دومین رویداد استارتاپ گرایند اصفهان با دعوت از آقایان علی و مصطفی امیری موسسین سایت زرین پال با حمایت ویژه شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان و حمایت و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور و اتاق بازرگانی صنایع و معادن اصفهان در تاریخ 9 دی ماه 1393 در مرکز همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
ضیافت ایده ها
این جا ایده ها استارت می خورند
این جا ایده ها استارت می خورند
“کار آفرینی با ذات نمایشگاه گره خورده است. در فضای نمایشگاه، این ایده ها و خلاقیت ها هستند که به نمایش و رقابت گذاشته می شوند. اصل هر تولید و تجارت نیز ایده ای است که به بار نشسته و بدون شک، فکرهای نو به حمایت نیاز دارند.”
مطالعه این چند جمله هدف از حمایت دومین “استارتاپ گرایند اصفهان” توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان را مشخص می کند؛ فلسفه ای که “محسن حبیبی” مدیر روابط عمومی شرکت نمایشگاه های اصفهان در ابتدای جلسه آن را بیشتر تشریح کرد: ما معتقدیم حلقه مفقوده نمایشگاه ها رویدادهایی از این دست است. ما احتیاج داریم که بیشتر درباره ایده ها و برنامه های خود حرف بزنیم و بدترین اتفاق این است که ایده هایمان را برای خود نگه داریم. وی از “استارتاپ گرایند” به عنوان صله رحم فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات یاد کرد و گفت: باید از پشت سیستم های کامپیوتری و از کنار گوشی هایمان به این جمع ها بیاییم، دیدگاه ها و انتظاراتمان را از نزدیک مطرح و برای آن ها برنامه ریزی کنیم. نمایشگاه هم همین خاصیت را دارد. نمایشگاه حق همه اصناف و همه حرفه ای ها است و اگر صنایع و اصناف یاد بگیرند که در فضای نمایشگاه با هم مذاکره کنند، صنعت و صنف آن ها پیشرفت خواهد کرد.
وی با اشاره به این که دیگر کشورها هزینه های زیادی را صرف برگزاری و حمایت از این رویدادهای مذاکره محور می کنند، افزود: از آن جا که یکی از مهم ترین فلسفه های تشکیل هر نمایشگاه، حمایت از تولید و اقتصاد کشور است، بر آن شدیم تا به عنوان مجموعه ای اقتصادی که دغدغه هایی از این دست دارد، حامی رویدادهای کارآفرینی باشیم. تلاش داریم تا حمایت از این رویدادهای کارآفرینانه را برای دیگر صنایع نیز تسری دهیم تا مشکلات دیگر صنایع و ایده ها و برنامه ریزی دیگر رسته های صنعتی نیز برطرف شده و ارتقای کیفی پیدا کنند.
استارتاپ گرایند چیست؟
“استارت آپ گرایند”StartupGrind)) برنامه ای در راستای تقویت ارتباط کارآفرینان و مؤسسان کسب و کارهای نوپا در فضای کارآفرینی با رویکرد وب و تکنولوژی است که با هدف آموزش، تشویق، الهام گیری و ارتباط سازی کمک می کند صاحبان ایده با یکدیگر در ارتباط بوده و از تجربیات یکدیگر بیاموزند. این برنامه پس از گذشت چهار سال از زمان شروع، اکنون در اغلب شهرهای معتبر دنیا توسط نمایندگان منطقه ای برگزار شده و بیش از ۷۵۰۰۰ نفر عضو از کشورهای مختلف دارد. اعتبار جهانی این رویداد به حدی رسیده که شرکت Google با حمایت های خود به همکاری با آن پرداخته است.
“نیما نصر” نماینده رسمی استارتاپ گرایند اصفهان می گوید: اولین استارتاپ گرایند اصفهان را ماه گذشته برگزار کردیم و این دومین رویداد اصفهان است.
وی در مورد فرهنگ و هدف این رویداد می گوید: این رویداد در حوزه کارآفرینی در فضای وب تعریف شده است. مدیران، صاحبان ایده، کارآفرینان موفق و جوان و برنامه ریزان دور هم جمع می شوند و از تجربیات یکدیگر الهام می گیرند. در یک ساعت اول پس از صدور کارت ورود برای افراد، به هر فرد یک برچسب داده می شود که نام مجموعه و مسوولیت فرد بر روی آن درج شده و همه موظف اند این تگ را تا پایان همایش روی سینه خود نگه دارند. در یک ساعت بعد تمامی شرکت کنندگان در فضای باز و به شکلی صمیمانه به منظور آشنایی و گفتگو با سایر شرکت کنندگان گرد هم می آیند و شبکه سازی (تشکیل گروه ها بر اساس تخصص افراد) آغاز می شود. در یک ساعت بعدی یکی از افراد موفق داستان موفقیت خود را به تفصیل تشریح کرده و اعضا سؤالات خود را از وی می پرسند. در ساعت پایانی مجددا افراد در فضای باز جمع شده و شبکه هایی که شکل گرفته را تقویت و تحکیم می کنند.
