تاریخچه
بافر، کار خود را در اکتبر سال ۲۰۱۰ در بیرمنگام انگلیس با هم بنیانگذاری Joel Gascoigne آغاز کرد. زمانی که این ایده به ذهن جوئل رسید، او تصمیم گرفت که فقط یک لندینگ پیج برای ایده خود بسازد و از افرادی که از این ایده استقبال می کردند خواست تا در قسمت مربوطه ثبت نام کنند. هنگامی که تعداد افراد ثبت نامی بسیار زیاد شد، جوئل تنها در ۷ هفته نسخه اولیه وب سایت خود را ایجاد کرد و ورژن اولیه را در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۰ راه اندازی نمود.
نسخه اولیه امکانات بسیار کمی داشت و فقط با اکانت توییتر کار می کرد. بعد از گذشت ۴ روز از راه اندازی، اولین مشتری در سایت بافر پرداخت انجام داد و در طول ۹ ماه بافر به صد هزار مشتری دست یافت.
در جولای ۲۰۱۱ از انگلیس به سن فرانسیسکو مهاجرت کردند و آنجا به یک شرکت رسمی تبدیل شدند.
جوئل و لئو، هم بنیانگذاران سایت بافر در دسامبر ۲۰۱۱ بعد از آنکه از ۸۸ درصد از سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری بر روی بافر با آن ها ملاقات کردند، جواب نه شنیدند، موفق شدند ۱۸ نفر را برای سرمایه گذاری بر روی پروژه خود توجیه کنند.
بافر دقیقا چه خدماتی ارائه می دهد؟
شما از طریق این سایت می توانید پست های شبکه های اجتماعی فیسبوک (پیج و پروفایل و گروه)، توییتر، لینکدین(پروفایل و پیج) و گوگل پلاس (پیج) خود را مدیریت کنید. ضمن آنکه این قابلیت وجود دارد که با پرداخت مبالغی به صورت ماهیانه، پروفایل گوگل پلاس و شبکه پینترست را نیز به مدیریت خود بیافزایید.
البته پرداخت مبالغ مزایای بیشتری هم برایتان دارد که من تصور نمی کنم برای کسب و کارهای کوچک ضروری باشد ولی مرور آن خالی از لطف نیست و اگر تصویر زیر شما را قانع نکرد می توانید لیست همه امکانات را در قیمت های سایت بافر ببینید. شما می توانید به راحتی برای هر کدام از پیج ها یا پروفایل های تان پست هایی بگذارید و تعیین کنید که این پست در چه روز و چه ساعتی منتشر شود. می توانید همین پستی که امروز ساعت ۶ بعد از ظهر در فیسبوک گذاشته اید را هفته آینده روز دوشنبه، ساعت دو بعد از ظهر در لینکدین و چهارشنبه ده صبح در گوگل پلاس بگذارید. این کار برای شما فواید و محسنات متعددی دارد:
- اول اینکه فالوئرهای مشترکتان را با پست های تکراری اذیت نمی کنید. به عنوان مثال در یک لحظه من در پنج شبکه اجتماعی شما، یک مقاله را نمی خوانم.
- دوم آنکه می توانید بهترین ساعات اشتراک گذاری پست در هر شبکه اجتماعی را لحاظ کنید و به جبر اینکه کارمند شما قرار است سه بعد از ظهر برود، ساعت های خوب شبکه های اجتماعی را از دست ندهید.
- نکته بعد اینکه مطالب قدیمی تان را همیشه در معرض دید قرار می دهید، یک روز در فیسبوک و چند روز بعد در توییتر و … مجبور نیستید مرتب به مطالب قبلی یا محصولات قدیمی تر مراجعه کنید و آن ها را مرور کنید و احتمالا اشتباهاتی نیز داشته باشید .
- ضمن آنکه می توانید تعیین کنید یک مطلب هر دوشنبه ساعت ۱۱ در فلان شبکه (ها) ارسال شود. اینطوری مثلا می توانید تخفیفات ثابت هفتگی در روزهای خاص را اطلاع رسانی کنید.
- مدیریت وقت و انرژی پرسنل و خودتان را بیشتر در دست می گیرید. یک پرسنل می تواند در یک روز برای چند روز آینده را برنامه ریزی کرده و وقت آزاد و مفید بیشتری داشته باشد.
- در تمام طول شبانه روز، شبکه های خود را فعال نگه داشته و اعتماد کاربران خود را بیشتر جلب کنید.
- با نظمی که شبکه های شما پیدا می کند به برندینگ خود کمک کنید و ….
نکته مفید دیگر در سایت بافر، پلاگین و افزونه ای است که بر روی مرورگر شما نصب می شود. از این به بعد حتی می توانید اشتراک گذاری های خود را نیز برنامه ریزی کنید. مطلبی را در سایتی می بینید و می خواهید در توییتر منتشر کنید ولی احتمالا ۴ صبح است و خیلی از دنبال کننده هایتان آن را نمی بینند پس بهتر است هنگام اشتراک گذاری برنامه زمان بندی آن را مثلا برای ۹ صبح تنظیم کنید.
