اگر در حوزه تبلیغات کار میکنید غیرممکن است که حواستان به بهروزرسانیهای الگوریتم اینستاگرام نباشد. الگوریتمهای گوگل، اینستاگرام، توییتر و بسیاری از شبکههای اجتماعی دائما درحال تغییر هستند. اگر از این تغییرات عقب بمانید احتمالا کسب و کار شما در میان صفحات دیگر غرق میشود و مسیر شکست را پیش میگیرد. اما سخت نگیرید به راحتی اطلاعت خودتان را آپدیت کنید. الگوریتمها همیشه یک نیروی نامرئی خواهند ماند که جریان فید را تغییر میدهند. الگوریتمهای اجتماعی گذشته، دسترسی ارگانیک برندها را تحت تأثیر قرار داده و بازاریابان را مجبور کرده است که هم تغییرات را درک کنند و هم در استراتژیهای خود تجدید نظر کنند.
اما در حالی که الگوریتم یک نیرو است، درک آن میتواند به شما کمک کند تا همه چیز را از تولید محتوای موفق تا جذب فالوور اینستاگرام انجام دهید. در این راهنما، وضعیت الگوری اینستاگرام را همانطور که میدانیم، تجزیه و تحلیل میکنیم. ما همچنین به استراتژیها و تاکتیکهای خاصی میپردازیم تا اطمینان حاصل کنیم که با ادامه تکامل الگوریتم، دسترسی ارگانیک خود را به حداکثر میرسانید.
الگوریتم اینستاگرام چیست؟
الگوریتم اینستاگرام مجموعهای از فرآیندهایی است که این پلتفرم برای درک آنچه کاربران دوست دارند استفاده میکند. این برنامه از این اطلاعات استفاده میکند تا با پیشبینی اینکه چه محتوایی برای افراد جذاب و مناسب خواهد بود.
برخلاف تصور رایج، یک الگوریتم وجود ندارد. بلکه هر بخش از اینستاگرام – reels، استوریها / فید و explore – الگوریتمهای قدرتمند خاص خود را دارند.
کارکرد الگوریتم اینستاگرام در سال 2023
هر بخش از اینستاگرام الگوریتم متفاوتی دارد که از «سیگنالها» منحصربهفرد – یا اطلاعات مربوط به پست، شخصی که پست کرده یا کاربر – استفاده میکند تا پیشبینی کند که کاربران چه چیزی را بیشتر دوست دارند و چه مواردی را باید در صفحه Feed یا Explore آنها در اولویت قرار دهند.
از زمانی که یک پست را منتشر میکنید تا دفعات “لایک” محتوای شما، این سیگنالها برای رتبهبندی پستها در هر قسمت از پلتفرم وزن متفاوتی دارند. به عنوان مثال، هنگام کلیک بر روی استوریها، افراد به احتمال زیاد میخواهند محتوای دوستان خود را ببینند. اما اگر در حال مرور کاوش هستند، میخواهند چیز جدیدی ببینند.
در پایان روز، هدف اینستاگرام این است که وقت کاربران را در این پلتفرم با نشان دادن آنچه که دوست دارند و چه چیزی بیشتر به آنها مربوط است، ارزشمند کند.
بیایید به این سوال پاسخ دهیم که الگوریتم اینستاگرام چگونه کار میکند؟
نحوه عملکرد الگوریتمهای اینستاگرام
بر کسی پوشیده نیست که با آمدن Reels به این پلتفرم تمام بازیها تغییر کرد. سرعت استفاده کاربران خصوصا صفحات اشخاص معروف یا کسب و کارهای بزرگ تا مدیران رسانهای در دنیا این مسیر را به کلی تغییر داد.
Reelsها برای سرگرمی ساخته شدهاند، بنابراین الگوریتم ریلزهای اینستاگرام قصد دارد ویدیوهای سرگرم کننده، خندهدار و الهام بخش را در اولویت قرار دهد. به عنوان مثال، این ریلز از Figo بیش از 3 میلیون بازدید به دست آورد – در حالی که خندهدار است، همچنین بیان میکند که تجارت آنها در مورد چیست. بنابراین متناسب با پرسونای برند خود ریلزهای به روز بسازید.
در این قسمت بهترین سیگنالهای الگوریتم ریلز را که تعیین میکند کاربران چه محتوایی را در الویت ببینند، نوشتهایم:
تعامل کاربر (User engagement)
لایک، کامنت و شر (Likes, comments, shares) این سه فعالیت اصلی ترتیب نشان دادن ریلزها را برای شما تغییر میدهد.
تاریخچه فعالیت ( Interaction history)
آیا تا به حال با شخصی که قبلاً ریلزی را ارسال کرده بود تعامل داشتید؟ Reel ها برای دستیابی به افراد جدید طراحی شدهاند، اما تعاملات گذشته نشان دهنده علاقه و خواستههای شما است.
