مجموعه آموزش ویدیویی راه اندازی استارتاپ (فصل چهارم)

0
489
آموزش راه اندازی استارتاپ - فصل چهارم (استیو بلنک)

استیو بلنک کارآفرین سریالی در سیلیکون ولی است که بعد از ۲۱ سال فعالیت در ۸ استارتاپ high-tech تصمیم به تدریس کارآفرینی گرفت. او به خاطر ارائه مفهوم توسعه مشتری شهرت دارد و دوره ویدیویی را برای راه اندازی استارتاپ تهیه کرده است که توسط تیم اصفهان پلاس و آقای مترجم زیرنویس فارسی شده است.

این دوره در ۱۱ فصل با موضوعات مختلف آورده شده که به تدریج و بصورت فصل فصل و رایگان بر روی سایت اصفهان پلاس قرار خواهد گرفت. اطلاعات کامل و تمامی سرفصل های این دوره را می توانید در “مجموعه آموزش ویدیویی راه اندازی استارتاپ” مشاهده کنید.

قبلا در فصل اول با مقدمات این دوره آشنا شدید:

مشاهده فصل اول دوره راه اندازی استارتاپ

 

در فصل دوم با آنچه امروز درمورد شرکت ها و کارآفرینی می دانیم آشنا شدید:

مشاهده فصل دوم دوره راه اندازی استارتاپ

 

در فصل سوم با بوم مدل کسب و کار و هریک از اجزای آن به تفصیل آشنا شدیم:

مشاهده فصل سوم دوره راه اندازی استارتاپ

 

در ادامه و در فصل چهارم با فرآیند توسعه مشتری بیشتر آشنا می شویم:


قسمت اول: فرضیه ها در مدل کسب و کار

استیو بلنک در این قسمت از این موضوع می گوید که در زمان تکمیل بوم مدل کسب و کار، شما در حال نوشتن فرضیات خود هستید. با این وجود بوم مدل کسب و کار تکمیل شده به شما کمک می کند که افکار خود را سازماندهی کنید. می توانید در طول مدت زمانی به این موضوعات فکر کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند یا قرار است چگونه از آن ها پول بگیرید. ولی در نهایت همه این ها فقط فرضیه هستند و الزاما درست از آب در نمی آیند. اما چگونه می توان این فرض ها را به واقعیت تبدیل کرد؟


قسمت دوم: فرآیند توسعه مشتری

فرآیند توسعه مشتری با فرضیات بوم مدل کسب و کار شروع می شود. در این قسمت به شما می گوید که چرا برای تکمیل بوم مدل کسب و کار بجای خودکار از کاغذهای استیکی نوت استفاده می شود. بعد از نوشتن همه فرضیه ها، احتمالا دچار سردرگمی خواهید شد که کدامیک درست است و کدامیک غلط. این موضوع را خود شما به تنهایی نمی توانید مشخص کنید و نیاز دارید که از دفتر کار خود بیرون بزنید و با مشتریان صحبت کنید.

برای اعتبارسنجی مشتری که شما به دنبال فهمیدن این هستید که چه مقدار از فرضیات شما صحیح است، دو کتاب اجرای ناب و تست مامان را حتما بخوانید.


قسمت سوم: ۴ فاز توسعه مشتری(سوال)

کمی فکر کنید جواب این سوال را با خود به یاد آورید: فازهای مختلف توسعه مشتری در زمان ساخت یک شرکت چه هستند؟


قسمت چهارم: ۴ فاز توسعه مشتری(جواب)

مواردی که برای سوال مراحل توسعه مشتری در ویدیوی قبلی مطرح شده بود، در این ویدیو به ترتیب معرفی می شوند.


قسمت پنجم: توسعه مشتری توسط بنیانگذاران

یکی از نکات جالب درباره توسعه مشتری و تفاوت آن در استارتاپ ها و شرکت های بزرگ این است که در استارتاپ ها، فرآیند توسعه مشتری توسط بنیانگذاران استارتاپ ها انجام می شود. فرض کنید اگر این اتفاق نیفتد چه می شود؟ در فصل های قبلی گفته شد که استارتاپ فقط یک آزمایشگاه است و یک کسب و کار رسمی نیست. پس در این آزمایشگاه، شما فقط با فرضیه هایی سر و کار دارید که احتمالا عاشق آن ها هستید و فکر می کنید نظر همه افراد دیگر نیز همانند شماست. ولی بعد از مصاحبه با مشتری متوجه این می شوید که تناقض های زیادی با فرضیه ها وجود دارد.


قسمت ششم: آزمون فرضیه ها

در این قسمت از تنها راه اینکه فرضیات خودمان را به واقعیت تبدیل کنیم، گفته شده است. این راه همان بیرون زدن از محل کار است. نکته جالب توجه در مصاحبه با مشتری این است که از بینش او سر در آوریم.


قسمت هفتم: کمینه محصول پذیرفتنی یا MVP

روی آوردن به کمینه محصول پذیرفتنی برای استارتاپ ها از واجبات است. با ساخت MVP تا حد زیادی در منابع یعنی پول و زمان، صرفه جویی می شود. این محصول می تواند یک وایرفریم یا اسلاید برای محصولات آنلاین و برای محصولات فیزیکی به شکل یک ماک آپ باشد.

در صفحه “از سیر تا پیاز MVP” به هر اطلاعاتی درمورد MVP بخواهید، می توانید دسترسی یابید.


قسمت هشتم: چرخش یا pivot

بعد از کشف مشتری به سراغ اعتبارسنجی آن می روید. اگر بعد از اعتبارسنجی به مشکل بر بخورید مثلا اینکه بفهمید بخش مشتریان خود را اشتباه انتخاب کرده اید، باید چه کنید؟ مفهوم پیوت (pivot) یا چرخش اینجا مطرح می شود.


