فرم ها یکی از مهم ترین اجزای طراحی محصول در وب یا اپلیکیشن برای دریافت اطلاعات از کاربران هستند و این نکته بسیار حائز اهمیت است که فرم ها یکنواخت و خسته کننده و استفاده از آن پیچیده نباشد. رعایت این امر به بهبود تجربه کاربری سایت یا اپلیکیشن (ux محصول) نیز کمک شایانی می کند. در این مقاله به نکاتی می پردازم که برای بهبود ux سایت یا اپلیکیشن ها بسیار مفیدند، البته به یاد داشته باشید که این ها دستورالعمل کلی هستند و استثنا برای هر قاعده وجود دارد. اگر شما تجربه ای در این زمینه دارید که نقض کننده هریک از موارد مذکور می باشد خیلی خوشحال می شوم اگر در قسمت نظرات آن را با من به اشتراک بگذارید.
۱- فرم ها بهتر است یک ستونه باشند
۲- Label ها بالای هر Text Input باشند نه مقابل آن ها
۳- هر input را با Label آن گروه بندی کنید
۴- برای کلمات انگلیسی به طور کامل از حروف بزرگ استفاده نکنید
۵- در لیست Drop Down تعداد گزینه ها اگر کمتر از ۶ عدد بودند همه آن ها را نشان دهید
۶- از استفاده Placeholder به جای Label اجتناب کنید
۷- Checkbox ها و Radio Button ها را به صورت ستونی در زیر هم قرار دهید نه در یک سطر
۸- Call To Action ها را دقیق توصیف کنید
۹- به طور دقیق و واضح Erorr ها را در زیر input ها نشان دهید
۱۰- استفاده از اعتبارسنجی inline پس از اینکه کاربر فیلد را پر می کند (مگر اینکه در طی فرآیند به آن ها کمک کند)
۱۱- محتوای پیام های متنی کمکی (Helper Text) را مخفی نکنید
۱۲- دکمه ها را اولویت بندی کنید و آن هایی که مهم تر هستند را متمایز کنید
۱۳- طول فیلدهای input را به اندازه کافی در نظر بگیرید
۱۴- برای فیلد های ضروری بهتر است به جای کاراکتر (*) از کلمه “ضروری” استفاده کنید
۱۵- اطلاعات مربوط به هم را گروه بندی کنید
از خودتان سوال کنید!
فیلدهای اختیاری را حذف کنید و به روش های دیگر برای جمع آوری داده ها فکر کنید. همیشه از خود بپرسید که آیا این سوال می تواند به تعویق بیفتد و یا کاملا حذف شود.
ورود اطلاعات به طور فزاینده ای در حال اتوماتیک شدن است. به عنوان مثال، دستگاه های موبایل و پوشیدنی مقدار زیادی از اطلاعات را بدون آگاهی کاربر جمع آوری می کنند. فکر می کنم راه های دیگری نیز برای دریافت اطلاعات می توانید استفاده کنید از قبیل مکالمه، SMS، ایمیل، صدا، OCR، مکان یابی، اثر انگشت، بیومتریک و … .
کاربران را سرگرم کنید
زندگی کوتاه است. هیچ کس از تکمیل فرم استقبال گرم نمی کند. با کاربران مکالمه کنید، آنها را بخندانید و به تدریج درگیرشان کنید. انتظارش را نداشتید؟ نقش طراح این است که رضایت کاربر را در هنگام تکمیل فرم ها بالاتر ببرید، اگر این اتفاق بیفتد میزان تمایل به تکمیل فرم افزایش خواهد یافت. فقط مطمئن شوید که قوانینی که در بالا ذکر شده را نقض نکنید.