گزارشی از برگزاری سمپوزیوم “بررسی عملیاتی اکوسیستم های کارآفرینی بین المللی” در اصفهان

0
408
سمپوزیوم بررسی عملکرد اکوسیستم های کارآفرینی بین المللی

امروز ۷ دی ماه ۹۶، سمپوزیوم بررسی عملیاتی اکوسیستم‌های کارآفرینی بین‌المللی توسط موسسه بین‌المللی توسعه دانش فردای ایرانیان، با همکاری شهرداری اصفهان، شبکه پژوهش و فناوری اصفهان، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، ویژه مدیران شهری اصفهان، در سالن همایش های کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد.

این رویداد که با سخنرانی شهردار اصفهان آغاز شد، با سخنرانی دکتر کوروش خسروی، محمدرضا بحرینیان، شهریار شهابی، حسین اخلاق پور، شوان صدرقاضی و محمدعلی آهی ادامه پیدا کرد و یک ساعت آخر آن نیز به پرسش و پاسخ از سخنرانان گذشت.

تمامی سخنرانی ها پیرامون تعریف اکوسیستم کارآفرینی و اجزای آن، معرفی اکوسیستم های کارآفرینی موفق در سراسر دنیا و بحث در رابطه با نیازهای اکوسیستم کارآفرینی اصفهان برای رشد بود که گزارش کوتاهی از هرکدام از این سخنرانی ها در ادامه آورده شده است:

تحول در مدیریت شهری

دکتر کوروش خسروی

  • دکتر کوروش خسروی در سمپوزیوم بررسی عملیاتی اکوسیستم کارآفرینی بین المللی در اصفهاندکترای شیمی از دانشگاه اصفهان
  • عضو شورای شهر اصفهان
  • رییس مرکز پژوهش های شورای شهر اصفهان
  • دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی

دکتر کوروش خسروی با موضوع تحول در مدیریت شهری سخنرانی خود را‌ آغاز کرد، با توجه به پیشینه اصفهان در صنعت و کارآفرینی اذعان داشت که جایگاه فعلی اصفهان در کارآفرینی در رتبه بندی شهرهای کارآفرین دنیا درخور این شهر نیست (اصفهان در این رتبه بندی در بین ۱۰۰ شهر اول هم حضور ندارد!). وی افزود اصفهان که با مشکل کم آبی مواجه است و در عین حال در تولید فولاد کشور پیشروست یک تهدید است تا یک فرصت و تنها راه نجات این شهر حمایت از کارآفرینان و توسعه اکوسیستم کارآفرینی است.

خسروی برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی به عناصری از قبیل موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد فضای مناسب برای کارآفرینان که برای هم افزایی هرچه بیشتر و بهبود کارتیمی بسیار موثر است.
  • دسترسی به بازارهای جهانی که به تفکر «جهانی فکر کن و محلی عمل کن» اشاره دارد.
  • ایجاد قوانین تسهیلگر برای کاهش دغدغه های کارآفرینان.

 

بررسی ارکان اکوسیستم کارآفرینی

محمدرضا بحرینیان

  • محمدرضا بحرینیان در سمپوزیوم بررسی عملیاتی اکوسیستم کارآفرینی بین المللی در اصفهانسابقه فعالیت در آلمان و ایران
  • MBA دانشگاه HHL آلمان
  • مجری پروژه های مطالعه بازار آموزش کارآفرینی برای دانشگاه های لایپزیگ و HWR برلین
  • مدیر اجرایی سابق موسسات تسهیل گر کارآفرینی (ایران نالج، شبکه پژوهش و فناوری)
  • همکار طراحی و توسعه مراکز تسهیل گر کارآفرینی (مرکز کارآفرینی تیوان، شتابدهنده نوتک)

محمدرضا بحرینیان به بررسی ارکان اکوسیستم کارآفرینی پرداخت، وی عنوان کرد که اکوسیستم، یک سیستم است که شامل ریزسیستم ها و ابرسیستم ها می شود که هرکدام فرایندهای مختلفی دارند و یکی از خطاهای مدیران، نگاه خطی به اکوسیستم کارآفرینی به جای نگاه سیستمی است. داشتن تعداد زیادی استارتاپ نشانه موفقیت اکوسیستم نبوده بلکه داشتن اکوسیستم پویا و موفق باعث رشد تعداد زیادی استارتاپ می شود.