محتوا (The content)
از چه موزیک متنی برای ریلزهای خود استفاده میکنید؟ کیفیت صدا یا تصاویر شما چطور است؟ بله، درست حدس زدید. هرچه محتوای شما با کیفیتتر باشد نمایش بیشتری خواهد داشت. سعی کنید از موزیکهای ترند (در حال افزایش بازدید) برای ویدئوهای خود استفاده کنید.
محبوبیت (Who posted it)
اگر یک ریلز در صفحه خود منتشر کنید و بازدید بالایی داشته باشد غیرممکن است که ویدئوهای بعدی شما نمایش کمی داشته باشند. محبوبیت شما رو به افزایش خواهد بود.
در ریلزها از چه پرهیز کنید؟
همانطور که می توانید با کمک الگوریتمها امتیاز کسب کنید، می توانید امتیاز را نیز از دست بدهید. بنابراین از این اشتباهات رایج اجتناب کنید.
- ریلزهای بی کیفیت یا با وضوح پایین
- ریلزهای واترمارک شده (مانند TikTok یا inshot)
- ویدئوهای بی صدا
- متنهای زیاد و طولانی
- ریلزهای سیاسی
- نقض دستورالعملهای انجمن اینستاگرام – برای اطلاعات بیشتر، منبع توصیههای اینستاگرام را بررسی کنید.
نحوه عملکرد الگوریتم فید و استوری اینستاگرام
همانطور که اینستاگرام در وبلاگ خود آورده است، “فید و استوری مکانهایی هستند که مردم میخواهند محتوای دوستان، خانواده و کسانی که به آنها نزدیکتر هستند را ببینند.”
فید(Home feed) همچنان الگوریتمی بسیار قوی است. دانستن اینکه چگونه کار میکند میتواند به شما کمک کند تا از رقبا پیشی بگیرید.
در اینجا بهترین سیگنالهایی است که الگوریتم استوری اینستاگرام و الگوریتم فید برای پیشبینی اینکه کاربر به چه چیزی بیشتر علاقه دارد استفاده میکند.
محتوا
محتوا به خودی خود مهم است. چقدر محبوب است؟ چند تا لایک و کامنت دارد؟ کی پست شدهاست؟ اگر ویدیو است، مدت آن چقدر است؟ آیا با یک مکان برچسبگذاری شده است و اگر دارد، کدام یک؟ باید باتوجه به پرسونا خود، نوع محتوا و توجه به سلیقه مخاطب خود به این نکات مهم توجه کنید.
چه کسی آن را پست کرده است؟
چند بار یک کاربر با محتوای شخصی که در هفتههای گذشته محتوا را پست کرده است تعامل داشته است؟ به نظر آنها شخصی که پست گذاشته چقدر جالب است؟
فعالیت کاربر
تعداد لایکهای یک کاربر و اینکه دقیقا چه محتوایی را پسندیده است برای الگوریتم تاثیرگذار است.
تاریخچه تعامل
کاربر چقدر به محتوای پست شده از یک صفحه علاقهمند است؟ حتی هر چند وقت یک بار روی آن پستها نظر میدهند؟
نکته حرفهای: تعامل مهم است – هر چه اینستاگرام بیشتر فکر کند که کاربر واقعاً با یک پست تعامل دارد، آن پست در رتبه بالاتری قرار میگیرد.
پنج تعاملی که اینستاگرام بیشتر برای رتبهبندی پستها در فید استفاده میکند عبارتند از:
چقدر احتمال دارد که شخصی برای یک پست، نظر، لایک، اشتراکگذاری مجدد یا ضربه زدن روی عکس نمایه وقت بگذارد.
از چه چیزی در استوری و پستهای فید خود اجتناب کنید
- پستهای پشت سرهم: اینستاگرام سعی میکند از نمایش پستهای زیاد از یک نفر به کاربران در یک ردیف اجتناب کند.
- نقض دستورالعملهای انجمن اینستاگرام: این چیزی است که باید در همه پستها از آن اجتناب کنید.
- ارسال اطلاعات نادرست: این کار را چندین بار انجام دهید، اینستاگرام ممکن است یافتن تمام محتوای شما، نه فقط یک پست، را سختتر کند.
الگوریتم صفحه Explore اینستاگرام چگونه کار میکند؟
اگر تا به حال یک ویدیوی رقص زیادی را لایک یا تماشا کرده باشید و ببینید که کل صفحه Explore شما مملو از محتوای رقص است، در حال حاضر ایدهای از نحوه عملکرد الگوریتم Explore دارید.
Explore با نگاه کردن به دو چیز تصمیم میگیرد چه چیزی را به شما نشان دهد:
تعاملات گذشته شما و تعاملات سایر صفحاتی که همان محتوایی را که شما دوست دارید، دوست دارند. این به اینستاگرام کمک میکند شما را بهتر بشناسد و پستها و صفحات جدیدی را که ممکن است از آنها لذت ببرید ظاهر میکند.
