دسته بندی مشتریان (Segmentation) به معنای شکستن بازار فروش محصول به گروههای کوچک تریاست که بتوان آنها را مدیریت کرد و از روشهای بازاریابی خاص برای هر دسته و گروه استفاده کرد. این دسته بندی را بر اساس پارامترهای مختلفی میتوان انجام داد. برای مثال:
رفتار مشتری
- نیازها: نیازهای اقتصادی، عملیاتی و فنی، روانشناختی، اجتماعی.
- مزایا: کیفیت، سرویس دهی، اقتصادی بودن، سهولت استفاده، سرعت
- نگرش به محصول: مشتاق، مثبت، بی تفاوت، منفی، متنفر
- وضعیت مصرف کننده: مصرف کننده نیست، مشتری بالقوه، مصرف کنندهی بار اولی، مصرف کنندهی منظم و دائمی
- وضعیت وفاداری: ندارد، کم، متوسط، قوی، وفاداری مطلق
- میزان آشنایی با برند: ناآگاه، آگاه، علاقه مند، مشتاق، قصدکننده برای خرید
- میزان آگاهی در مورد محصول: کم، متوسط، زیاد
موقعیت جغرافیایی
- منطقهی جغرافیایی: آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آسیا، اروپا، آفریقا
- نواحی درون یک کشور: برای مثال جنوب ایران، شمال، مناطق مرکزی، استان های کرد زبان و ترک زبان
- جمعیت شهر: جمعیت زیر پانصد هزار نفر، بین پانصد هزار تا ۴ میلیون، ۴ میلیون نفر به بالا و ….
- شهری یا روستایی
- اقلیم: سرد، گرم، بارانی، بیابانی، کوهستانی
ویژگیهای دموگرافیک
- میزان درآمد
- جنسیت
- سن
- تعداد اعضای خانواده: ۱ نفره، دو نفره، سه نفره و …
- نحوهی زندگی خانواده: جوان و مجرد، نامزد کرده، ازدواج کرده بدون فرزند، ازدواج کرده با فرزند (نوزاد، کودک، پیش دبستانی، نوجوان)، به تازگی طلاق گرفته، خانوادههای تک والد
- وضعیت شغلی: بی کار، خانه دار، نیمه وقت، تمام وقت، دانشجو، کار آزاد، بازنشسته، کشاورز
- میزان تحصیلات: راهنمایی، سیکل، دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس، دکترا.
- مذهب: مسلمان (شیعه، سنی)، زرتشتی، مسیحی، یهودی
- نژاد: سفید، سیاه، زرد، سرخ
- ملیت: ایرانی، انگلیسی، فرانسوی، روسی
ویژگیهای روانشناختی
- شیوهی زندگی: علایق، سرگرمیها، فعالیتها، ارزشها، اندیشهها. هر فرد دو شیوهی زندگی دارد. یکی چیزی که در آن است و دیگری چیزی که میخواهد باشد. تقریبا تمام تصمیمهای فرد بر اساس شخصیت فعلی و شخصیتی که میخواهد باشد، انجام میگیرد.
- خصوصیات شخصیتی
- صمیمیت و خلوص
- هیجانات
- شایستگیها
- کمال طلبی
- طبقهی اجتماعی: پایین، متوسط پایینی، متوسط، متوسط بالایی، سطح بالا
- ارتباطات و روابط اجتماعی
- نوع مشتری
- محصولات مورد استفاده
- روش خرید
ارتباطات
- نحوهی ارتباطات: ضعیف، قوی، صمیمی
نوع مشتری
- تولید کننده
- سرویس دهنده
- دولت
- نظامی
- سازمانهای غیرانتفاعی
- عمده فروش
- خرده فروش
- مصرف کننده
وضعیت خرید
- خرید مجدد، خرید مجدد ولی با تغییر، اولین خرید
روش خرید
- اینترنتی، قرارداد بلند مدت، گارانتی دار، سرمایهای، پول نقد
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