اکوسیستم کارآفرینی هدف واحدی دارد ولی هر رکن آن باید هدف خود را دنبال کند. تولید ثروت و اشتغال زایی هدف اصلی تمام ارکان یک اکوسیستم کارآفرینی نیست، بلکه هرکسی باید نقش خود را به درستی ایفا کند و نقش ها جابجا نشوند که نتیجه این جابجایی نقش ها بدون شک شکست اکوسیستم کارآفرینی خواهد بود، مثلا وظیفه دانشگاه سرمایه گذاری نیست و یا اینکه یک VC نباید به استارتاپ ها وام بدهد.

هر اکوسیستم کارآفرینی هویتی منحصر به فرد دارد و با وجود شباهت های آن ها، تفاوت های زیادی باهم دارند و تقلید از یک اکوسیستم کارآفرینی موفق، لزوما منجر به موفقیت اکوسیستم کارآفرینی نمی شود (تنها یک مورد موفق با تقلید از سیلیکون ولی شکل گرفته است).

وی افزود اکوسیستم کارآفرینی بسیار به role model ها نیازمند است و می بایست داستان های موفقیت کارآفرینان بزرگ بازتاب داده شوند.

موارد مهم دیگری که به رشد اکوسیستم کارآفرینی کمک می کند:

  • آموزش مهارت های نرم (Soft Skills) مانند نامه نگاری، مذاکره، مهارت های تصمیم گیری و …
  • ایجاد فرهنگ کسب و کار که به اندازه سرمایه مهم است
  • شبکه سازی کارآفرینان
  • سرمایه های مالی
  • حمایت دولت و سیاستگذاران
  • سرمایه های انسانی
  • تسهیل کردن قوانین و مقررات

بحرینیان اشاره کرد که هیچ منبع و محتوای حرفه ای به زبان انگلیسی از اکوسیستم کارآفرینی ایران و به خصوص اصفهان برای کشورهای دیگر وجود ندارد و حتی اگر مایل به ورود به اکوسیستم کارآفرینی اصفهان باشند پیش نیازهای آن وجود ندارد. او در پایان افزود که برای توسعه اکوسیستم کارآفرینی اصفهان راه طولانی در پیش داریم و باید صبر پیشه کرده و از قاعده تعداد کم و موثر پیروی کنیم.

نقش اکوسیستم کارآفرینی جهت پیروز شدن در اقتصاد نوین (Meconomy)

شهریار شهابی

  • سابقه فعالیت در کانادا، خاورمیانه و ایران
  • موسس و مدیرعامل شرکت aioconnect
  • فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل و علوم سیاسی از دانشگاه سایمون فریزر
  • کارآفرین نمونه با ۲۰ سال سابقه و تجربه بین المللی موفق در حوزه تکنولوژی
  • سابقه راه اندازی و توسعه موفق کسب و کارهای مبتنی بر وب در کانادا و خاورمیانه
  • مولف کتاب دیجیتال چگونه در اقتصاد نوین (دیجیتال می کانومی) برنده باشیم؟!
  • حضور در نشریات معتبر اقتصادی و بین المللی

شهابی در ابتدای صحبتش گفت صنایع قدیمی با صنایع جدید در حال جایگزین شدن هستند، امروزه سرعت عنصر جدانشدنی کارآفرینی ست و استقلال تجهیزاتی کارآفرینی را به سطح جدیدی رسانده است. مثلا با وجود تلفن های هوشمند اطلاعات ما فراتر از مرزها رفته و یک کارآفرین باید به شکل فرا مرزی به توسعه کسب و کار خود فکر کند و اگر فرا مرزی فکر نکنیم خارجی ها بازار ما را تصاحب می کنند مثل اتفاقی که الان برای شبکه های اجتماعی افتاده است و واتساپ و تلگرام این بازار را تصاحب کرده اند و یا بازار گوشی های هوشمند.

