ایمیل مارکتینگ چیست و چی نیست؟ (آموزش ایمیل مارکتینگ)

1
150
ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یکی از مباحث مهم در بازاریابی اینترنتی می‌باشد که در صورت استفاده‌ مناسب و اجرای درست می‌تواند درآمد زیادی را برای کسب و کار شما همراه داشته باشد. در این مقاله مفهوم ایمیل مارکتینگ را بررسی می‌کنیم و به «بودن» و «نبودن» های ایمیل مارکتینگ بپردازیم. همچنین در پایان مقاله یک منبع را برای آموزش ایمیل مارکتینگ به شما معرفی می‌کنیم.

ایمیل مارکتینگ چیست؟ «بودن ها»

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی مستقیم (direct marketing) است که در آن شما به واسطه‌ ارسال ایمیل، اطلاعاتی درباره‌ محصولات و خدمات خود در اختیار مشتریان قرار می‌دهید.

البته هدف ایمیل مارکتینگ صرفاً آگاهی رسانی درباره‌ خدمات و محصولات نیست و شرکت ها از استراتژی های مختلف و محتواهای متفاوتی برای ایمیل ارسال می‌کنند.

چند نمونه از اهدافی را که یک ایمیل می‌تواند دنبال کند در زیر می‌بینید:

۱) فروش مستقیم کالا یا خدمات:

در این ایمیل ها شما به صورت مستقیم کالا یا خدمات خود را معرفی می‌کنید و در متن ایمیل لینکی را به صفحه محصول خود قرار می‌دهید.
هدف این ایمیل ها فروش مستقیم است. شما کاربرانی دارید که شرکت شما را می‌شناسند و قبلاً توانسته‌اید اعتماد آن‌ها را جلب کنید و حالا می‌خواهید به واسطه‌ ارسال ایمیل، محصولات و خدمات خود را بفروشید. از این رو به صورت مستقیم درباره‌ آن‌ها صحبت می‌کنید و مخاطبان را تشویق به خرید می‌کنید.

تصویر زیر نمونه‌ای از این ایمیل است.

۲) برقراری و افزایش ارتباط با مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل:

به طور متوسط و با توجه به آمارها، ۷ بار برخورد با یک برند نیاز است تا مشتری نسبت به آن برند حس خوبی پیدا کند و از آن خرید کند.
بنابراین انتظار نداشته باشید کسانی که اولین بار از شما ایمیل دریافت می‌کنند اقدام به خرید کنند. این مشتریان بالقوه هنوز نسبت به شما اعتماد ندارند و بنابراین نیاز است که با برقراری ارتباط با آن‌ها، خود را بیش‌تر به آن‌ها معرفی کنید تا حس اعتماد و اطمینان در آن‌ها شکل بگیرد.

برای این منظور شما اطلاعاتی را در مورد حوزه‌ فعالیت‌تان و کارهایی که انجام می‌دهید را برای گیرندگان خبرنامه ارسال می‌کنید. این ایمیل‌ها می‌تواند شامل کارهایی که شرکت شما در حال انجام است، باشد و یا پیشرفت‌های جدید در حوزه‌ کاری شما را بیان کند و یا شامل نکاتی آموزشی برای کاربران باشد.

با ارسال این دسته از ایمیل‌ها به صورت متناوب شما ارتباطی را بین مشتریان بالفعل خودتان برقرار می‌کنید تا آن‌ها نسبت به شما حس اعتماد کنند و زمانی که ایمیل های دسته‌ ۱ را ارسال کردید، مایل باشند که از شما خرید کنند.
از طرفی مشتریان فعلی شما که قبلاً از شما خرید کرده‌اند هم باید اخباری را از شما دریافت کنند. کسی که از شما خرید کرده‌است یعنی حس اعتماد به شما را داشته است و بنابراین خیلی راحت‌تر و ساده‌تر می‌تواند مجدداً از شما خرید کند.

لذا خیلی واجب است که اجازه ندهید که از ذهن مشتری فراموش شوید. شما باید با برقراری ارتباط با مشتریان قبلی خود، مدام اسم خود و اخبار مربوط به کار خود را به آن‌ها یادآوری کنید. چنین کاری باعث می‌شود که در ذهن مشتری تثبیت شوید و در فرآیند تصمیم گیری برای خرید، در ذهن او جای داشته باشید.

خوب است که براساس علایق گیرندگان، مشتریان را دسته بندی و تقسیم‌بندی کنید. تقسیم بندی مشتریان به این معناست که هر کسی ایمیل‌هایی را دریافت کند که متناسب‌تر با علایق اوست.

سیستم ایمیل مارکتینگ موجود نظیر میل‌چیمپ، آی‌کانتکت، میلرلایت و … گزارش‌های دقیقی را در مورد اینکه گیرندگان ایمیل چه لینک‌هایی را باز کرده‌اند را به شما می‌دهند که با استفاده از آن می‌توانید به دسته بندی مشتریان بپردازید.