وی ادامه داد: شرکت گوگل این قوانین را مشخص کرده و حتی در مورد غذایی که در این رویداد، ارایه می شود قانون وجود دارد. غذا باید سبک و نحوه سِرو آن به گونه ای باشد که افراد حین خوردن غذا هم بتوانند با هم مذاکره کنند.
اگر این جا هستید، باید درباره ایده هایتان حرف بزنید
در برگه هایی که در ابتدای ورود به حاضرین داده می شود، نوشته شده است: “همه چیز برای پیدا کردن دوستان جدید مهیا است”.
کارِ گروهی در شبکه سازی، گفت و گوهای پر انرژی، ایده پردازی های خلاقانه، تشریح داستان موفقیت افراد از زبان خود آنان، پاسخگویی مشتاقانه به سؤالات و طرح و پردازش ایده های مختلف را می توان از جمله ویژگی های این رویداد برشمرد. افراد فقط برای حرف زدن، مذاکره کردن، مشاوره گرفتن و بیان مهارت های خود به این جا آمده اند. این جا یک همایش شعاری و بدون نتیجه نیست. اتفاق های مهم، ارتباط گیری افراد با هم و استارت خوردن ایده ها همه آن چیزی است که آدم ها برای سهیم بودن در آن به این جا آمده اند. کسی چه می داند؟ شاید قرار است از این در که بیرون می روند به آینده جدیدی قدم بگذارند.
تمامی موفقیت ها به سخت کوشی وابسته است
مصطفی و علی امیری، مؤسسان سایت زرین پال، دو کارآفرین موفق حوزه IT بودند که در دومین استارتاپ گرایند اصفهان به ارایه تجربیات و سیر موفقیت خود پرداختند. دو برادری که در 15 روز تعطیلات نوروز سال 89 این سایت را راه اندازی کردند. زرین پال اکنون 100 هزار کاربر، بیش از صدهزار تراکنش مالی در ماه و 17 هزار پذیرنده دارد. زرین پال سایتی است که امکان انجام تراکنش های مالی از طریق اینترنت را به صورت ساده و امن میسر می کند و شما به وسیله زرین پال امکان انجام کلیه تراکنش های مالی از طریق اینترنت و یا خرید از طریق وب سایت های پذیرنده زرین پال را دارا می شوید.
مصطفی امیری درباره تجربه خود می گوید: تمام موفقیت ها به سخت کوشی وابسته است، اگر بخواهید راحت پول در بیاورید، به کارآفرینی فکر نکنید. به ایده هایتان زمان بدهید، یکی را انتخاب کنید، تمام کنید و بعد سراغ ایده بعدی بروید. موفقیت، بی خوابی و انگیزه می خواهد. باید تجربه کرد، تجربه کرد و باز هم تجربه کرد.
علی امیری هم گفت: ما با یک ایده شروع کردیم، به یک تعبیر برای راه اندازی سایت اولیه، قلک هایمان را شکستیم اما فقط به موفقیت فکر کردیم و سعی کردیم توسعه اش دهیم. قبل از 20 سالگی شرکت سامان سیستم را راه اندازی کردیم و فکر می کنم فقط با سخت کوشی توانستیم موفق شویم.
اقتصاد بُرد-بُرد هدف استارتاپ ها است
رییس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور هم در این رویداد گفت: تبادل اطلاعات، مهمترین هدفی است که استارتاپها دنبال میکنند.
کاظم آیت اللهی افزود: در این جا ایدههای خلاق با سرمایه گذاران روبرو می شوند تا نتیجه اقتصادی برد – برد حاصل شود.
وی ادامه داد: نظام صنفی رایانهای کشور فقط به گردهماییهای گرایند بسنده نکرده، بلکه راهاندازی استارتاپهای دیگری را نیز مدنظر دارد.
مدیر کل پست استان اصفهان و رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای استان از دیگر مدیران و جمعی از خبرنگاران ایمنا ، مهر ، ایسنا ، تسنیم حاضر در این رویداد بودند.