تا همین سی سال پیش افراد در سراسر دنیا شک داشتند که اینترنت میتواند اصلاً برای بشریت مفید باشد یا خیر. اما امروز متاورس متولد شده است. شبکهای از دنیاهای مجازی سه بعدی که در گذشته فقط شبیه به رویایی در آینده، رویایی که امروز به حقیقت پیوسته است.
حالا که خیلی از فیلمهای علمی تخیلی که در کودکی دیدیم رنگ واقعیت به خود گرفتهاند، مشتاقانه منتظریم تا ببینیم آینده برای ما چه چیزی را به ارمغان میآورد.
از بسیاری جهات متاورس شبیه به دنیای واقعی است. یک فضای مجازی در آن معاشرت میکنیم، کار میکنیم و بازی میکنیم. گرچه همهی اینها میتواند با آنچه در واقعیت انجام میدهیم متفاوت باشد.
اگر شما هم دوست دارید در این دنیای آینده برای خود شغلی به دست آورید به فهرستی که در ادامه آمده است نگاهی بیاندازید:
مشاغل آینده که متاورس برای ما به ارمغان میآورد:
1- طراحان دنیای متاورس
متاورس آینهای مجازی از دنیای واقعی که در آن زندگی میکنیم است. با این تفاوت که میتوانیم کارهایی انجام دهیم که در دنیای واقعی قادر به انجام آن نبودیم. مثلاً میتوانیم از موزهای در کشوری خارجی بازدید کنیم. مانند بازیهای موفق متاورس هم به رابط کاربری و تجربهی کاربری جذابی برای جذب مخاطبان نیاز دارد.
اینجا است که طراحان وارد میدان میشوند. گرچه این طراحان به متخصصین رابط کاربری، سیستمهای بازی و طراح بازی محدود نمیشوند و باید بسیار فراتر از آن عمل کنند. به این ترتیب طراحان متاورس باید دانش گستردهای در زمینهی طراحی سه بعدی، طراحی UX/UI و درک عمیقی از طراحی بازی داشته باشند.
2- متخصصین علوم کامپیوتر متاورس
بعد از سالها پژوهش هنوز پرسشهای بسیاری زیادی در مورد دنیا بیپاسخ مانده است. و از طرفی کنجکاوی بیپایان دربارهی اینکه امورات جهان چطور کار میکند است که بشر به سوی پیشرفت سوق میدهد.
متاورس دنیای جدیدی است. بنابراین به دانشمندانی نیاز دارد که احتمالات و امکانات آن را شناسایی کنند و توسعهی آن را پیش ببرند. همانطور که دنیای واقعی بیشتر دربارهی فیزیک است، عجیب نیست که دنیای مجازی متاورس دربارهی صفرها و یکها باشد.
کار متخصصین دنیای متاورس فراتر از متخصصین حوزهی AR، VR و XR است.
3- بازاریابان متاورس
مانند همهی بازاریابان متخصص در تبلیغات رسانههای اجتماعی، بازاریابانی وجود خواهند داشت.که به صورت تخصصی در متاورس کار میکنند.
هر برندی باید محصولاتش را در متاورس تبلیغ کرده و از راهبردهای بازاریابی آنلاین و آفلاین برای ماندن در بازی و کسب سود استفاده کند. متاورس نیز از این قاعده مستثنا نیست.
بعضی از برندها مانند نایکی و دیزنی همین حالا هم در حال برنامهریزی هستند تا به عنوان پیشروان بازار وارد دنیای متاورس شوند. آنها به متخصصینی نیاز دارند تا به آنها در این کار کمک کنند.
اینکه بازاریابان متاورس دقیقاً باید چه کارهایی بکنند روشن نیست، اما قطعاً به مهارتهای خلاقانه و چگونگی کار با وب 3.0 نیاز دارند.
4- وکلای متاورس
قوانین متاورس با به محبوبیت رسیدن NFTها در سال 2022 به سرعت در حال شکل گیری است. در متاورس انواع کاملاً جدیدی از داراییهای وجود خواهد داشت که تبعاً به قوانین جدیدی برای مدیریت کردن خرید و فروش آنها نیاز است.
قانون کپیرایت آثار هنری دیجیتال، قوانین تجارت، قوانین مالیات داراییهای دیجیتال و بسیاری موضوعات دیگر باید به صورت قانونی مدیریت شوند تا از حقوق هنرمندان، کمپانیها، و کاربران عادی متاورس محافظت شود. همهی اینها به وکلایی نیاز دارد که در زمینهی این قوانین تخصص کافی داشته باشند تا از داراییها و حقوق کاربران مراقبت کنند.
