استارتاپ‌هایی که چهره فوتبال را عوض کرده‌اند

0
140
 زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۴ دقیقه 

در این مطلب به معرفی ۹ استارتاپ می‌پردازیم که با خلق محصولات و راهکارهای مدرن، قصد تحول در صنعت فوتبال را دارند.

فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان است و در سراسر جهان تقریبا ۳.۵ میلیارد طرفدار دارد. این در حالی‌ست که آمریکایی‌ها هنوز با این پدیده‌ جهانی کاملا کنار نیامده‌اند؛ اما به هر حال فوتبال همواره ورزش رسمی جهان بوده و هست و اگر که حرف از احتمالات و رقابت در میان باشد، حرف از این ورزش پرطرفدار نیز در میان خواهد بود.

در این میان اهمیت فوتبال با پیشرفت‌های تکنولوژیک نیز پیوند دارد و اپلیکیشن‌های مختلفی در این رابطه تولید شده‌اند و به‌عنوان مثال برای ایجاد مزیت رقابتی در میادین بازی، یا سرمایه‌گذاری‌های چند میلیارد دلاری در این رشته ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه به معرفی ۹ استارتاپ می‌پردازیم که با خلق محصولات و راهکارهای مدرن، قصد تحول در صنعت فوتبال را دارند:

۱- تگ‌بیو (Tag.bio)

این استارتاپ که در شهر سان‌فرانسیسکو قرار دارد، یک بستر نرم‌افزاری‌ست که به باشگاه‌های فوتبال کمک می‌کند تا استعدادهای جدید را کشف کنند و شرایط مختلف را برای تعیین واکنش رقبا مورد ارزیابی قرار دهند. این استارتاپ با روش‌شناسی «مانیبال» (Moneyball) در بیسبال مقایسه شده است که تحلیل‌های آماری پیشرفته را با هوش مصنوعی ترکیب می‌کند و درک دقیق‌تری از استراتژی‌های بازی به دست می‌دهد.

۲- تاگا (Togga)

این استارتاپ که توسط «اسکات فاست» و «کریستین پریموزیچ» تاسیس شده است، در شهر آستین ایالت تگزاس قرار دارد و یک اپلیکیشن فوتبال فانتزی را به‌صورت کامل در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این برنامه به طرفداران اجازه می‌دهد تا با یکدیگر مرتبط شوند، تعامل داشته باشند و مستقیما با دوستان خود، در کنار طرفداران تیم‌ها و جامعه‌ جهانی از فوتبال لذت ببرند. در حال حاضر تاگا در اپل‌استور و گوگل‌پلی در دسترس همگان است.

۳- جاگابو (Jogabo)

این استارتاپ تکنولوژیک در واقع یک اپلیکیشن است. این اپلیکیشن به بازیکنان فوتبال اجازه می‌دهد تا جزییات بازی‌هایی را که انجام داده‌اند، آمار و ارقام مربوط به بازی‌ها، تاریخچه‌ بازی‌ها و موارد این‌چنینی را با هم مرتبط کنند و با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این اپلیکیشن مانند نرم‌افزار استراوا (Strava) در برنامه‌ فور اسکوئر (Foursquare) است.

۴- ووبو (Vubooo)

این استارتاپ مخصوص طرفداران فوتبالی که علاقه‌مند به تماشای بازی‌ها به صورت زنده هستند، طراحی شده است. در اصل این اپلیکیشن، یک تجربه‌ مجازی از بازی‌ها را درون موبایل به وجود می‌آورد و به طرفداران اجازه می‌دهد تا به شکل زنده هیجان را احساس کنند. در این اپلیکیشن فیدهای اینترنتی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی منبع گزارش‌های بازی هستند و طرفدارها امکان گذاشتن پیغام و تشویق بازیکنان مشخصی را خواهند داشت.

