شما ایدهای دارید و مدتهاست روی آن فکر کردهاید، با ابزارهای موجود (مانند بوم مدل کسب و کار و…) تمام جوانب آن را سنجیدهاید و حالا با کولهباری از نتایج مثبت و منفی ولی در کل رضایتبخش خود را در مقابل این پرسش بزرگ یافتهاید: “از کجا شروع کنم؟”.
من به دلیل نوع کارم که همراه با آموزش تیمهای کارآفرینی است، هر بار که با این پرسش مواجه میشوم، انبوهی از راهحلهای مختلفی را که به فراخور ایده و بازار هر یک میتواند نقطه شروع خوبی برای توسعه یک ایده تقریبا اثبات شده باشد، ارائه میدهم. در طی این مدت به این نتیجه رسیدهام که هفت گام اولیه زیر میتواند نقطه شروع خوبی برای بسیاری از ایدهها باشد. برخی از آنها ضروری و برخی دیگر میتواند با تغییرات خلاقانهای نتیجهبخش باشد. این هفت گام عبارتند از:
- یک Landing Page بسازید
- ایدهتان را معرفی کنید
- ایمیل علاقهمندان آغازین را جمع کنید
- یک نظرسنجی اینترنتی راه بیندازید
- با افراد مختلف مصاحبه کنید
- بازار را بپایید
- اطلاعات به دست آماده را تحلیل کنید
در ادامه با من همراه باشید تا در اسلایدهای زیر هر یک از این هفت بخش را بررسی کرده و برای هر یک ابزارها و تکنیکهایی را معرفی کنیم. شما هم اگر روش، تکنیک و یا گامی را میشناسید که برای استارتاپها میتواند مفید باشد در بخش نظرات ارائه دهید.