[su_highlight background=”#fbff73″]زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: 3 دقیقه[/su_highlight]
بازی رستوران تمرینی است که میتوانید از آن برای خلق ایدههای جدید، جالب و خلاقانه استفاده کنید. اساس این بازی این طور است که شما به محصولات و برند خود به مشابه یک رستوران بیاندیشید و مجموعه سئوالاتی را در مورد این رستوران از خود بپرسید. در مقالهی «بازی رستوران: اپل و تیم کوک» این بازی را در مورد شرکت اپل و مدیر عامل آن یعنی تیم کوک به کار بردیم. در این مقاله قصد داریم که این بازی را در مورد فیسبوک به کار بریم.
اگر فیسبوک یک رستوران بود، چگونه رستورانی میبود؟
محصول چیست؟
محصولی که توسط مجموعهی فیسبوک ارائه میشود، یک تجربهی شبکهی اجتماعی است. افراد با دوستان خود در تماس قرار میگیرند و هم خود از فعالیتهای آنها آگاه میشوند و هم آنها از فعالیت خود فرد. شما میتوانید پیام، عکس و هر چیز دیگری را ارسال کنید.
فیسبوک در سرتاسر جهان بسیار محبوب است (البته در ایران اینستاگرام و تلگرام شبکههای اجتماعی محبوبتری هستند و شمار استفادهکنندگان از فیسبوک بسیار کاهش یافته است). استفاده از فیسبوک رایگان است. البته فیسبوک سرویسهایی نظیر تبلیغات کلیکی و … را نیز دارد که برای استفاده از آنها باید پول پرداخت کرد ولی در حالت معمول و استفادهی عادی یک سرویس رایگان میباشد.
این مجموعه به عنوان یک شرکت بسیار ارزشمند شناخته شده است. البته اغلب با انتقادهایی پیرامون نقض مسائل حریم خصوصی مواجه است. رستوران فیسبوک غذایی (محصولش) را ارائه میدهد که برای اکثر مردم ساده، جذاب و خواستی است. این غذا خوشمزه و ارزشمند است و امکان اشتراک گذاری آن با دوستان وجود دارد.
خدمات آن چیست؟
سرویس یا خدمت ارائه شده در رستوران فیسبوک کارآمد است. دسترسی به آن سریع بوده و به آسانی قابل استفاده است. فیسبوک یک فست فودی است. همه یک سطح یکسان از خدمات را استفاده میکنند. (مقالهی «بازاریابی شرکت به شخص (B2P)» را ببینید)
قیمت آن چقدر است؟
غذا در رستوران فیسبوک بسیار رقابتی قیمت گذاری شده است. استراتژی های قیمت گذاری آن شامل استراتژی قیمت گذاری بر مبنای ارزش و استراتژی قیمت گذاری اقتصادی است (در آینده پیرامون این دو استراتژی قیمت گذاری صحبت خواهیم کرد).
کجا واقع شده است؟
رستوران در نواحی اصلی و عمومی واقع شده است و لوگوی فیسبوک به عنوان یک بازوی فراخوان برای همهی اعضای جامعهی جهانی فیسبوک عمل میکند. در ماورای درهای رستوران فیسبوک مشتری های زیادی در حال قدم زدن هستند که ممکن است به صورت آنی و از روی تحریک به طور سرزده وارد رستوران شوند.
چگونه ترویج میشود؟
تبلیغ و ترویج این رستوران به واسطهی کلمات شفاهی و گفتگوهای بین مشتریان و بر اساس شهرت انجام میشود. رستوران فیسبوک از رسانه های جمعی نظیر تلویزیون استفاده نمیکند. در عوض، بر روی ارتباط ها و روابط عمومی در جامعه سرمایهگذاری کند.
تجربهی مشتری چیست؟
مشتریها زمان زیادی را در رستوران فیسبوک سپری میکنند. بیشتر این زمان صرف گپ زدن و انجام فعالیتهای اجتماعی میشود به جای آن که صرف پرداخت پول به ازای غذای صرف شده شود. مشتری ها نیازی به شناختن سرپیشخدمت رستوران ندارید و تجربهی یک مشتری معمولا یک تجربهی شخصی شدهی مختص و نیست! شما میتوانید دوباره به این رستوران بروید و آن را به دوستان خود هم پیشنهاد دهید. به هر حال رستوران فیسبوک یک رستوران شیک است.
بازاریابانی که میخواهند از این رستوران به عنوان بستری برای تبلیغات خود استفاده کنند، باید از خود سوال کنند که این رستوران تا چه حد و تا چه زمانی شیک و معتبر باقی میماند؟ این رستوران به صورت خاص در فضای ایران با افت محبوبیت شدیدی روبرو شده است (نسبت به چند سال گذشته که یک رستوران بسیار جالب برای طیف وسیعی از مشتریان بود). بنابراین بازاریابان باید از خود سوال کنند که آیا این رستوران هنوز ارزش سرمایهگذاری برای فعالیتهای تبلیغاتی آنان را دارد یا خیر؟
منبع:وبسایت لرن مارکتینگ
[su_note note_color=”#fbff73″ radius=”11″]با عضویت در خبرنامه مطالب جدید و مفید را در ایمیل خود داشته باشید.
[mc4wp_form id=”4720″]
خیالتان راحت ما هم از اسپم متنفریم 🙂 فقط مطالب مفید برای شما ارسال می شود.[/su_note]