[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۲ دقیقه[/su_highlight]
در مطالب قبلی شناختی مختصری از «ویدئوی معرفی» و «صفحه نخست» به عنوان نمونههایی از «کمینه محصول پذیرفتنی» (MVP) پیدا کردیم. در این نوشته به گونه دیگری از MVP، یعنی Wizard of Oz آشنا میشویم.
“Wizard of Oz MVP” وقتی است که شما محصولی که به نظر کار میکند را به دیگران نشان میدهید، در حالی که همه عملیاتها به صورت دستی در حال انجام است. این روش با عنوان «Flinstoning» نیز شناخته میشود. کفش Zappos بزرگترین خرده فروشی کفش آنلاین با فروش سالیانه بیش از یک میلیارد دلار است. Eric Ries در کتاب Lean Startup، توضیح میدهد که چگونه موسس این سایت کارش را با استفاده از یک محصول Wizard of Oz شروع میکند.
بنیانگذار Zappos کارش را با انبار کردن تعداد زیادی کفش و سرمایه گذاری روی تجارت الکترونیک آغاز نکرد. در عوض او به مغازههای کفش فروشی در محله های مختلف رفت. او برای گرفتن عکس از کفشها و انتشار آنلاین آن از صاحبان مغازهها اجازه میگرفت. به محض اینکه سفارشی ثبت میشد، او به مغازه میرفت، کفشی که سفارش داده شده بود را خریداری میکرد، تحویل مشتری میداد، پولش را میگرفت و برمیگشت… همه این کارها را خودش به تنهایی و به صورت کاملا دستی انجام میداد.
این یک کسب و کار توسعه پذیر نبود. اما آزمایشی بود که به موسس اجازه میداد مفروضات خود را با سرمایه گذاری بسیار اندک اعتبارسنجی کند و پاسخی برای این سوال بیابد که: «آیا در حال حاضر، تعداد تقاضای کافی برای خرید کفش به صورت آنلاین وجود دارد؟»
با نوع چهارم از انواع MVP عبارت از Concierge MVP آشنا شوید.
نویسنده: میثم دهقانی
منبع: Scale My Business