گفتو گو با مدیر سایت «appreview» درباره بینش کارآفرینی در اصفهان؛
شاید شما نیز تجربه سردرگمی در بین اپلیکیشنهای مختلف با کاربرد مشابه را داشته باشید یا بارها برای نصب یا خرید یک اپ مردد شدهاید؛ پس اجازه دهید مهمان این شماره «نسلفردا» با همکاری اصفهان پلاس را چنین معرفی کنیم:
میلاد صالحی، جوان دانشآموخته مهندسی سختافزار کامپیوتر، از حدود چهار سال پیش بهعنوان مدیر سایت appreview.ir فعالیت خود را آغاز کرد. این سایت اطلاعات مفیدی پیرامون معرفی، نقد و بررسی و بازاریابی اپلیکیشنها و بازیهای موبایل کشور در اختیار شما قرار میدهد؛ همچنین میتوانید لینک نقد و بررسیهای آن را در برنامه کافه بازار برای هر اپلیکیشن مشاهده کنید.
شروعی از جنس بازی
صالحی از شش سال پیش، طراحی بازی برای پلتفورم iOS را آغاز کرده بود و محصولات خود را با استفاده از اپ استور منتشر میکرد، اقدامی که با معرفی یکی از بازیهایشان توسط سایتی معتبر منجر به قرارگرفتن در لیست صد بازی اول دنیا از نظر تعداد دانلود در آن دوره شد. با شکلگیری کافه بازار وی متوجه خلأ در حوزه معرفی اپلیکیشنها شد و تصمیم گرفت در این حوزه سایتی راهاندازی کند.
بهگفته او، این سایت از سال ۹۲ با ارائه خدماتی در حوزه بازیهای موبایل فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون به معرفی، نقد و بررسی و بازاریابی تمامی اپلیکیشنهای تلفن همراه میپردازد. وی در ابتدا بههمراه یکی از دوستان خود شروع بهکار کرده و اکنون با یک تیم پنجنفره در نقشهای وبلاگنویس، منتقد برنامهها، فیلمبردار و صدابردار مشغول به فعالیت است. آنان نتیجه بررسی اپلیکیشنها را به دو صورت متنی و ویدئویی در اختیار مخاطبین قرار میدهند.
این مجموعه که ابتدا تصمیم داشت با انتشار فایلهای تصویری فعالیت خود را آغاز کند، بهدلیل نبود زیرساختها، ازجمله پایینبودن سرعت اینترنت در آن سالها و نداشتن استودیو و تیم متخصص تصویربرداری، این اقدام را بهتعویق انداخت و درنهایتً سال گذشته این بخش به خدمات اپ ریویو اضافه شد. بهگفته مدیر سایت، در کنار تمام موارد ذکرشده، مشاهده نمونههای خارجی سطح توقع آنان را بالا برده بود؛ اما با اضافهشدن بخش ویدئوشات به برنامه کافه بازار، آنان انگیزه لازم برای راهاندازی این بخش در شرکت را پیدا کردند و توانستند سفارشهای بسیاری برای آن دریافت کنند؛
همچنین درحالحاضر برخی از فیلمهایشان به بالای صد هزار بازدید رسیده است.صالحی ضرورت همکاری توسعهدهندگان با سایتهای بررسی اپلیکشن را چنین بیان کرد: «در کافه بازار روزانه ۲۰۰ اپلیکیشن منتشر میشود و با توجه به تشابه بسیار برنامهها، کاربران دقیقاً نمیتوانند اپ مناسب خود را پیدا کنند. این نقدها منجر میشود کاربر سریعتر، بهتر و با اعتماد بیشتر برنامه مطلوب خود را نصب و از آن استفاده کند.» او معتقد بود کاربران زمانی که از طریق بخش در رسانههای کافه بازار وارد سایت شده و نظر یک متخصص بیطرف را درباره برنامه بدانند، با اعتماد بیشتری آن را نصب یا خریداری میکنند؛ چراکه تمامی برنامههای معرفیشده مورد بررسی قرار نمیگیرند و درصورت ضعیفبودن، از سوی مجموعه رد میشوند؛ ازاینرو کاربران مطمئن هستند اگر برنامهای به آنان معرفی شود، حتماً خوب است و ارزش استفاده را دارد. وی نکته قابلتوجه این روند را رجوع مجدد توسعهدهندگان پس از اصلاح موارد تذکر داده شده برای معرفی آنان دانست.
جالب است بدانید این مجموعه در آغاز راه بهصورت رایگان به معرفی و بررسی برنامههای کاربردی میپرداخته؛ سپس لینک این بررسی را برای توسعهدهندگان آن ارسال میکرده است؛ اما بهسرعت با درخواستهای بسیاری از توسعهدهندگان مواجه میشود و درنتیجه مدل درآمدی آن شکل میگیرد. در ادامه طی تماسی از سوی برنامه کافه بازار از بخش «در رسانه» آن اطلاع یافته و با آن به همکاری میپردازند. صالحی فعالیت رقبا را بهصورت مقطعی دانست و گفت: «با توجه به پیچیدهبودن فرایند تحلیل و بررسی، بسیاری از سایتهای مشابه تاکنون حذف شدهاند؛ حتی تعدادی به تقلید از محتوای ما پرداختند؛ اما بهعلت وجود فرایند بهبود مستمر در مجموعه، نتوانستند توان رقابتی چشمگیری بهدست آورند و توسعهدهندگان هوشمند اپلیکیشن این تفاوتها را درک میکنند.»