او در ادامه افزود جابجایی قدرت از بزرگان صنعت به کارآفرینان صورت گرفته و هم اکنون همه ما فروشنده ایم، بخش دولتی سیاست را می فروشد و بخش خصوصی محصولات و خدمات و این تعادل باید بین بخش دولتی و خصوصی برقرار شود که الان کفه ترازو به سمت دولت سنگینی می کند و ورود به بازارهای بین المللی مستلزم همکاری اثربخش نهادهای دولتی و خصوصی است. مثلا در اکوسیستم های موفق جهان ثبت شرکت و اخذ مجوزهای احتمالی کمتر از ۳ ساعت اتفاق می افتد ولی این بازه در ایران حداقل ۳ تا ۶ ماه است، دولت باید فکر کند که چگونه به کارآفرینان قدرت دهد.

وی افزود تفکر یک کارآفرین فراتر از کسب درآمد و فقط انجام یک کار است، تفکر کارآفرین واقعی تاثیرگذاری و تفکر پیروزی است.

در آخر شهابی از سه پیش نیاز مهم برای توسعه کارآفرینی نام برد:

  • حذف کاغذبازی و کاهش استرس های اضافی برای کارآفرینان
  • جذب سرمایه خارجی و تضمین برداشت پول توسط سرمایه گذاران بین المللی
  • تسهیل هر چه بیشتر ورود کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی به ایران

 

نقش مدیران و تصمیم گیران در گذر به اقتصاد مشارکتی و خویش فرمایی

حسین اخلاق پور

  • حسین اخلاق پور در سمپوزیوم بررسی عملیاتی اکوسیستم کارآفرینی بین المللی در اصفهانسابقه فعالیت در امریکا و ایران
  • قریب به ۲۰ سال سابقه در زمینه طراحی سیستم های آی تی، کلان داده و هوش مصنوعی برای شرکت های بیوتک، تجارت الکترونیک و اقتصاد مشارکتی از جمله ای بی، ولتی و جنپسس
  • هفت سال فعالیت در زمینه کلان داده ها و کاربرد آن در ژنتیک و سلامت در امریکا
  • موسس و مدیرعامل شرکت کرانسو (استارتاپ استادکار)

اخلاق پور عنوان کرد که با روش های فعلی ادامه فعالیت جامعه و آحاد مردم بسیار سخت است، به طور مثال در حال حاضر فرض سیستم حمل و نقل دنیا بدون uber غیر ممکن است؛ شرکتی که حتی مالک ۱ ماشین هم نیست ولی بیشتر از هر شرکت حمل و نقل و یا خودرو سازی جابجایی مردم را تسهیل کرده است و یا سایت airbnb که حتی ۱ اتاق هم ندارد و از بزرگترین شرکت زنجیره ای هتل دنیا یعنی هیلتون تعداد افراد بیشتری را اسکان داده است.

وی که خود ۵ ماه پیش استارتاپ استادکار را تاسیس کرده و در این مدت کوتاه به بیش از ۹۰ هزار کاربر دست یافته است، به اهمیت فراوان پلتفرم ها اشاره کرد و افزود پلتفرم ها فشار را از روی افراد کم می کنند و مثلا پیمانکار را به کارفرما متصل می کنند و هر فرد می تواند خدمات خود را بسیار راحت تر و موثر تر از روش سنتی ارائه دهد.

 

مدیریت کسب و کارهای اجتماعی: از نیت خیر تا نفع واقعی جامعه هدف

شوان صدرقاضی

  • شوان صدرقاضی در سمپوزیوم بررسی عملیاتی اکوسیستم کارآفرینی بین المللی در اصفهانسابقه فعالیت در هلند و ایران
  • پژوهشگر ارشد مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری در دانشگاه سازمان ملل و دکترای نوآوری برای توسعه
  • مشاور بنیاد صلح ساساکاوا (ژاپن) در زمینه توسعه کسب و کار برای نفع مناطق محروم
  • مسئول سابق پژوهش کسب و کار فراگیر در برنامه عمران سازمان ملل (UNDP)
  • مشاور بنیاد نخبگان استان اصفهان در زمینه نوآوری برای مناطق روستایی
  • مشاور بخش نوآوری اجتماعی در پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه شریف

صدرقاضی سخنرانی خود را با تعریفی از کارآفرینی اجتماعی آغاز کرد: کارآفرینی اجتماعی ترکیب اشتیاق خدمت به جامعه با رویکردهای کارآفرینی در پاسخ به معضلات اجتماعی است.

