عاشق مشکلات شوید نه راه حل ها
متداول ترین دامهایی که باعث شکست کارآفرینان می شود را پیدا کردم، این است که کارآفرینان عاشق راه حل و محصول خود هستند. البته قبلا هم مواردی از تعصبات اشتباه نوآوران و کارآفرینان را هم در موردش نوشتم.
در علم یکی از راه هایی که می توانیم بر این تعصبات و ذهنیت های غلط غلبه کنیم از طریق اصل اول یعنی استدلال و منطق است.
البته این اصل را در کسب و کار هم میتوانیم تعمیم دهیم.
با اصل اول میتوانید مهمترین و اساسی ترین حقایق را به نتیجه برسانید و سپس با منطق و دلیل آنها را توجیه کنید.
Elon musk
همانطور که در این پست میبینید تعصبات نوآوران و کارآفرینان به صورت مخفیانه ای اذیت کننده هستند و این نه فقط در طول ایده بلکه در سراسر دوره نوآوری و در زمانی که کمترین انتظار را دارید هم مشاهده می شود.
بعضی وقت ها مهمترین نوآوری ها و محصولات از عمیق ترین مشکل ها بوجود می آیند تا از راه حل ها.
ایده بزرگ
وقتی اولین ضربه را از ایده می خوریم, راه حل, اولین و واضح ترین چیزی است که می بینیم و بیشترین انرژی مان را صرف آن می کنیم.
اما باز هم می بینیم بیشتر محصولات با شکست مواجه می شوند. دلیل این ناکامی ها به خاطر این نیست که ما در پیدا کردن راه حل شکست میخوریم, بلکه به خاطر این است که ما در واقع نمیتوانیم مشکل بزرگ مشتری را حل کنیم.
در واقع همه انرژی اولیه شما باید صرف پیدا کردن مدارکی شود که بتوانید با آن مشکلاتی را پیدا کنید که برای شما قابل کسب و درآمد و منفعت باشند, نه به سمت پیدا کردن منابعی برای ساختن راه حل ها.
خب حالا چطور می توانید مشکلاتی را پیدا کنید که به اندازه کافی بزرگ هستند؟
کار را با هدف خلق و ایجاد مشتری شروع کنید, نه این که بخواهید راه حلی را بسازید. به این ترتیب مشتری ها نتیجه کار شما هستند.
به دنبال کارهایی باشید که آنها می خواهند انجام بدهند و تحقیق کنید که چطور می خواهند آن کارها را انجام بدهند (جایگزین های موجود).
اگر این کار فقط به اندازه کافی انجام بشود به طوری که فقط نیاز های مردم برطرف شود, این برای شما خبر بدی است. به خاطر این که نیاز مردم برطرف شده و آنها دیگر به دنبال راه حل هایی که برایشان ارزشمند و عالی هستند, نمی گردند.
از طرف دیگر اگر کاری که انجام می شود به اندازه کافی خوب نباشد و یا اینکه خرابکاری باشد, این موضوع می تواند برای شما حامل خبر خوبی باشد.
در واقع مشکلات و موانعی که در سر راه مشتری هستند و مشتری می خواهد که در رابطه با این مشکلات به نتیجه و هدف دلخواه برسد, جایی است که شما گپ و فضایی را پیدا می کنید تا نواوری تان را و در حقیقت محصول یا خدماتتان ارائه دهید.