5- متخصصین امنیت سایبری متاورس
مراقبت از خودتان در دنیای سایبری حتی امروز هم موضوع مهمی است. متاورس میتواند برای هکرها میدان بزرگی باشد. برای مراقبت از واقعیت مجازی از شر هکرهای سایبری، نشت دادهها، دزدان سایبری، و سایر موضوعات مشابه، متاورس به سطح بالاتری از امنیت سایبری نیاز دارد.
متخصصین امنیت سایبری در متاورس باید به صورت بلادرنگ از سیستمهای درون متاورس مراقبت کنند. این متخصصین علاوه بر آشنایی با برنامهنویسی و پروتکلهای امنیت سایبری موجود باید پروتکلهای جدیدی را نیز تعریف کنند.
6- برنامهریزان دنیای متاورس
همانطور که گفتیم متاورس آینهای از دنیای واقعی است که جزئیات بسیاری باید در آن لحاظ شود. از کوچکترین جزئیات مثل ساخت آواتارها تا بزرگترین چیزها مثل قوانین استفاده از متاورس به عنوان پلتفرمی برای کسبوکار شما. همهی اینها نیازمند برنامهریزی گستردهای است.
این شغل میتواند برای کسانی که کار مدیریت پروژههای نرمافزاری را انجام میدهند مناسب باشد.
7- سازندگان دنیای متاورس
از آنجایی که متاورس به لحاظ فنی جایی برای زندگی است یک نفر باید اینکه این دنیا چطور به نظر برسد را طراحی کند.
همهچیز از معماریِ واقعیت مجازی تا اینکه پرسونای مجازی چطور به نظر برسد باید طراحی شود. بر خلاف معماران دنیای واقعی سازندگان دنیای مجازی محدودیتهای فیزیکی ندارد. بنابراین سازندگان میتوانند تصورات خود را به راحتی آزاد بگذارند.
8- مسئولان ارشد مجازی (CVOs)
CVOها مجریان تجربهها و درک واقعیتهای مجازی هستند. مسئولیت اصلی آنها مشاوره به کمپانیها برای ارائهی برندشان به بهترین صورت در واقعیت مجازی است. یکی از نمونههای خوب اینکه چطور کمپانیها از محصولات مجازی خود سود به دست میآورند گوچی است. گوچی اولین کیف دستیِ مجازی خود را در رولباکس به قیمت چهار هزار دلار (بسیار بیشتر از قمیت آن کیف در دنیای واقعی) به فروش رساند.
این شعل به تجارت اجرایی، مهارتهای رهبری، و درک بالایی از واقعیت مجازی و اکوسیستم دیجیتال نیاز دارد.
9- مهندسین سختافزار متاورس
عینکها و دیگر تجهیزات دنیای مجازی تا جایی خوبند که برای سرگرمی استفاده شود نه اینکه قرار باشد آنها را برای مدت طولانی بپوشید. اغلب تجهیزات دنیای مجازی فقط برای سرگرمی طراحی شدهاند و برای استفادهی بلند مدت مناسب نیستند. آنها میتوانند منجر به گردن درد شوند و خیلی آزاردهنده باشند.
بنابراین مهندسین سختافزار باید تجهیزاتی آماده کنند که مثلاً برای استفاده به مدت 8 ساعت کاری مناسب باشند و این فقط به معنی بهبود ابزارهای موجود نیست.
10- مهندسی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
آنهایی را که کارهای مبنایی برای ساخت متاورس را انجام میدهند فراموش نکنیم. با توجه به پیشرفتِ متاورس و فناوریهای جدید وابسته به آن نیاز به مهندسین VR و AR به سرعت در حال افزایش است. و این تازه شروع ماجرا است.
این یعنی احتمالاً صدها برنامهی کاربردی و پلتفرم جدید باید برای متاورس طراحی شود که بدون VR وAR ممکن نیست. بدون شک هر کسی که میخواهد در این زمینه کار کند باید دانش و تجربهی زیادی در این زمینه داشته باشد.
11-راهنمای تور در متاورس
امروزه توریسم یکی از بزرگترین صنایع است. بنابراین منطقی است که متاورس هم جاهای زیادی برای گشتوگزار داشته باشد. راهنمای تور در متاورس احتمالاً اولین نفری است که وقتی برای اولین بار وارد متاورس میشوید به او نیاز دارید.
این افراد مانند راهنماهای تور در دنیای واقعی اطلاعات زیادی دربارهی متاورس دارند. آنها به شما کمک میکنند تا راه خود را در این دنیای تازه پیدا کنید و آنچه را به دنبال آنید ببینید.
ترجمه شده از وبسایت https://novoresume.com