سوالات متداول

بعضی از ایده ها در نگاه اول اینطور به نظر می رسند که راه درآمدی ندارند و نمی توان از طریق آن ها به درآمد رسید. ولی جریان های درآمدی زیادی وجود دارد که می توانید آن ها را به کار بگیرید. برای آشنایی با جریان های درآمدی مختلف و مشاهده نمونه های آن ها در پروژه های واقعی، مقاله های دنباله دار “Revenue Stream” را مطالعه نمایید.

زمانی که برای ایده خود شروع به ترسیم بوم مدل کسب و کار و یا بوم لین می کنید، با در نظر گرفتن همه جوانب قادر خواهید بود که هزینه های خود را تا حد زیادی حدس بزنید. با یک مشاور کسب و کار هم مشورت کنید تا در قسمت هزینه ها تجارب خودش را در اختیار شما بگذارد.

برای فهمیدن این موضوع کمی تحقیق و پرس و جو لازم است. با کارشناسان فنی یا اعضای فنی تیم های استارتاپی مشورت کنید و در مورد ایده خود به آن ها بگویید. مطمئنا تجربه های قبلی آن ها در امر پیاده سازی زمان کمتری از شما تلف خواهد کرد و موجب می شود که سریعتر راه درست را برای پیاده سازی ایده خود پیدا کنید.

تیم های استارتاپی معمولا بسیاری از موقع به دنبال نیروهای فعال در حوزه های مربط به فعالیت های خود هستند. با شرکت در رویدادهای کارآفرینی با این تیم ها آشنا شوید و پیگیر این موضوع باشید. صفحه ای با عنوان “همکار من” هم در اصفهان پلاس در نظر گرفته شده که هم می توانید آگهی شغلی موردنظر خود را ثبت کنید و هم شغل موردنظر خود را پیدا کنید.

حضور در رویدادهای کارآفرینی و شبکه سازی با افراد مختلف می تواند به شما در انتخاب هم تیمی هایتان کمک زیادی کند. چراکه در این رویدادها دغدغه افراد شرکت کننده بسیار مشابه است و این افراد با حوزه کارآفرینی و استارتاپ ها نیز، حداقل آشنایی مختصری دارند و همین امر بسیار مهم است.

در این مرحله باید پیش فرض های کسب و کار خود را اعتبارسنجی نمایید.
باید با کسانی که فکر می کنید در آینده مشتری شما خواهند بود رو در رو مصاحبه کنید. شما مشکلی را پیدا کرده اید و برای آن راه حلی در نظر گرفته اید. باید از طریق مصاحبه حضوری متوجه این موضوع شوید که آیا این مشکل مربوط به افراد دیگری نیز می شود و یا فقط به نظر شما یک مشکل آمده است؟ آیا مردم و مشتریان شما حاضرند از راه حلی که در نظر گرفته اید استفاده کنند و به ازای آن به شما پولی پرداخت کنند یا ترجیح می دهند راه های دیگری را امتحان کنند؟
می توانید از مقاله “چگونه با مشتری مصاحبه کنیم؟” کمک بیشتری بگیرید.

اینکه ایده های خوب از کجا به ذهن افراد می رسند راه های مختلفی دارد. مثلا یکی از این راه ها، تقلید از ایده نمونه کسب و کارهای موجود داخلی و خارجی است که نوآوری جدیدی در بخشی از این کسب و کار پیاده کنید. راه دیگری که باعث شکل گیری ایده ها می شود، زمانی است که شما با مشکل جدیدی روبرو می شوید و به دنبال ایده ای برای حل این مشکل می گردید. راه های دیگری نیز برای شکل گیری ایده ها وجود دارد که در دو اسلاید “سه شاهراه برای ایده پردازی کسب و کار نوپا” و “۴ راه برای خلق ایده کسب و کار” به این موارد اشاره شده است.

اگر در وهله اول ایده شما چندان خوب نباشد، به زودی با توجه به بازخوردی که رقیبتان دریافت خواهد کرد به این موضوع پی خواهید برد.
سرقت یک ایده آسان است اما توسعه یک ایده که بتواند واقعا مشکلی را حل کند، کار سختی است. برای شکست دادن و انتقام گرفتن می‌توانید هزار بار از کسی که ایده‌تان را دزدیده بهتر باشید.
این‌که کسی “ایده” شما را دزدیده به این معنا نیست که می‌داند با آن چه کند و یا اینکه می‌داند اصلا چطور به این ایده رسیده‌اید. شما معمار ایده خود هستید، نه مقلد آن. این یعنی باید توانایی خلق ایده‌های تازه را داشته باشید؛ حتی ایده‌هایی بهتر. بنابراین لازم نیست نگران چیزی باشید.

چه در برابر سرمایه گذاران ارائه داشته باشید و چه در یک مسابقه یا رویدادی مشابه، نکات و موارد زیادی هست که در چنین شرایطی بهتر است موردتوجه قرار دهید. در مقاله “Pitch, چکش خدا است” بسیاری از این موارد و چگونگی بهبود ارائه به خوبی شرح داده شده که می توانید مطالعه کنید.

می توانید برای پیدا کردن افرادی در این حوزه از “لیست شتابدهنده های ایران” و “لیست سرمایه گذاران خطرپذیر ایران” استفاده نمایید. علاوه بر آن با حضور در رویدادهای مختلف کارآفرینی و و استارتاپی، شبکه روابط خود را با افراد این حوزه گسترش دهید. شرکت در مسابقات مرتبط و ارائه ایده نیز می تواند کمک زیادی در شناخت شما به سایرین نماید.