بسیاری از شرکتهای B2B با موضوع بازاریابی محتوایی درگیر هستند ولی بازاریابی B2B تاریخچه درخشان و برجستهای ندارد و اغلب شرکتها صرفا به انتشار اطلاعات (در قالبهای نسبتا خستهکننده)، تبلیغات یا شرکت در نمایشگاههای تجاری برای جذب مشتریهای جدید متکی هستند. این رویکرد برای کسانی که به دنبال استفاده از مزایای فوقالعاده بازاریابی آنلاین هستند حقیقتا راضیکننده نیست. در اینجا توصیههایی در مورد نحوه تغییر جهت بهسوی بازاریابی محتوایی برای کسب نتیجه از بازاریابی محتوای B2B ارایهشده است.
۱- اگر یک استراتژی دارید، همین حالا هم برندهاید
بر اساس گزارش سال ۲۰۱۵ بازاریابی محتوای B2B، فقط ۳۵ درصد از بازاریابان B2B یک استراتژی بازاریابی محتوایی مستند دارند، درحالیکه استراتژی ۴۸ درصد از آنها مستند نیست. بنابراین اگر شما یک استراتژی دارید، پس همین حالا از بقیه جلوتر هستید.
استراتژی میتواند به فرم آبشاری باشد که در آن محتوا تولید میشود، میشکند و سپس مجددا در سرتاسر کانالهای چندگانه (شامل شبکههای اجتماعی و تبلیغات) استفاده میشود، یا میتواند به شکل کمپین محتوایی باشد که یکبار برگزارشده است و از طریق آگهی و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) تبلیغ میشود. احتمال دارد بخواهید استراتژیتان را به بازاریابی ایمیلی و CRMتان نزدیک و مرتبط کنید، یا آنکه از تکنیکهای اتوماسیون بازاریابی برای جلب مشتریان احتمالی بالقوه استفاده کنید تا بیشتر با محتوا ارتباط برقرار کنند، یا اینکه صرفا ثبتنام/درخواست اطلاعات کنند. هر استراتژی که دارید، آن را بنویسید، امتحانش کنید و برای تصحیحش وقت بگذارید.
۲- کتاب الکترونیک؟ Slideshare؟ قالبهایتان را باهم ترکیب کنید
درصورتیکه از پستهای وبلاگ، لینکدین یا دانلودها نتیجه نمیگیرید، آیا از وبینارها، Google Hangouts، نمایشهای Slideshare، اینفوگرافیکها، ویدیوها، میکرو سایتها یا کتابهای الکترونیکی استفاده کردهاید؟ تبدیل و تغییر از یک فرمت به فرمت دیگر میتواند مقرونبهصرفه باشد و به یک بخش عالی از محتوا فرصت ارائه دوباره دهد. به خاطر داشته باشید که شما به یک ترکیب پویا از منابع محتوا (مثل: صفحات فرود، وبلاگ، Slideshare) و کانالهای ارتباطی (مثل: توییتر، تبلیغات، لینکدین) نیاز دارید.
۳- اینفوگرافیک ها موثر هستند، بااینکه ما دوستشان نداریم
شکی در این مورد وجود ندارد که بسیاری از بازاریابان از اینفوگرافیکها خسته شدهاند. بااینوجود، اینفوگرافیکها هنوز هم برای بالا بردن سطح آگاهی و دیده شدن عالی هستند. ۶۲ درصد از بازاریابان B2B میگویند که از اینفوگرافیکها استفاده میکنند (بیشتر از ۵۱ درصد در سال ۲۰۱۴). در طی سالها، ما اینفوگرافیکهای برجسته و ماهرانهای را تولید کردیم که بسیاری از آنها هنوز به دلیل عبارتهای کلیدیشان، رتبه بالایی در نتایج موتورهای جستجو دارند. همچنین اینفوگرافیکی که بهخوبی طراحیشده است را میتوانید به تصاویر توییتر، پستهای لینکدین و موارد دیگر تجزیه کنید .اینفوگرافیک موهبتی است که همیشه میتوانید از مزایای آن استفاده کنید.
