سیداستارز (Seedstarts) رویدادی جهانیست که از پایگاهش در سویس مشغول به فعالیت است. هدفش رشد ایدهها، پرورش استارتاپها و ساخت کمپانیها است. هدف این مسابقه، پیدا کردن بهترین استارتاپ در جوامع استارتاپی نو و بازارهای در حال توسعه است.
سیدستارز چگونه کار میکند؟
این فرآیند در ۴۰ کشور در سراسر جهان برگزار می شود. فهرستی از استارت آپ های هر کشور با حمایت مشاوران محلی و شرکای منطقه ای (به عنوان مثال شتاب دهنده ها، مراکز رشد و سرمایه گذاران جسور) تهیه می شود. سپس این استارت آپ ها به ارایه و رقابت دعوت می شوند. در ابتدا ۱۲ استارت آپ انتخاب و برای ارایه در مقابل داوران آماده می شوند. استارت آپ ها ایده خود را در مقابل هیات داوران منطقه ای ارایه می دهند و پس از پاسخ گویی به سوال های داوران، در پایان روز، برنده منطقه ای انتخاب می شود. برنده انتخاب شده در هر کشور، برای شرکت در رویداد نهایی سوئیس در سال ۲۰۱۶ دعوت می شود. برندگان، جوایز مختلف ازجمله سرمایه گذاری، ورود به برنامه های شتابدهی و تبلیغات دریافت می کنند.
میتوان گفت تمام استارتاپها در ایران شرایط لازم برای شرکت در این رویداد را داشتند، اما شرایط اولیه برای شرکت در این رویداد این است که استارتاپ مورد نظر کمتر از ۵۰۰ هزار دلار سرمایه جذب کرده باشد، عمر استارتاپ کمتر از دو سال و دارای MVP باشد.
سیدستارز به دنبال استارتاپهایی است که مشکلات منطقهای خود را حل کنند یا بتوانند محصول سودده را برای بازار جهانی عرضه کنند. با حمایت شرکایی مانند MEST، Google for Entrepreneurs و Microsoft، سیدستارز استارتاپهای پیشرو و با سرعت رشد بالا را با هدف حمایت از کسب و کارهای منطقهای و قدرت بخشیدن به آنها، شناسایی میکند.
در سیداستارز تهران که توسط پویا کندری، نماینده سیداستارز در ایران و با همراهی مرکز نوآوری جهش برگزار شد، تیم های بپرسیم، کانگورو، نستد، دیجی پیک، پی پینگ، دونیت، رساپا، ایدانیوم، فلای آپ، سیمیا و دراپز شرکت داشتند و در نهایت نستد (پلات فرم تجمیع ارتباطات) به عنوان رتبه سوم، دراپز (پس انداز هوشمند) برگزیده دوم و دونیت (پلات فرم تامین جمعی سرمایه) به عنوان نماینده ایران جهت شرکت در سیداستارز سوییس اعلام شدند.