۵- ۳۶۵ اسکورز (۳۶۵Scores)

این اپلیکیشن یک بستر رسانه‌ای است که به طرفداران اجازه می‌دهد کانال‌های ورزشی شخصی‌سازی شده را بر اساس ترجیحات خود به وجود آورند. این سرویس در قالب اپلیکیشن تلفن همراه و وب‌سایت، از تمامی لیگ‌های بزرگ فوتبال پشتیبانی می‌کند و به طرفداران اجازه می‌دهد فوتبال را تماشا کنند، آمار و ارقام مربوط به آن را ببینند، دست به پیش‌بینی بزنند، ویدئوهای خلاصه را مرور کنند و حتی به بیش از ۱۵ زبان زنده‌ دنیا توئیت ارسال کنند.

۶- آنچارتد پلی (Uncharted Play)

بنیان‌گذار این استارتاپ، «جسیکا او. متیوز»، رویای فوتبالی را در سر داشت که در آن از انرژی حرکتی برای تولید الکتریسیته استفاده شود و در نتیجه مسئله‌ قطعی برق در کشورهای در حال توسعه را حل کند. نتیجه‌ این رویا، فوتبال (SOCCKET) است که در حال حاضر در آمریکا در دسترس است. با این وصف می‌توان انتظار داشت این فناوری نو خیلی زود از جام جهانی سر در آورد.

۷- فوبو تی‌وی (FuboTV)

این اپلیکیشن نوعی برنامه فوتبال درخواستی‌ و در واقع یک نت‌فلیکس* فوتبالی است که روی هر نوع دستگاهی قابل اجراست. این سرویس اشتراکی، مجموعه‌ای از بازی‌های زنده و ضبط شده را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد که آنها را از تلویزیون‌ و به صورت زنده دریافت می‌کنند. علاوه بر این، شبکه فوبو تی‌وی (FuboTV) مجموعه‌ای از بازی‌ها از لیگ‌های مهم و مختلف، اخبار فوتبالی، نتایج فعلی، تصاویر پشت صحنه، گزیده‌ فوتبال، مصاحبه‌‌های زنده و … را نیز ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از طریق وب‌‌سایت و همین‌طور اپلیکیشن اندروید و iOS از خدمات فوبو تی‌وی استفاده کنید.

*یک شرکت جهانی رسانه سیال و تولیدکننده مجموعه‌های تلویزیونی

۸- کایک (KYCK)

این استارتاپ قصد دارد نحوه‌ مدیریت فوتبال در خارج از زمین را از نو بازآرایی کند. این پلتفرم که روی سرور ابری قرار دارد، به باشگاه‌های فوتبال و مدیریت لیگ‌های گوناگون اجازه می‌دهد تا کارت شناسایی بازیکنان و کارکنان را در سیستم باشگاهی آمریکا به راه اندازند. اسناد و مدارک نیز در سرور ابری ذخیره شده و در همان‌جا به اشتراک گذاشته می‌شوند.

۹- سان‌فرانسیسکو دلتاز (San Francisco Deltas)

تیم دلتاز (San Francisco Deltas) از سان‌فرانسیسکو قصد دارد از ریشه‌های خود در سیلیکون‌ولی استفاده کند و محصولات مختلفی را به بازار عرضه کند تا با استفاده از بلیط‌های الکترونیک به تماشاچیان این امکان داده شود تا صندلی خود را در بازی‌های مختلف رزرو کنند؛ همچنین با استفاده از واقعیت مجازی در زمان تمرین، واکنش‌ بازیکن‌ها و عکس‌العمل دروازه‌بان را بهبود بخشد.

سخن آخر

مانند تمامی رشته‌های حرفه‌ای در ورزش، فوتبال نیز تغییرات گسترده‌ای را پیش رو دارد که از نوآوری‌هایی چون موارد مذکور نشات می‌گیرد. از برنامه‌های فوتبال فانتزی گرفته تا راه‌های جدید برای لذت بردن از بازی، این ۹ استارتاپ و البته شماری از تازه‌واردهای دیگر در این حوزه،  قصد دارند محبوب‌ترین ورزش جهان را به عصر فناوری وارد کنند.

منبع: نوپانا

افزودن دیدگاه