[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: 2 دقیقه[/su_highlight]
کتاب «ایده عالی مستدام» ترجمه بسیار عالی از کتاب «Made to stick» است که توسط انتشارات آریانا قلم به بازار عرضه شده است (دانلود فهرست کتاب – دانلود خلاصه ای از کتاب).
بدون شک این کتاب یکی از بهترین کتابهای حوزه ایدهپروری بوده و فروش و استقبال بالای آن در تمام دنیا موید این موفقیت است. این کتاب در یک کلام به این پرسش ساده پاسخ میدهد که چگونه میتوان ایدهها را ماندگار کرد؟ چه میشود که برخی ایدهها (در هر حوزه و در هر سطحی) بدون تاثیرگذاری به سرعت از بین میروند در حالی که برخی ایدهها به شدت در ذهن مردم نفوذ کرده و سالها ماندگار میشود؟ چه رازی پشت این ماندگاری وجود دارد؟ در پاسخ به این پرسشها نویسندگان این کتاب با ذکر مثالهای فراوانی (به درستی) ادعا میکنند که بر خلاف باور عموم که معتقد است ایدههای ماندگار از یک اکسیر جاودانگی بهره میبرند، میشود با رعایت یک سری اصول و تکنیک ایدههایی را به صورت ماندگار ساخت.
نویسندگان این کتاب، شش اصل برای ماندگار کردن ایده ها و روش های انجام آن ها بیان کرده اند که خلاصه این شش اصل در ادامه آمده است. حروف ابتدایی این شش اصل، کلمه “SUCCES” را به وجود می آورند.
- اصل اول – مغز ساده(Simple):
اصل لازم موفقیت ایده (ولی نه کافی)، ساده بودن مغز ایده است.
- اصل دوم – غیرمنتظره(Unexpected):
با غیرمنتظره ها، توجه مردم را بیش از پیش جلب کنید.
- اصل سوم – ملموس(Concrete):
ملموس صحبت کردن تنها راهی است که میتوان مطمئن شد که ایده ما برای همه مخاطبان معنی واحدی دارد.
- اصل چهارم – معتبر بودن(Credible):
اگر ایده مطابق باورهای مردم باشد، آن را معتبر میدانند و میپذیرند.
- اصل پنجم – احساسی بودن(Emotional):
یافتن احساس درست و برانگیختن صحیح آن عامل کلیدی در ماندگاری ایده است. چگونگی برانگیختن احساس را در کتاب بخوانید. به مردم کمک کنید اهمیت ایده شما را ببینند و بدانند.
- اصل ششم – داستانی بودن(Stories):
داستانهای درست و مناسب موجب عمل کردن افراد میشود. داستان امکان تمرین ذهنی به ما میدهد تا در موقعیت واقعی از آمادگی بیشتری برخوردار باشیم.
در توضیح این کتاب نوشته شده است:
[su_quote]این کتاب ترجمه یکی از پرفروش ترین کتابهای دنیای کسب وکار به نام Made TO Stick نوشته براردان هث می باشد. شما در هر موقعیتی که باشید حرف ها و ایده ها، محصولاتی دارید که می خواهید که به اثر گذارترین شیوه آن ها را طرح کنید. این کتاب شما با ۶ کلید طلایی برای عالی و مستدام کردن ایده هایتان آشنا می شوید. این کتاب سرشار از مثالهای گوناگون از مشاغل و افراد گوناگون میباشد و همین ویژگی باعث شده است که طیف گستردهی از مخاطبان را شامل شود و محدود به گروه، تخصص و سازمان خاصی نباشد.[/su_quote]
برادران هث
سید رامین هاشمی و مجتبی اسدی
منبع: بلاگ شخصی مهدی ناصری و همشهری آنلاین