درآمد و سرمایه شرکت
در این سایت بهازای هر درخواست بررسی، هزینه دریافت میشود و برای سهولت همکاری با توسعهدهندگان، چهار طرح در نظر گرفتهشده که کیفیت بررسی در آنها یکسان است؛ اما تعداد خدمت متفاوتی ارائه میدهند؛ بهطورمثال، تنها در یکی از این طرحها خدمت بررسی ویدئویی وجود دارد. سرمایه اولیه مجموعه نیز توسط فعالیتهای پروژهای مدیر و با سرمایه شخصی تأمین شده است. صالحی که در کنار فعالیت appreview درآمد پروژههای شخصیاش را در شرکت هزینه میکرد، از سال گذشته تصمیم گرفت تمرکز خود را بر سایت گذاشته و از انجام سایر فعالیتها چشمپوشی کند.
همین اقدام مقدمه رشد بیشازپیش آن شد؛ بهطوریکه توانستند هر ماه رکورد فروش خود را بالا برده و نهایتاً در اسفند ۹۵ به نقطه سربهسر برسند؛ ازاینرو وی به تمام کارآفرینان جوان توصیه میکند تنها روی یک کار تمرکز داشته باشند؛ چراکه یک فرد هرگز نمیتواند همزمان روی دو اسب سوار شود. وی همچنین افزود: «من هر کسبوکاری را قبل از شروع، شکستخورده درنظر میگیرم و معتقدم باید کاری در عمل صورت گیرد تا موفق شود.»
فرهنگ سازمانی
مدیر این مجموعه حساسیت زیادی برای انتخاب افراد دارد و اعتقاد دارد، بهتر است کمبود نیرو داشته باشیم تا فرد نامناسبی را به تیم وارد کنیم؛ همچنین باور دارد که داشتن بینش مناسب و شناخت از اهداف فردی میتواند منجر به موفقیت شود؛ ازاینرو کتابخانهای ارزشمند تدارک دیده و در هر پنجشنبه افراد خلاصه کتاب مطالعهشده خود را با هم به اشتراک میگذارند. بهگفته وی، حال و هوای صبح پنجشنبه در مجموعه، متفاوت از سایر روزهای هفته است. آنان این روز را به گفتوگو و درددل و تبادل اطلاعات با یکدیگر میپردازند که این خود باعث ایجاد حس خانوادهبودن در افراد شده است. این مدیر برای دستیابی به موفقیت، شفافبودن نتیجه را مهمتر از وظیفه دانست و گفت: «نباید قدرت تصمیمگیری و اختیار از اعضا گرفته شود و برای دستیابی به عملکرد مطلوب بهتر است نتیجه و خروجی کار بهصورتی کاملاً شفاف مشخص شود.»
حال اکوسیستم کارآفرینی اصفهان
بسیاری معتقد هستند که کاروپیشه در پایتخت موفقتر از شهرستان خواهد بود. صالحی نیز بر این باور، مهاجرتی به تهران داشته است؛ اما پس از صرف هزینهای بسیار برای اجاره دفتر و سایر تجربهها، به اصفهان بازگشته و توانسته با تمرکز بر کار به موفقیت بیشتری دست یابد. وی تهران را برای فعالیتهای پروژهای سودمندتر دانست و در حوزه کسبوکارهای آنلاین تنها تفاوت این دو شهر را در ارتباطات خلاصه کرد. او معتقد بود علت شکست بسیاری از استارتاپها، نداشتن بینش مؤسس و عدم بررسی مناسب و تحلیل نیاز بازار و اقیانوسهای آبی و قرمز منطقه است؛
همچنین افزود: «بسیاری تنها بهدنبال کسب سود هستند؛ ازاینرو تلاش میکنم به جای عبارت کسبوکار، بگویم کاروکسب؛ زیرا تا زمانی که تلاش نکنید سودی در کار نخواهد بود.» وی در ادامه به نقلقولی از آنتونی رابینز اشاره کرد و گفت: «تصمیمگیریهای صحیح حاصل تجربیات است و این تجربیات از شکستهای زیاد بهدست میآید. مطالعه راه میانبر استفاده از تجارب دیگران است.» ازاینرو به خوانندگان توصیه کرد کتابهای «راهنمای کارآفرینان» نوشته استیو بلنک، جایگاهسازی یا نبردی در ذهن، نوشته جک تروت و کتاب افسانه کارآفرینان را مطالعه کنند؛ همچنین انتخاب شریک نامناسب را از دیگر عوامل شکست استارتاپ دانست و شراکت را به ازدواج حرفهای تشبیه کرد و برای کاهش اختلافهای آتی پیشنهاد داد هر توافقی بهشکل کتبی درآید.
مصاحبه توسط: مینا جلوانی (گروه اصفهان)
این مصاحبه در روزنامه نسل فردا شماره ۵۴۶۴ به چاپ رسیده است.