حتما بخوانید:  معرفی ۲۴ مدل بازاریابی

۳) ایمیل های کمپینی:

 دسته‌ دیگری از ایمیل‌ها به صورت یک کمپین تبلیغاتی اجرا می‌شوند.

خیلی از اوقات شما باید با توجه به مناسبت‌ها و رخدادها، پیشنهادهای ویژه‌ای را به کاربران بدهید تا بتوانند محصولات و خدمات شما را با تخفیف خریداری کنند.

برای مثال ایام مناسب برای یک گل‌فروشی آنلاین عبارت است از: روز پدر، روز مادر، ولنتاین و ….. در این زمان‌ها مشتریان آماده‌ پذیرش خرید هستند و شما می‌توانید با ارسال ایمیل و دادن تخفیف ویژه، فروش بالایی را داشته باشید.
ویژگی اصلی ایمیل‌های دسته ۳ و تفاوت آن‌ها با ایمیل‌های دسته‌ ۱ این است که در این ایمیل‌ها شما بر اساس مناسبت خاصی و با تخفیف، اقدام به فروش می‌کنید.

این ایمیل ها شانس بالایی دارند تا کسانی را که هنوز مشتری شما نشده‌اند را تبدیل به مشتری کنند و بنابراین شما این فرصت را دارید که پس از خرید این افراد، خدمات خوبی به آن‌ها ارائه کنید تا نسبت به مجموعه‌ شما حس خوبی پیدا کنند و تبدیل به یک مشتری وفادار و دائم برای شما شوند.

ایمیل مارکتینگ چی نیست؟ «نبودن‌ها»

در خیلی از وب سایت‌ها تبلیغاتی دیده می‌شود مبتنی بر «ارسال ایمیل تبلیغاتی» و یا «خرید بانک ایمیل».

خیلی‌ها فکر می‌کنند که ایمیل مارکتینگ یعنی ارسال ایمیل به حجم زیادی از افراد و سپس افزایش فروش.

به خاطر دارم که یکی از دوستانم در سال ۹۲ به من گفت که ۳۰۰ هزار تومان بابت ارسال ایمیل تبلیغاتی هزینه کرده است و حتی ۵ هزار تومان هم برایش ارزش نداشته است.

نکته‌ مهمی که باید توجه داشته باشید این است که خیلی از این ایمیل‌هایی که در «بانک ایمیل» خریداری شده ذکر شده‌اند، اصلاً وجود ندارند و یا توسط شخص اصلاً چک نمی‌شود.

بعضی اوقات سایت‌هایی که خدمت ارسال ایمیل تبلیغاتی را انجام می‌دهند، وعده‌هایی نظیر «تضمین صددرصدی واقعی بودن ایمیل‌ها» را هم عنوان می‌کنند.

بیایید فرض کنیم که این ادعا درست است و تمامی ایمیل‌هایی که به شما فروخته می‌شود، واقعی است و شما ایمیلی را به این آدرس‌ها ارسال می‌کنید. در این‌جا ذکر چند نکته لازم است:

الف) تعداد بسیار زیادی از این ایمیل‌ها اسپم می‌شوند.

اکثر کاربران از سرویس‌های ایمیل مطرح دنیا نظیر گوگل، یاهو، هات‌میل و … استفاده می‌کنند و این سرویس‌ها از الگوریتم‌های بسیار پیشرفته‌ای برای شناسایی ایمیل‌های اسپم استفاده می‌کنند.

این الگوریتم‌ها بسیار سختگیرانه طراحی شده‌اند و حتی در زمان‌هایی باعث می‌شوند که ایمیل‌هایی که با خواست مخاطب و به صورت انفرادی برای او ارسال شده‌است نیز به عنوان اسپم شناخته شود. چه برسد به زمانی که شما یک متن را به تعداد زیادی از افراد که هیچ‌یک از آن‌ها را نمی‌شناسید و تا به حال ایمیلی از شما دریافت نکرده‌اند، ارسال می‌کنید.
بنابراین زمانی که شما بدون شناخت این افراد به آن‌ها ایمیل ارسال می‌کنید، ایمیل شما در اسپم یا هرزنامه قرار می‌گیرد و اصلاً دیده نمی‌شود.

ب) مواجهه مخاطبان برای اولین بار با شما

حالا فرض کنیم که ایمیل شما به عنوان اسپم شناسایی نشده است و حتی مخاطب آن را باز کرده‌است و آن را دیده‌است.

با توجه به این که فرد اولین باری است که نام شما را می‌شنود و تا به حال شخصاً خودش ایمیلش را در اختیار شما قرار نداده‌ است، حس بد مزاحمت در او ایجاد می‌شود. این ایمیل بدون اجازه و بدون خواست وی برای او ارسال شده‌است و بنابراین حس بدی در ذهن او شکل می‌گیرد.

شما به عنوان یک شرکت متجاوز و حمله‌گر شناخته می‌شوید که تحت هر شرایطی فقط می‌خواهد که محصولات خود را بفروشد. این امر باعث می‌شود که تصویر ذهنی بدی در شکل مخاطب شکل بگیرد که حتی تصمیم وی را در زمان خرید حضوری تحت تأثیر قرار دهد.