قسمت نهم: کشف مشتری

مراحل کشف مشتری شامل فازهای زیر است:

فاز اول این است که فرضیه خود را مطرح کرده و بوم مدل کسب و کار خود را رسم می کنید. تیم خود را جمع کرده و بوم مدل کسب و کار خود را با استیکی نوت تکمیل می کنید. سپس در فاز دوم باید از دفتر کار خود خارج شوید و ببینید آیا مشکل را به درستی درک کرده اید. نیازهای مشتری را به خوبی درک می کنید و سپس به فکر ساخت mvp خواهید افتاد. در فاز سوم باید به همخوانی محصول/بازار برسید. یعنی راه حلی که شما ارائه دهید دقیقا همان چیزی باشد که مشتری حاضر است برای آن پول پرداخت کند. فاز چهارم تایید یا چرخش است. که اگر به همخوانی مرحله سوم برسید تایید و در غیر اینصورت باید چرخش کنید و این چرخه را بارها و بارها طی کنید تا بالاخره زمانی که حس کردید محصول شما با نیاز مشتری مطابقت دارد وارد مرحله بعدی یعنی اعتبارسنجی مشتری می شوید.


قسمت دهم: فازهای کشف مشتری (سوال)

قبلا در مورد فازهای توسعه مشتری صحبت کردیم. اینجا از فازهای کشف مشتری می گوییم. سعی کنید این فازها را خودتان مرتب کنید.


قسمت یازدهم: فازهای کشف مشتری(جواب)

فازهای کشف مشتری در این ویدیو به این ترتیب عنوان شده اند: ۱- بیان فرضیه ها ۲- آزمودن مساله ۳- آزمودن راه حل ۴- تایید یا چرخش


قسمت دوازدهم: اعتبارسنجی مشتری

در این قسمت به اعتبارسنجی مشتری پرداخته می شود. زمانی که به همخوانی محصول بازار می رسید، می توانید به استخدام کارمند فکر کنید. ولی استیو بلنک هنوز هم معتقد است که این کار فقط در ذهن شما افتاده است و در واقعیت هنوز هم وجود چنین همخوانی ثابت نشده است. مرحله اول این است که چه برای محصولات فیزیکی و چه آنلاین، باید برای فروش آماده شوید. بعد از آن در مرحله دوم از دفتر کار خود خارج شوید و سعی کنید محصول خود را بفروشید. همزمان با آن در مرحله سوم موقعیت خود را در بازار تعیین کنید. در مرحله سوم نیز یا کارتان را تایید می کنید و یا اینقدر این چرخه را طی می کنید تا به تایید برسید.


قسمت سیزدهم: تحلیل فرصتهای بازار

استیو بلنک در این ویدیو می گوید که همیشه از استارتاپ ها می پرسد که فرصتی که آن ها نشانه گرفته اند تا چه اندازه بزرگ است؟ و آن را به چه درآمدی می رساند؟ برای جواب به این سوال به تحلیل بازار و فرصت نیاز است. اندازه بازار، تحلیل رقبا، پتانسیل بازار برای رشد از دیگر مواردی است که باید در نظر گرفته شود.


قسمت چهاردهم: بازار کل در دسترس یا TAM

در این قسمت در مورد کل بازار موجود صحبت شده است. شما باید بدانید که چند نفر یا واحد یا شرکت وجود دارند که به محصول شما نیاز داشته باشند و سگمنت مشتریان شما را تشکیل دهند. شاید فکر کنید که یافتن این اطلاعات غیرممکن است. ولی باید از مراکزی که تحقیقات بازار انجام می دهند کمک بگیرید. یا برای مثال آپارات یا کافه بازار که هر سال گزارشی آماری از کاربران خود ارائه می دهد که چه درصدی از آن ها و با چه سنی به چه موضوعاتی علاقمند بوده اند و … . شرکت های زیادی چنین اطلاعاتی از کاربران خود را در اختیار همه قرار می دهند که می توانید در محاسبات خود از آن ها استفاده کنید.


قسمت پانزدهم: اندازه بازار JerseySquare

در این قسمت در مورد روش روی کاغذ آوردن اندازه بازار صحبت شده است. استیو بلنک این موضوع را بر روی یک مثال از تیم جرسی اسکوئر توضیح می دهد و کل بازار موجود، بازار قابل دسترس و بازار هدف را بر روی این مثال مشخص می کند.


قسمت شانزدهم: مروری بر اندازه بازار

تا اینجای کار، تمام اطلاعات مربوط به بازار را گردآوری کرده اید. ولی این موضوع را در نظر داشته باشید که جمع آوری آمار از سایت ها  گزارش های مختلف به تنهایی کافی نیست و باید حتما با بازخورد مشتری جلو رفته و فرضیات خود را آزمایش کنید.


قسمت هفدهم: تخمین SAM (سوال)

سوالی که در این قسمت مطرح می شود این است که چگونه بازار قابل سرویس دهی مربوط به یک بازی اندرویدی را اندازه می گیریم؟ یکی از گزینه ها را انتخاب کنید.


قسمت هجدهم: تخمین SAM (جواب)

در این قسمت به سوال قیمت قبلی پاسخ داده خواهد شد: چگونه بازار قابل سرویس دهی مربوط به یک بازی اندرویدی را اندازه می گیریم؟


قسمت نوزدهم: معرفی تیم JerseySquare

در قسمت آخر این فصل نیز تمام روندی که از ابتدای فصل چهارم گفته شد در یک تیم واقعی مورد بحث قرار داده شده است.

 

افزودن دیدگاه