در اولین سالهای قرن بیستم، روابط سازمانها با مردم و مردم با سازمانها به چالشی مهم تبدیل شد. در اینجا بود که به صورت علمی برای اولین بار در جهان «روابط عمومی» متولد شد. برای آشنایی بیشتر با روابط عمومی میتوانید مقاله روابط عمومی چیست؟ به زبان ساده را مطالعه بفرمایید.
امروزه در سازمانها، شناخت، درک متقابل و ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده است. این نوع ارتباط که از آن به روابط عمومی یاد میشود یکی از مهمترین عوامل موثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب میشود.
طبق یکی از جامعترین تعاریف از اسکات کارتلیپ، استاد روزنامهنگاری در دانشگاه ویسکانسین آمریکا، روابط عمومی عبارت است از اداره کردن وظایف، شناسایی، ایجاد، حفظ و نگهداری روابط مطلوب بین سازمان و جامعه. جامعهای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است. بنابراین در دنیای امروز روابط عمومیها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامهها و پیشبرد اهداف سازمانها تلقی میشوند. محور روابط عمومی، مدیر روابط عمومی است که با علم مدیریتی، چرخه اطلاعات بین مدیر اصلی، سازمان و عموم مردم را کنترل میکند و میتوان گفت پل ارتباطی مخاطبان و سازمان است. در ادامه 21 مهارت از 42 مهارت که یک مدیر روابط عمومی عالی باید داشته باشد را ذکر کردهایم و در مقاله بعدی به ادامه مهارتها میپردازیم.
1. بخوانید:
به دلیل ارتباط تنگاتنگ روابط عمومی با داستانگویی، برای رسیدن به این مهارت، هر روز یک روزنامه چاپی یا آنلاین و نشریات صنعت خود را بخوانید.
2. رصد کنید:
درک کنید که رقبای شما و صنعت شما چه میگویند. از طریق Google Alerts یا راهاندازی داشبورد شخصی خود با استفاده از فیدهای RSS نیز میتوانید به این هدف برسید.
3. متمرکز باشید:
برای اقداماتی که منجر به رسیدن به اهداف کسب و کار شما میشود، هدفمند، برنامهریزی و تلاش کنید.
4. برای شناسایی مخاطبان خود وقت بگذارید:
آیا مخاطبان شما در انجمنها هستند یا وبلاگهای خاصی را میخوانند یا در رویدادهای مهم شرکت میکنند.
5. ارائه دهید:
تخصص خود را به اشتراک بگذارید تا دنیای روابط عمومی به مکانی بهتر تبدیل شود.
6. بیاموزید:
در وبینارها و آموزشها شرکت کنید و هر زمان که میتوانید یاد بگیرید .
7. گوش دهید:
به حرف مشتری خود گوش دهید آنها باید اهداف خود را واضح نشان دهند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که آنها را شنیده و درک کردهاید. همچنین به خبرنگاران گوش دهید، اگر آنها میخواهند یک تصویر منظره داشته باشند، به آنها یک پرتره ندهید!
8. متن را بازبینی کنید:
مراقب اشتباهات تایپی باشید. چنانچه وقت ندارید، بررسی متون را به شخص دیگری واگذار کنید.
9. آرام باشید:
کارهای زیادی را همزمان انجام خواهید داد. اگر همه چیز بیش از حد زیاد شده است، از میز خود فاصله بگیرید و وقتی احساس آمادگی کردید، برگردید.
10. صادق باشید:
اگر حقیقت را بگویید، مردم به شما اعتماد خواهند کرد. اگر دروغی ظاهر شود، نادان به نظر میرسید.
11. پذیرش داشته باشید:
بپذیرید مشتری همیشه راستگو نیست، چرا که ممکن است ایده شما را که با صرف وقت زیاد به آن رسیدهاید به نام خود مطرح کند.
12. جایگاه مشتری را در سازمان مهم جلوه دهید:
توجه مدیر بازاریابی تا حسابدار باعث وفاداری مشتری به سازمان میشود.
13. ایمیلهای spam را حذف کنید:
برای غرق نشدن در ایمیلهای غیر مفید و از دست ندادن چیزهای مهم، از کدنویسی رنگی یا هر چیزی که لازم است، استفاده کنید.
14. از ابزارها استفاده کنید:
برای شناخت همکاران و محتوایی که تولید میکنند، میتوانید از سرویسهایی مانند Responsesource و Buzzstream بهرهمند شوید.
15. نوشتن را بیاموزید:
به جای استفاده از اصطلاحات پیچیده، از یک ساختار ساده برای مقاله و پستهای وبلاگ خود استفاده کنید و همیشه یک اقدام به عمل (Call to action) اضافه کنید.
16. از شبکههای اجتماعی استفاده کنید:
از آنجایی که رسانههای اجتماعی بسیار اهمیت دارند، از اینستاگرام، یوتیوب یا توییتر استفاده کنید.
17. پیگیر باقی بمانید:
کارهای خود را پیگیری کنید تا ببینید چگونه در حال پیشرفت به سوی اهداف خود هستید.
18. طوفان فکری داشته باشید:
برای رسیدن به ایدههای جدید با همکاران خود دور هم جمع شوید و ایدههای خود را در این زمینه مطرح کنید.
19. عکس عالی بگیرید:
عکسهایی با وضوح تصویر 300 dpi عالی هستند. اگر درک نورپردازی فوقالعادهای ندارید، از عکاس حرفهای استفاده کنید.
20. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با افراد ملاقات کنید:
با خبرنگاران، وبلاگ نویسان، برگزارکنندگان رویداد، ملاقات کنید تا بدانید در صنعت چه میگذرد.
21. کاربردی بودن محصول یا خدمات تبلیغی را درک کنید:
مخصوصا اگر محصول یا خدمات جنبه فناوری داشته باشد. چگونه میتوانید پیشنهادی را که درک نمیکنید، بفروشید؟
این مطلب ترجمه شده مقاله 42 tips on being a great PR exec می باشد. در قسمت دوم مقاله به مابقی مهارتها میپردازیم.