از این ابزار چگونه استفاده کنیم
برای دسترسی به آموزش های دسته بندی شده، بر روی هر یک از بخش های بوم زیر کلیک نمایید و سپس در ستون سمت راست بر روی دکمه آبی رنگ برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی، مقالات آموزشی و آموزش های طبقه بندی شده کلیک نمایید.

بوم نوپای ناب

بوم ناب یا Lean Canvas ابزاری است که برگرفته از بوم مدل کسب و کار است و توسط اش موریا ایجاد شد. در این بوم بخش هایی از بوم مدل کسب وکار که در روزهای آغازین فعالیت یک استارتاپ از اهمیت زیادی برخوردار نیستند حذف شده اند و در ازای حذف این بخش ها، قسمت های مهمی به آن اضافه شده اند.
برای اطلاعات بیشتر بر روی قسمت موردنظر کلیک نمایید.

بخش بندی مشتریان

مسایلی که تشخیص دادید مربوط به کدام بخش از مشتریان می شود؟ این افراد چه کسانی هستند؟ چه ویژگی هایی دارند؟ در چه دسته بندی هایی قرار می گیرند؟ شما در این بخش باید به دنبال شناسایی پذیرندگان آغازین یا Early Adopters باشید، منظور از این بخش از مشتریان آن دسته افرادی هستند که به احتمال زیاد علاقه زیادی به محصول شما دارند و بواسطه این علاقه و اشتیاق حاضرند فیدبک هایی در زمینه بهبود محصول شما را ارایه دهند، بازخوردهای این افراد باعث بهبود سیستم و درک بهتر مشکل و بهبود راه حل ارایه شده از سوی شما می باشد.

چگونگی بخش بندی مشتریان

برتری مطلق

یک برتری مطلق حقیقی چیزی است که به راحتی قابل کپی یا خریدن نباشد. ممکن است استارتاپ شما در ابتدا دارای یک برتری مطلق واقعی نسبت به شرکت های دیگر در بازار نباشد. برتری مطلق در آینده و زمانی که شما به موفقیت دست یابید، به نوعی از شرکت شما در برابر تقلید کنندگان محافظت می‌کند.

اطلاعات تکمیلی

کانال ها

علاوه بر تعریف درست از محصول در دست ساخت، حیاتی است که از روز اول شروع کنید به یافتن، ساختن و آزمایش کردن یک مسیر معنی دار به سوی مشتریان. کانال های شما ممکن است مجانی و یا پرداختنی، درون گرا یا برون گرا و مستقیم یا غیر مستقیم باشند.

اطلاعات تکمیلی

جریان درآمد

چگونه قرار است پول بدست آورید؟ مشتری چگونه و قرار است در قبال چه چیزی، چه مبلغی را پرداخت نماید. حجم این درآمد چقدر خواهد بود؟ در چه زمانی حدس میزنید که بتوانید به چنین درآمدی دست یابید. سرویس های مشابه شما از چه روش هایی برای ارایه خدمات و دریافت پول از مشتریان استفاده می کنند؟ قیمت گذاری به چه صورت است.

انواع مدل های درآمدی

 

ساختار هزینه ها

لازم است مشخص شود که هزینه های شما از کجا ناشی می شوند. حتی‌الامکان هزینه های اصلی را تعیین و هزینه های ثابت و متغیر را از یکدیگر متمایز کنید. هزینه ها در مقابل درآمد قرار دارند. پایه یک کسب و کار داشتن درآمد بیشتر از هرینه ها می باشد، مگر اینکه بخواهید با فروختن کسب و کار خود کسب درآمد کنید.

اطلاعات تکمیلی

ارزش پیشنهادی یکتا

چه دلیلی وجود دارد که مشتریان و کاربران شما را نسبت به رقبا ترجیح دهند، بعبارتی شما چه چیز ویژه ای دارید؟ در این بخش باید بگونه ای شفاف توضیح دهید که محصول شما چه ارزشی را برای بخش مشتریان ارایه خواهد داد و دلیلی که آنها باید شما را انتخاب کنند چیست.

اطلاعات تکمیلی و انواع ارزش های پیشنهادی

 

راه حل

چگونه قرار است پول بدست آورید؟ مشتری چگونه و قرار است در قبال چه چیزی، چه مبلغی را پرداخت نماید. حجم این درآمد چقدر خواهد بود؟ در چه زمانی حدس میزنید که بتوانید به چنین درآمدی دست یابید. سرویس های مشابه شما از چه روش هایی برای ارایه خدمات و دریافت پول از مشتریان استفاده می کنند؟ قیمت گذاری به چه صورت است.

اطلاعات تکمیلی

 

سنجه های کلیدی

ضروری است که برای اندازه گیری موفقیت یا حتی شکست کسب و کار خود، پارامترهای بنیادی را تعریف کنید. یک استارتاپ می تواند تنها بر روی یک سنجه تمرکز کند. فقط می بایست آن را مشخص کرده و تنها به آن بپردازید. سنجه ها شامل محدوده محصولات و خدماتی می شوند که شما آن ها را فراهم می کنید.

اطلاعات تکمیلی

مساله

مسئله نقطه شروع است. بدون مسئله هیچ راه حل و هیچ دلیلی برای استارتاپ وجود نخواهد داشت. در بیشتر موارد، از ابتدا جای خالی درک مناسب از مسئله احساس می شود. این موضوع می تواند به شکست کل پروژه منجر شود. این فیلد با این هدف به وجود آمده که از اتلاف زمان، تلاش و منابع مالی در ساختن محصول نا درست اجتناب شود.

اطلاعات تکمیلی

پذیرندگان آغازین

اشخاص حقیقی یا حقوقی که پیش از دیگران از یک تکنولوژی یا محصول استفاده می کنند. آن ها به شما بازخورد می دهند و کمک می کنند تا نقایص محصول را بهبود دهید، هزینه تحقیق و توسعه محصول را کاهش دهید نفوذ در بازار را افزایش دهید.

پذیرندگان آغازین خود را چگونه بشناسید

مفهوم سطح بالا

مفهوم سطح بالا، جمله کوتاهی است که محصول شما را با استفاده از کسب و کارهایی که وجود دارند و به اندازه کافی شناخته شده هستند در مقیاس کوچکتر توضیح می دهد.

جایگزین های موجود

در حال حاضر مشتری های شما از چه طریقی مشکلات خود را حل می کنند؟ از چه محصول یا خدماتی برای حل مشکل خود استفاده می کنند؟ در این قسمت مشخص می شود که شما در حال حاضر چه رقبایی دارید؟

اطلاعات تکمیلی