در اینجا مهمترین سیگنالهایی که صفحه Explore اینستاگرام استفاده میکند آوردهایم:
محتوا (The content): یک پست چقدر محبوب است؟ چقدر سریع لایکها، نظرات، اشتراکگذاریها و ذخیرهها را دریافت میکند؟
سابقه تعامل(Interaction history): اگر با افرادی که در صفحه Explore شما ظاهر میشوند تعامل داشتهاید، ممکن است دوباره نمایش داده شوند.
فعالیت کاربر (به طور کلی و در Explore): چه نوع پست هایی را دوست دارید، ذخیره میکنید یا روی آنها نظر میدهید؟ و چگونه از لحاظ تاریخی با صفحه Explore تعامل داشتهاید؟
اطلاعات مربوط به حسابی که پست کرده است(Info about the account that posted) : محتوای آنها اخیراً چقدر محبوب بوده است؟
برای نمایش در Explore از چه چیزهایی باید اجتناب کرد؟
بزرگترین نکته در اینجا این است که مطمئن شوید پستهای شما دستورالعملهای انجمن اینستاگرام را نقض نمیکنند – یعنی از نمایش محتوای بالقوه حساس خودداری کنید.
انجام این کار از اشتراک گذاری محتوای شما در Explore جلوگیری میکند.
تغییرات الگوریتمهای اینستاگرام از 2022 به 2023
- بازگشت عکسها
بله ادمینها و مارکترهای عزیز عکسها آرام آرام به بازی برمیگردند. اینستاگرام اعلام کرده است که پس از ارائه ریلز تعداد ویدئوهای ایندکس شده بسیار زیاد شده است. بنابراین یک قدم به عقب برمیگردیم.
- پیشنهادات درون فید افزایش یافته است
ممکن است اخیراً متوجه پستهای «پیشنهادی» بیشتری از صفحاتی شده باشید که در فید خود دنبال نمیکنید.
فید در حال دریافت یک خط تیره از صفحه Explore است. پستهای پیشنهادی تبلیغات نیستند، بلکه پستهایی مشابه پستهایی از صفحاتی هستند که دنبال میکنید و اینستاگرام فکر میکند ممکن است به آنها علاقه داشته باشید.
در حالی که پستهای پیشنهادی برای مدتی وجود داشته است، بهار گذشته آدام موسری در توییتر اعلام کرد که این پلتفرم توصیههای پستهای مکرر را آزمایش خواهد کرد.
روشی که اینستاگرام تعیین میکند چه پستهایی را پیشنهاد میکند، از الگوریتم صفحه explore دور نیست. این پلتفرم از پستهایی استفاده میکند که با آنها تعامل داشتهاید، سابقه تعامل شما با یک صفحه یا اکانتهای مشابه، و محبوبیت یک پست برای تعیین اینکه آیا آن را پیشنهاد دهد یا نه.
نکاتی برای استفاده از الگوریتم اینستاگرام به نفع خود در سال 2023
استراتژی محتوایی ارائه دهید که الگوریتم اینستاگرام دقیقاً همان چیزی را که میخواهید نشان دهد. یکی از راههای انجام این کار، ایجاد پستهایی با کیفیت بالا است که میتوانند در برابر تغییرات الگوریتم آینده مقاومت کنند.
زمانی که متوجه میشوید که بازدید صفحه شما کاهش پیدا کرده است. ممکن است همیشه به تنهایی به الگوریتم مربوط نباشد. با این حال، این نکات به شما کمک میکنند تا برای آیندهتان مطمئن شوید و برای بهروزرسانیهای الگوریتم اینستاگرام با محتوای برجسته و درک عمیقتر از نحوه عملکرد پلتفرم آماده شوید.
- مداوم پست بگذارید، خصوصا ویدئوها
- کپشنهای جذاب بنویسید. ( از هشتگها غافل نشوید)
- گفتگو و تعامل را بالا ببرید
- زمانی که فالوورهای شما فعال هستند، پست بگذارید.
از الگوریتم اینستاگرام به نفع خود استفاده کنید
وقتی صحبت از الگوریتم اینستاگرام به میان میآید، باید بدانیم که عدم قطعیت و تغییر آن اجتناب ناپذیر است. چه کسی میداند که الگوریتم بعدی اینستاگرام چه زمانی اجرا میشود.
اما در حال حاضر، شما می دانید که چگونه با آن مقابله کنید. امیدواریم دیگر موجودی گریزان به نظر نرسد که بیپایان در حال تعقیب آن هستید. در عوض، این ابزاری است که میتوانید از آن برای درک بهتر پلتفرم و اطلاع رسانی محتوای خود استفاده کنید. یکی از آیتمهای که همیشه به شما کمک میکند از الگوریتم جلوتر بمانید و در فید جلوتر بمانید، سازماندهی شده ماندن است. امیدواریم این مطلب در راستای رشد صفحه اینستاگرام شما کمک کننده باشد.