۴- لینکدین را به بهترین دوستتان تبدیل کنید
بدیهی است که بهعنوان یک بازاریابB2B ، نمیتوانید بزرگترین شبکه کسبوکار در جهان را نادیده بگیرید (در حال حاضر تعداد کاربران لینکدین در انگلستان بیشتر از تعداد بازنشستگان این کشور است). همانطور که انتظار میرفت ۹۴ درصد از بازاریابان B2B از لینکدین برای اشتراکگذاری محتوا استفاده میکنند و آن را به محبوبترین پلت فرم شبکههای اجتماعی B2B تبدیل کردهاند. تبلیغات، صفحات، وبلاگها و حتی گروههای هدفمند لینکدین (اگرچه به نظر میرسد که تا حدودی در حال کاهش هستند) فرصتهای فوقالعادهای را برای بازاریابی محتوایی ارایه میدهند.
۵– محتوایتان را با بازاریابی موتورهای جستجو تقویت کنید
هنگامیکه محتوا و شبکههای اجتماعی بهخوبی باهم کار میکنند، درصورتیکه محتوای شما در صفحات فرود یا یک وبلاگ باشد، احتمالا بیشتر ترافیک وبسایتتان از طریق جستجو (پرداختی یا ارگانیک) به دست میآید، بنابراین یکپارچهسازی استراتژیهایتان موضوع مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد. در حال حاضر ۸۰ درصد از ترافیک وبسایت یکی از مشتریان B2B ما، از پستهای وبلاگی که متعلق به بیشتر از سه ماه قبل است، به دست میآید و در هرماه، ۱۰ تا ۱۸ درصد از بازدیدکنندگان صفحات فرود آنها از طریق ثبتنام در وبلاگ برای کسب اطلاعات بیشتر (بهوسیله یک دانلود یا وبینار) بودهاند. البته، بازاریابی از طریق جستجوی پرداختی ممکن است گران تمام شود اما بااینحال ۵۸ درصد از بازاریابان B2B گفتهاند که صرفنظر از بحث هزینهها، از SEM استفاده میکنند.
۶- کمیت محتوا اهمیت دارد
۷۰ درصد از بازاریابان B2B نسبت به سال قبل محتوای بیشتری تولید میکنند. عجیب آن است که حتی کسانی که استراتژی ندارند و نمیدانند بازاریابی محتوایشان موثر هست یا نه، بازهم محتوای بیشتری تولید میکنند. جنبه منفی موضوع این است که حجم زیادی محتوای بیارزش در فضای بیرون وجود دارد که مشتریان بالقوه قبل از دیدن محتوای تولیدی شما، باید از میان آنها عبور کنند. اما دلایلمان در مورد اهمیت کمیت محتوا، ساده هستند: کسبوکارهایی که ۲۰ بار در ماه محتوا در وبلاگشان قرار میدهند، نسبت به آنها که ۴ بار در ماه محتوا میگذارند، بهطور متوسط ۵ برابر ترافیک بیشتر و ۴ برابر مشتریان احتمالی بیشتری جذب میکنند.
۷- کیفیت محتوا اهمیت بیشتری دارد
بسیاری از ما در حال تولید محتوای بیشتری هستیم اما تنها تعداد کمی از ما محتوای باکیفیت بالا تولید میکنیم. این موضوع فرصتی را برای کسانی فراهم میکند که قصد دارند یک تجربه بهتر ارائه دهند و مایل به سرمایهگذاری در برنامهریزی، تحقیق و طراحی محتوایشان هستند. محتوای باکیفیت بالا میتواند ترافیک سایت و مشتریان احتمالی بیشتر را برای ماهها و حتی سالها به دنبال داشته باشد. محتوای ضعیف ممکن است یک long tail را ایجاد کند، اما این سوال را از خودتان بپرسید: آیا محتوای ضعیف، مخاطبمان را متقاعد میکند که ما در کارمان بهترین هستیم؟
۸- قدر مهارتهای محتوایی خود را بدانید
هجوم همهجانبه به سمت بازاریابی محتوایی بسیاری از صنایع را دچار کمبود مهارت کرده است: ۳۲ درصد از بازاریابان B2B گفتهاند که هماکنون با چالش یافتن متخصصان بازاریابی محتوایی آموزشدیده روبهرو هستند. البته، صدها کپی رایتر بااستعداد، تدوینگر ویدیویی و طراح وجود دارند، اما تنها تعداد کمی از آنها میدانند که چگونه محتوای قابل اشتراکگذاری و بهینهای ایجاد کنند که بتواند بهراحتی در فرمتهای مختلف تولید شود.