نیاز به کار آنچنان خاصی هم ندارید. به راحتی وبگردی کنید و هر صفحه که نظرتان را جلب کرد بر روی دکمه بافر در بالای مرور گر کلیک کنید و شبکه و ساعت مورد نظر را تعیین کنید و … تمام .
داشتن تقویم برای برنامه ریزی های بهتر و دیدن پست هایی که قرار است در آینده ارسال شود و همینطور آمار و آنالیز پست ها و بازتاب اعمال کاربران مانند کلیک، لایک و … نیز از امکانات مفید Buffer می باشد. به نظرم وقت آن رسیده که در مدیریت شبکه های اجتماعی خود تجدید نظری کرده و حرفه ای تر آن را دنبال کنید، ضمن آنکه بعید می دانم تا مدت ها نیاز داشته باشید که مبلغی بپردازید. مگر آنکه شبکه ها و پست های خیلی زیادی داشته باشید و این کار برایتان مقرون به صرفه باشد.
علاوه بر مزیت بزرگ این وب اپلیکیشن که اکثر شبکههای اجتماعی معروف را به صورت رایگان یکجا دور هم جمع میکند، یک مزیت دیگر آن برای کاربران ایرانی این است که با استفاده از Buffer دیگر نیازی به فیلترشکن برای ورود به شبکههای اجتماعی توئیتر، فیسبوک و غیره نخواهند داشت (البته توجه داشته باشیم در ابتدای کار که قصد دارید شبکههای اجتماعی مد نظر خود را روی این پلتفرم سِت کنید، باید از فیلترشکن استفاده کرده و پس از معرفی شدن اکانتهای خود، به سادگی و همچون سایر سایتهای مجاز قابلیت پستگذاری در شبکههای اجتماعی مد نظر خود را خواهید داشت.)
همه افراد از مقدار حقوق سایر کارمندان باخبرند!
بحث حقوق پرسنل در یک تیم استارتاپی یا شرکت آنلاین یکی از چالش های اصلی مدیر تیم یا دپارتمان های منابع انسانی است. همانند سایر قسمت های یک کسب و کار نوپا، مدیریت تیم و منابع انسانی یا بهتر بگوییم سرمایه های انسانی نیز در حال بهبود و سنجش تئوری های جدید است. تازه ترین تئوری در مدیریت سرمایه های انسانی در کسب و کارهای آنلاین غیرمتمرکز را شرکت بافر (buffer.com) طراحی کرده است.
همه در این کمپانی از مسئول توییت کردن گرفته تا مدیرعامل میدانند که بقیه کارمندان در شرکت چه کاری انجام میدهند و چه درآمدی دارند. همه لیست حقوق کامندان بافر در وبلاگ این شرکت به صورت عمومی قابل دسترسی است.
اخیرا شفاف سازی حقوق یک موضوع داغ در تئوری های مدیریتی است. و وبسایت glassdoor.com بر اساس اطلاعات به اشتراک گذاشته توسط کمپانی های مشابه، میانگین حقوق افراد مختلف را منتشر ساخته است. کمپانی های بزرگ و کوچکی هستند که جزو شرکت هایی این سایت اند و سیاست شفافیت در حقوق را در پیش گرفته اند. مدیرعامل بافر و از بیانگذاران آن (Joel Gascoigne) به بیزینس اینسایدر گفت: این حرکت به کارمندان سطحی از اعتماد و کاهش استرس را داده است، که عملکردشان را بسیار بهبود بخشیده است. شفافیت در حقوق برای شرکت هایی مناسب است که پذیرای ایده شفافیت هستند.
این کار بسیار خوب جواب داد و شرکت در سال ۲۰۱۵، هشت میلیون دلار درآمد خالص داشت و ارزشگذاری آن به ۶۰ میلیون دلار رسید. علاوه بر این شفافیت در حقوق به جریان استخدامی شرکت نیز کمک بسیار زیادی کرد. زمانی که بافر حقوق و فرمول پرداختش را در سال ۲۰۱۳، عمومی سازی کرد فرم های استخدامی در سایت این شرکت در بازه ۳۰ روزه با رشدی ۲۲۹% همراه بود و از ۱۲۶۳ فرمی که کارجویان پرمیکردند به ۲۸۸۶ فرم رسید.
پابلو، محصولی دیگر از بافر
در سال ۲۰۱۵ شرکت بافر اقدام به ساخت اپلیکیشنی کرد که برای ساخت تصاویر مناسب برای شبکه های اجتماعی به کار گرفته می شد. هدف این اپلیکیشن که پابلو نام دارد این است که بتوان توسط آن، در ۳۰ ثانیه تصویر جذابی برای مخاطبان شبکه های اجتماعی ایجاد کرد.
نکته: بافر برای سیستمهای عامل اندروید، iOS و به صورت افزونه تحت وب از طریق مرورگر کروم در دسترس است.
منابع: farshidramezani.com ، wikipedia ، sokanacademy ، jahesh
1 دیدگاه دربارهٔ «بوم مدل کسب و کار وب سایت Buffer»
جالب بود. مرسی