او افزود در کارآفرینی اجتماعی هدف، بیشینه کردن نفع اجتماعی در عین داشتن ثبات مالی است. قوانین فعلی که در حدود ۴ دهه قبل وضع شده اند مربوط به زمانی هستند که هنوز کمتر کسی با مفهوم کارآفرینی اجتماعی آشنا بود پس قوانین فعلی پاسخگوی نیازهای کارآفرینی اجتماعی نیست که این خود یکی از معضلات آن است.

با وجود اینکه خیرین سنتی زیادی در اصفهان وجود دارد ولی به دلیل جزیره ای عمل کردن آن ها و عدم ارتباط موثر با یکدیگر کارآفرینی اجتماعی آنطور که باید صورت نگرفته است.

 

درس هایی از فضای کارآفرینی هلسینکی

محمدعلی آهی

  • سابقه فعالیت در هلسینکی
  • دارای دکترا در حوزه مدیریت کسب و کار از دانشگاه صنعتی لاپنرانتا-هلسینکی
  • پژوهشگر پسادکتری در حوزه مطالعات تجاری در دانشگاه صنعتی لاپنرانتا
  • پژوهشگر مهمان در حوزه تجارت بین الملل؛ University of Manchester
  • مدرس در حوزه بازاریابی، تجارت و کارآفرینی بین الملل؛ دانشگاه صنعتی لاپنرانتا
  • تحلیلگر بازار (International Marketing Analyst)؛ شرکت Paper Mill

محمدعلی آهی در ابتدا یادی از شرکت نوکیا کرد و گفت: کشور فنلاند و شهر هلسینکی را همه افراد با نوکیا، ابرقدرت سابق صنعت موبایل و ارتباطات می شناسند. شروع رشد اکوسیستم این شهر با افول نوکیا بعد از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و با اجرای برنامه Bridge Program  (به معنی پل ارتباطی بین عدم اشتغال و کارآفرینی است) توانستند ۲۴ هزار نیروی متخصص حوزه مخابرات و ICT در شرف بیکاری را به اکوسیستم کارآفرینی هدایت کردند و این تهدید بزرگ را به یک فرصت طلایی تبدیل کردند.

سرمایه گذاران خصوصی و سردمداران دولتی با اعطای ۲۵ هزار یورو به هرکسی که خواهان فعالیت کارآفرینانه است و همینطور اعطای ۵۰۰ میلیون یورو به شرکت های حداقل ۴ نفره، خون تازه ای به اکوسیستم کارآفرینی این شهر تزریق کردند.

او افزود دانشگاه های هلسینکی، مراکز رشد و فضاهایی را در اختیار افراد علاقه مند به کارآفرینی قرار می دهند و در هنگام ورود دانشجویان به دانشگاه، آن ها را با کارآفرینی و چگونگی تجاری سازی ایده آشنا می کنند.

وی در ادامه از شرکت های موفق فنلاند به شرکت Rovio سازنده بازی انگری برد و شرکت Supercell سازنده بازی Clash Of Clans اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ روی هم رفته ۹/۳ میلیارد دلار ارزش گذاری شدند.

آهی در ادامه گفت از دیگر فعالیت های اثرگذار اکوسیستم کارآفرینی هلسینکی می توان به رویداد Startup Slush اشاره کرد که با ۳۰۰ نفر شروع شده و در آخرین برگزاری این رویداد در شهر ۶۰۰ هزار نفری هلسینکی بیش از ۲۰ هزار نفر شرکت کننده و ۱ میلیون نفر مشاهده کننده آنلاین داشته است. از نکات جالب این رویداد این است که در زمانی برگزار می شود که شهر هلسینکی در سردترین و تاریک ترین زمان خود به سر می برد و آن ها عقیده دارند که می توانند به این سرما و تاریکی با شور و اشتیاق و انگیزه کارآفرینان فائق آیند.

محمدرضا آهی، رویداد Nordic Business Forum را نیز از مشهورترین رویدادهای اکوسیستم کارآفرینی فنلاند برشمرد که با اتحاد کشورهای فنلاند، سوئد، دانمارک، ایسلند و نروژ صورت گرفته است.

از میهمانان سرشناسی که به این رویداد دعوت شده اند می توان به ریچارد برانسون، آرنولد شوارتزنگر، سر الکس فرگوسن، ویل اسمیت، گری کاسپاروف، برایان تریسی و سایمون سینک اشاره کرد.

دانلود فایل Pdf اسلایدهای سخنرانان این سمپوزیوم

افزودن دیدگاه