نهمین نمایشگاه مدیریت شهری اصفهان در تاریخ بیستونهم آبان تا یکم آذر در محل جدید نمایشگاههای دائمی استان اصفهان برگزار خواهد شد در این مورد مصاحبهای با جناب آقای علیرضا گلچینفر مسئول بخش استارتاپهای نمایشگاه مدیریت شهری داشتیم.
گلچینفر درمورد اهداف برگزاری نمایشگاه گفت: در سالهای گذشته نمایشگاههای مرتبط با حوزه مدیریت شهری تحت عناوین نمایشگاه ایمنی و آتش نشانی، حملونقل و هوای پاک، خدمات شهری و … به صورت مجزا در اصفهان برگزار شدهاست و امسال تصمیم بر این شد که مجموعه این نمایشگاهها به صورت جامع در حوزه مدیریت شهری برگزار شود و اصفهان پایلوت این نمایشگاه به صورت کلان در سطح کشور باشد. معمولاً نمایشگاههای مرجع هر سال در تهران برگزار میشود به عنوان مثال نمایشگاه الکامپ که هر سال افراد زیادی منتظر هستند که این نمایشگاه برگزار شود و از آخرین دستاوردهای حوزه الکترونیک، کامپیوتر و مخابرات مطلع شوند و یا نمایشگاه صنعت و ساختمان تهران. در حوزه مدیریت شهری سیاست و رویکرد این بود که این مرجعیت به اصفهان منتقل شود. با توجه به اینکه نمایشگاههایی در این حوزه در سالهای گذشته به صورت پراکنده برگزار شدهاست و همچنین امسال بخش بزرگی از نمایشگاه اصفهان افتتاح شده و امکان برگزاری نمایشگاهها به صورت کوچک در آن وجود ندارد. بنابراین تصمیم گرفته شد که نمایشگاههای مرتبط با حوزه مدیریت شهری تجمیع شوند و تحت عنوان نمایشگاه جامع مدیریت شهری برگزار شود. رویکرد دیگر هم این بود که رویدادهایی که به صورت بینالمللی و ملی در اصفهان برگزار میشود انگشت شمارند مانند جشنواره فیلم کودک و نوجوان و یا جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی و رویدادهای مشابه که سالیانه در سطح ملی و بین المللی برگزار می شود. بنابراین هدف این بود که این رویداد به یک رویداد سالانه ملی در کشور تبدیل شود و اصفهان به واسطه این نمایشگاه در سطح ملی مطرح شود.
او در مورد زمینه فعالیت غرفهها در نمایشگاه بیان کرد: غرفهها در تمامی حوزههای مرتبط با مدیریت شهری است از جمله حوزه حملونقل و ترافیک، حوزه خدمات شهری که شامل بحث فضای سبز و پسماند میشود و همچنین بحث شهر هوشمند که یکی از محورهای اصلی نمایشگاه است. حوزههای مرتبط با معماری و شهرسازی الکترونیک هم از جمله موضوعاتی است که در نمایشگاه دیده میشود.
مسئول بخش استارتاپها نمایشگاه در مورد فضای در نظر گرفته شده برای استارتاپها توضیح داد: در سالهای گذشته شهرداری به عنوان یک غرفهدار در نمایشگاه حاضر میشد. امسال تصمیم گرفته شد به جای اینکه به عنوان عرضهکننده در نمایشگاه مشغول شویم به عنوان تقاضاکننده خدمات حضور داشته باشیم. چون مشتری نمایشگاه خدمات شهری معمولاً شهرداریها هستند و از شهرداریهای کلان شهرها برای بازدید از نمایشگاه دعوت کردیم و به این صورت شهرداری به عنوان تقاضاکننده خدمات در نمایشگاه حضور دارد و امکان حضور عرضهکنندگان فراهم شدهاست. به همین منظور هزاروپانصد متر از فضای نمایشگاه را به صورت رایگان در اختیار شرکتهای دانش بنیان و استارتاپها ها قرار دادهایم تا در نمایشگاه حضور پیدا کنند و با توجه به شرایط اقتصادی که وجود دارد بتوانند به آسانی در فضای نمایشگاه مستقر شوند و محصولات و خدمات خود را عرضه کنند و در همین راستا شهرداریهای کشور بتوانند با این شرکتها ارتباط بگیرند و با استارتاپها آشنا شوند و بتوانند از محصولات و خدمات و ایدههای آنها استفاده کنند.
تصوری که در نمایشگاهها از پاویون استارتاپها وجود دارد به این صورت است که در پیشخوانهایی قرار دارند. اما امسال به علت شرایط خاص بیماری کرونا و محدودیتهایی که وجود دارد اکثر فعالین این حوزه تمایل به حضور در چنین فضاهایی را ندارند و برای اینکه فضای در نظر گرفته شده برای استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان تکمیل شود غرفههای ۲۴ متری در اختیار آنها قرار گرفته است که به صورت رایگان میتوانند از این فضاها استفاده کنند. تا الان تعدادی از استارتاپ ها و شرکتها در این بخش ثبت نام کردهاند.
علیرضا گلچینفر در تکمیل صحبتهایش اضافه کرد: با توجه به اینکه امسال شرایط و محدودیتهایی به خاطر بیماری کرونا وجود دارد و همچنین شرایط نامطلوب اقتصادی، کار را برای حضور در نمایشگاه سخت کردهاست اما تا این لحظه قرار بر برگزاری نمایشگاه است و مجوز برگزاری از سوی ستاد کرونای استان گرفته شدهاست. نمایشگاه به صورت تخصصی برگزار میشود و بازدیدکننده عمومی ندارد. از همه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان که در حوزه مدیریت شهری فعالیت میکنند و امکان حضور در نمایشگاه را دارند دعوت به همکاری داریم. امسال نمایشگاه در شرایط ویژه برگزار میشود اما امیدواریم در سال آینده نمایشگاه بتواند به عنوان یک رویداد کلان در شهر اصفهان برگزار شود و قطعاً اثرات جانبی و مثبت زیادی روی شهر خواهد داشت.