در این نوشته قصد دارم به دورها (فازهای) مختلف سرمایهپذیری بیشتر بپردازم و اینکه در هر دور استارتاپ روی چه چیزهایی تمرکز میکند.
این نوشته برگردانی است از این نوشته خیلی خوب.
همانطور که میدانید سرمایه برای استارتاپ موتور محرک و پیشرانه است، در چرخه عمر، استارتاپ همینطور که جلو میرود بنا به نیازهای مختلف دور (Round)های مختلفی از سرمایهپذیری (Funding) را پیش رو دارد.
۱. سرمایه پذیری در فاز هسته/ پیدایش (Seed)
۲. دور نخست و دوم (Series A & B)
۳. و گاهی دورهای سوم و چهارم (Series C & D)
سرمایهپذیری در مرحله پیدایش (هسته): معمولا پذیرش ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ متغییر است. استارتاپ این پول را برای پوشش هزینهها و پرداخت حقوق برای ۳-۶ ماه میخواهد. شرکت دقیقا در مرحله آغازین (early stage) است و محصول کاملا عمل نیامده است، ایده نیز هنوز تست نشده است. این مرحله، مرحله جستجو نیز خوانده میشود چرا که در این مرحله استارتاپ هنوز در جستجوی کشف مشتریان خود، بازار و مدل کسبوکار است. اصولا هرآنچه که شما دارید «مفروضات» است و به شما پول داده شده تا ۶ ماه دوام بیاورید تا این مفروضات را اعتبارسنجی کنید. بیشتر سرمایهگذاران در این مرحله فرشتگان سرمایهگذار، مراکز رشد و یا شتاب دهندههای استارتاپ هستند. همینطور در آغاز این مرحله میتوانید از دوستان و آشنایان پول بگیرید.
همینطور میتوان سرمایه را از طریق سرمایهپذیری اجتماعی (CrowdFunding) جذب کرد که معمولا از طریق سایتهای این کار نظیر kickstarter.com صورت میگیرد.
دور نخست و دوم: استارتاپها در این دورها میزان سرمایههای متفاوتی را جذب میکنند، بستگی دارد به معروفیت پایهگذاران، گونه بازار و پتانسیل فرصت. معمولا از ۱۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون تومان. پولی که برای این شرکت جمع شده است هزینههای این شرکت را برای ۱۲-۱۸ ماه پوشش میدهد. در این مرحله که مرحله ساخت نیز خوانده میشود باید همه مفروضات خود را اعتبار سنجی کرده باشید و دید به مراتب بهتری درباره محصول نهایی، مشتریان و مدل کسب و کار خود داشته باشید. در این مرحله تمرکز باید روی جذب مهندسان بیشتر و ساخت محصول باشد. سرمایهگذاران در این دور سرمایهگذاران خطر پذیر مراحل آغازین (early stage VC) و جمعی از فرشتگان سرمایهگذار هستند.
دور سوم و چهارم: اینها دورهای پایانی (برای استارتاپ) هستند. پولی که جمع میشود معمولا بین ۵۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان است. این مرحله مرحله رشد نیز خوانده میشود و در آن بیشتر پول صرف جذب مشتریان جدید و گسترش به بازارهای جدید میشود. سرمایهگذران در این مرحله معمولا سرمایهگذارن خطر پذیر مراحل پایانی هستند. هدف آنها آماده ساختن شرکت برای سهامی عام شدن و ورود به بورس است تا سودکلانی عایدشان شود.
پ.ن: عددها برای ایران (به شدت) بومی شدهاند.