21 اسفند ماه سال 1398 روزی است که باید در کتابهای تاریخ ثبت شود. در این روز، سازمان جهانی WHO اعلام کرد ویروس کرونا یک بیماری همه گیر است. آن روز بود که در سرتاسر جهان، رهبران و مدیران سازمانها شروع به تقلا کردند. رهبران بسیاری قوانینی که برای رویایی با شرایط بحرانی داشتند را زیر پا گذاشتند و قوانین جدیدی برای فرار از این شرایط بحرانی وخیم وضع کردند. اندکی پس از روزی که بازارها در 26 اسفند سقوط کردند، بحران سلامتی، به بحران اقتصادی نیز تبدیل شد. در این مقاله قصد دارم نکاتی برای رهایی از مشکلات در شرایط بحرانی برای شما بیان کنم.
در صورت بروز شرایط بحرانی چه کنیم؟
گرچه این اوضاع و شرایط تبدیل به یک افتضاح بزرگ شده است، اما به اعتقاد من این روزها و این شرایط است که یک رهبر واقعی را میسازد. آبراهام لینکلن، فرانکلین دلانو روزولت و مارتین لوتر کینگ جونیور رهبرانی نخواهند بود که ما به خاطر میآوریم اگر این آزمایشات آتشین نبود که میراث آنها را جعل میکرد. این مساله نه تنها برای سیاستمداران و فعالان، بلکه برای رهبران تجارت نیز صادق است. از نظر من ادامه دادن بیزنس و حفظ کردن شرکتتان در این بحران بسیار مهم و ضروری است. در واقع اگر بدانید که چه کارهایی را “باید” انجام دهید و چه کارهایی را “نباید” انجام دهید میتوانید این شرایط بحرانی را تبدیل به یک فرصت کنید و در نتیجه باعث پیشرفت سازمانتان شوید.
- یک قدم به عقب برگردید
سرعت و نوآوری فناوری در دنیای امروز، به ما یاد داده است تا فکر کنیم تصمیماتی که در لحظه گرفته میشوند، تصمیمات خوبی هستند. اما از طرفی دیگر نیز نمیتوانیم این مساله را نادیده بگیریم که همیشه یک قدم به عقب برداشتن، و از دور به یک مساله نگاه کردن، دانش و آگاهی زیادی به ما میدهد. این عمل به خصوص در مواقعی که اطمینان کافی از انجام یک کار نداریم کمک بسیاری به ما میکند و همچنین باعث میشود تا به خاطر بیاوریم هدف ما چه چیز است و چه مساله ای مهم است. اختصاص دادن زمان برای کاهش سرعت، این امکان را برای شما فراهم میکند تا فرصتهایی را ببینید که میتوانند به کار شما سرعت بخشند. اشتباه نکنید که در جریان بحران گرفتار شوید. در عوض، لنگر خود را بیرون بیندازید و در طوفان ثابت بمانید.
- روشن فکر بمانید
آینده نگری تهدیدی خطرناک برای رهبری در مواقع بحرانی است. سفت و سخت ماندن در افکار خود و امتناع از تکان دادن در “راهی که همیشه انجام شده است”، همان چیزی است که باعث غرق شدن کشتی ها میشود. ما دیده ایم که چطور زیرکی و نوآوری باعث شده است بسیاری از مشاغل کوچک همچنان فعال باشند، زیرا آنها یاد گرفتند که چگونه با روشهای جایگزین به مشتریان خود خدمات دهند. چالشها را فرصتی برای تقویت و هماهنگی بیشتر عملیات خود با نیازهای فعلی مشتریان بدانید.
- انعطاف پذیر و در عین حال منظم باشید
این عمل متناقض به نظر میرسد، درست است؟ چگونه میتوانید با انعطاف پذیری ضمن تشویق نظم و انظبات رهبری کنید؟ این یک تعادل ظریف، در عین حال هماهنگ است که میتواند منجر به ایجاد نیروی کار با کارایی بالا شود. به عنوان مثال، وقتی همه گیر شدن این ویروس برای اولین بار اتفاق افتاد، همه در سطوح مختلف وحشت و سردرگمی را تجربه میکردند. به عنوان یک رهبر، مهم است که درک کنیم همه در یک مکان نیستند. رهبری با همدلی و درک، گامی مطمئن در جهت جلب اعتماد همکاران میباشد. این، امری است که برای حفظ آرامش در شرایط بحرانی ضروری است.
همانطور که گفته شد، حفظ ساختار و نظم و انضباط همچنان برای یک تجارت مهم است، به ویژه در رکود اقتصادی. اما نظم و ترتیب واقعی به چیزهای کوچک برمیگردد. بزرگ فکر کنید، یک ایده اضافی بیاورید یا کمی به راههای خارج از گود فکر کنید. اولین قدم برای ایجاد نظم و انظبات از راس شروع میشود و این مهم است که رهبران با الگوبرداری این کار را انجام دهند.
- ابراز قدردانی
همزمان با کاهش و فروپاشی خستگی ناشی از کرونا، رهبران نباید قدرت قدردانی از مشتریان، کارمندان، همکاران و تأمین کنندگان را فراموش کنند. وقت گذاشتن برای شکرگذاری در میان احساسات پر سر و صدا نه تنها به وضعیت روحی و جسمی شما کمک میکند بلکه فرهنگ سپاسگزاری را در اطراف شما پرورش میدهد. کارمندان شما در این مدت فداکاریهای زیادی کردهاند تا کسب و کار شما را ادامه دهند به آنها یادآوری کنید که تلاشهایشان چقدر ارزشمند و قابل تقدیر است.
- انعطاف پذیر بمانید
به نظر میرسد اکنون واضح است که دنیای ما اثرات COVID-19 را برای مدت طولانی تری از آنچه انتظار داشتیم تجربه خواهد کرد. اما توصیه من به رهبران چیست؟ محکم بچسب و ولش نکن! به عنوان یک رهبر و ارزشهای شرکت خود، نسبت به خود وفادار بمانید. حتی وقتی که روند غیرمنتظره ای اتفاق میافتد. روند انعطاف پذیری بسیار طولانی است و میتواند عفونی باشد. رهبران واقعی کسانی هستند که میتوانند گرد و غبار را پاک کنند، آرامش خود را حفظ کرده و ادامه دهند. اما نکته مهم این است که آنها همه این اعمال را در حالی که دیگران را به انجام همین کار تشویق میکنند، انجام میدهند.
کلام آخر
به هر شکلی که باشد (چه از نظر بهداشتی، اقتصادی و چه طبیعی) بحرانها را باید مانند کورهها دید. آنها توانایی صدمه جدی دارند، اما همچنین میتوانند پالایش کنند، ناخالصیها را از بین ببرند و چیزی ارزشمندتر از آنچه در آن بود ایجاد کنند. اما جواب این سوال به رهبران بستگی دارد، آیا شما اجازه میدهید این شرایط شما را در خود غوطه ور کند و ببلعد یا پالایش کند؟
منبع: entrepreneur