران و همهی کشورهایی است که یکی از شعب رسمی آن به ثبت رسیدهاند.
مثال دوم،بررسی محیط بازاریابی داخلی شرکت والمارت است: استراتژیهای بازاریابی آن شرکت، روابط مشتری و بازاریابها، استراتژیهای مدیریت، تحقیقات و توسعه آن شرکت در زمینه حمل و نقل و توزیع کالا، چگونگی کسب اطمینان از تأمین کالایی با کیفیت عالی و دارای کمترین قیمت… همگی عناصر تشکیل دهنده محیط بازاریابی داخلی این شرکت هستند.
محیط بازاریابی خرد
محیط بازاریابی خرد، از سازمانها و افراد که با بنگاه از نزدیک در ارتباطند و اثری مستقیم بر تعامل مشتری با بنگاه دارد، تشکیل شده است. یعنی: خود بنگاه، متصدیان آن، نمایندگیهای آن، فروشگاهها و حتی رقبا.
محیط بازاریابی خرد نسبتأ قابل کنترل است. به عنوان مثال، برای فروشگاههای زنجیرهای والمارت، استخدام نیروی کار و حفظ و گسترش محصولات و خدمات به مشتریان، کنش و واکنش همیشگی با رقبا، برقراری و حفظ روابط نزدیک با تأمینکنندگان اصلی، همگی در حیطه محیط بازایابی خرد قرار میگیرند.
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