حتما بخوانید:  آیا هنوز هم نیازی به بازاریابی ایمیلی هست؟

ارسال ایمیل به این صورت بیان‌گر حرفه‌ای نبودن شما و مجموعه‌ شماست و نباید انتظار تأثیر مثبتی را از آن داشته باشید.

ج) عدم خرید برای اولین بار توسط مشتری

همان‌طور که در بخش قبل اشاره کردیم، به طور متوسط برای خرید ۷ بار تکرار و مواجهه نیاز است تا اعتماد در ذهن مشتری بالقوه شکل بگیرد.

بنابراین حتی اگر فرض کنیم که مخاطب ایمیل شما را دریافت کرده‌است (اسپم نشده است) و آن را باز کرده‌است و نسبت به خدمات شما علاقه‌مند است (حس بد دسته‌ ب را پیدا نکرده‌است)، باز هم احتمال خیلی پایینی دارد که از شما خرید کند.

در این حالت فرد ایمیل شما را می‌خواند ولی خریدی انجام نمی‌دهد و منتظر است که خبرهای بعدی و ایمیل‌های بعدی شما را دریافت کند.

اگر شما بخواهید برای این دسته از مخاطبان فرآیند را تکرار کنید، باید مجدداً هزینه ارسال ایمیل تبلیغاتی را بپردازید و دوباره ایمیل ارسال کنید. البته توجه داشته باشید که این بار با بار گذشته یکسان نیست و کمی تفاوت دارد. چرا؟

چون تعدادی از افراد دسته‌ ب ایمیل شما را به عنوان اسپم گزارش کرده‌اند و بنابراین تعداد ایمیل‌هایی که این بار به دست مخاطبان می‌رسد بسیار کمتر است. سرویس‌های ایمیل با توجه به گزارش کاربران قبلی، شما را به عنوان اسپم شناسایی کرده‌اند و بنابراین ایمیل‌های بعدی شما به اسپم منتقل خواهد شد.

بنابراین حتی مطمئن نیستید که ایمیل بعدی شما به دسته‌ ج هم می‌رسد. اگر ارسال ایمیل از طریق ایمیل رسمی سایت شما انجام شده‌باشد، اسپم شدن تعداد زیادی از ایمیل‌ها، روی سایت شما و ایمیل‌های آینده‌ای که ارسال می‌کنید هم تأثیر خواهد گذاشت.

یعنی که اگر در آینده گروهی از مخاطبان دسته‌ ج به سایت شما بیایند و با کمال رضایت ایمیل خود را در سایت شما ثبت کنند، ایمیل‌هایی که از آن به بعد برای آن‌ها ارسال خواهد شد هم به عنوان اسپم شناخته خواهند شد.

امیدوارم به صورت کامل متوجه شده باشید که ایمیل مارکتینگ ارسال اسپم نیست و نیاز است که شما خودتان با استفاده از روش‌هایی به جمع‌آوری ایمیل (list building) بپردازید.

آموزش ایمیل مارکتینگ:

اگر به دنبال  یادگیری ایمیل مارکتینگ هستید به شما تبریک می‌گوییم. آموزش ایمیل مارکتینگ یک امر خیلی عالی در کسب و کار شما با بالاترین نرخ بازگشت سرمایه می‌باشد. شاید بتوان آموزش ایمیل مارکتینگ را به دو بخش اساسی تقسیم بندی کرد:

۱) یادگیری نحوه‌ جمع آوری لیست ایمیل به صورت حرفه ای و ساخت لیست ایمیل:

قدم اول در ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی ساخت لیست ایمیل است. اگر شما لیست ایمیل با کیفیت و به تعداد مناسبی نداشته باشید، عملا ایمیل مارکتنیگ بی معناست. راه های زیادی برای ساخت لیست ایمیل وجود دارد.

اگر فکر می‌کنید که لیست ایمیل دارید و نیازی به دانستن استراتژی‌های ساخت لیست ایمیل ندارید، حتما این ویدئو را ببینید:

۲) آشنایی با نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ، ارسال ایمیل و سپس تحلیل نتایج

قدم بعدی در یادگیری ایمیل مارکتینگ، آشنایی با نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ و چگونگی ارسال ایمیل های گروهی می‌باشد. به علت ارسال ایمیل های زیاد اسپم در اینترنت و پروتکل های امنیتی شدید در این حوزه، شما نمی‌توانید که به صورت معمول به ارسال ایمیلی گروهی به تعداد زیادی از افراد بپردازید.

حتی اگر بتوانید این کار را انجام دهید، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که ایمیل های ارسالی شما به عنوان اسپم شناخته شوند و هرگز توسط مخاطبان باز نشوند.

به همین دلیل ضروری است که با نرم افزارهای ایمیل مارکتینگ آشنایی داشته باشید و از آن‌ها برای ارسال ایمیل استفاده کنید.

یک دیدگاه

افزودن دیدگاه