بیشتر اشخاصی که در حوزه فروش فعالیت می کنند از فروش پایین خود ناراضی هستند و هر روز به این موضوع فکر می کنند که چرا فروش محصولات شان پایین است ولی هیچ راهی پیدا نمی کنند و از هر تکنیک و روشی برای افزایش فروش استفاده می کنند. در بیشتر مواقع کسب و کار و محصول ارائه شده شما خوب و یا حتی عالی است اما نحوه ارائه یا معرفی آن از سوی شما ایراداتی دارد که باعث می شود مشتری برای خرید به شما اعتماد نکند و در نتیجه شما برای فروش به مشکل برخواهید خورد.
یکی از مهمترین مواردی که شاید به جرأت بتوان گفت حدود ۹۰ درصد از فروشندگان به آن توجه نمی کنند، ایجاد اعتماد در مشتری است. اگر مشتری به شما، شرکت، محصولات و خدمات شما اعتماد نکند هیچ خریدی صورت نخواهد گرفت. در ادامه روشهایی که باعث میشود مشتری به شما، شرکت، محصولات و خدمات شما اعتماد کند، در نتیجه فروش شما افزایش یابد را بررسی می کنیم:
مثبت فکر کردن:
اولین قدم در هر کاری به ویژه در فروش این است که مثبت فکر کنید. به جای آنکه فکر کنید از ۱۰ نفر ۱ نفر از شما خرید میکند و باعث ایجاد افکار منفی در ذهنتان شود، به این فکر کنید که ۱۰ درصد از مشتریها از شما خرید کردهاند. اگر این گونه فکر کنید دیگر با شنیدن کلمه “نه” مشکلی برایتان پیش نمیآید. همینطور به خود اطمینان دهید که کلمه “بله” در راه رسیدن است.
۲- داشتن نام دامنه مناسب:
اولین چیزی که جلب توجه می کند نام دامنه ی فروشگاه شماست. اگر در ابتدای راه هستید، بهتر است بدانید که یکی از مهمترین قدم ها در راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی انتخاب نام دامنه ی مناسب است.
۳- داشتن لوگوی حرفه ای:
بسیاری از سایتها هستند که اصلا لوگو ندارند و به همین دلیل هم موفق نمی شوند. شما باید سعی کنید یک لوگوی حرفه ای برای سایت خود داشته باشید و برای آن یک شعار تبلیغاتی مناسب در نظر بگیرید. سعی کنید در تمام صفحات سایتتان، محصولاتتان و تبلیغاتی که انجام می دهید حتما از لوگو و شعار تبلیغاتی خود استفاده کنید. جوری کار کنید که هر گاه شخصی لوگوی شما را مثلا روی بستههای پستی شما مشاهده کرد سریعا شعار شما در ذهنش مجسم شود.
۴- دلیل قانعکننده و مشتریپسند بیاورید:
برای هر چیزی که به مشتری میگوییم یک دلیل قانع کننده داشته باشیم به طوری که مطمئن باشیم که او حرف ما را باور میکند. برای اینکه ما پیش از اینکه بخواهیم این استراتژی را در پیش بگیریم، لازم است که خیلی خوب درباره آن بیندیشیم و آن را از زوایای مختلف بسنجیم و امتحان کنیم. خودمان را جای مشتری بگذاریم ” آیا خودم این حرف را باور میکنم؟ ” با این شیوه، مطمئن باشیم که اگر خودمان، حرف خودمان را باور کنیم از هر لحاظ، مشتری ما نیز حرف ما را باور میکند و به این ترتیب ما یکی از راه های جلب اعتماد مشتری را آموختهایم.
۵- مشتریان محصولات عالی را نمیخرند! مشتریان تبلیغ نویسی عالی را میخرند:
بسیاری از مدیران وب سایت ها فکر میکنند، مردم به دنبال خرید محصولات عالی هستند برای همین وقتی قرار است در مورد محصولشان توضیح دهند شروع می کنند به توضیح دادن در مورد مواد اولیه، کیفیت ساخت، رزومه خودشان و موارد این چنین و صفحه ای برای محصول درست می کنند که اطلاعات فنی بسیار زیادی در مورد محصول در آن صفحه نوشته شده است و فکر میکنند مشتری حتما با دیدن این صفحه محصول را میخرد اما نتیجه کاملا برعکس است. مشتری هیچ وقت با دیدن اطلاعات فنی تصمیم نمیگیرد که محصولی را از یک وب سایت خریداری کند. هرقدر محصول شما بی نظیر و عالی باشد، هیچ دلیلی برای موفقیت فروش آن وجود ندارد! اما تبلیغ نویسی میتواند موفقیت فروش را تضمین کند. بسیاری از مدیران فکر میکنند تبلیغ نویسی درمورد محصول است اما در واقع تبلیغ نویسی در مورد مشتری است.
[su_box title=”نکته:” style=”soft” box_color=”#83fd6f” title_color=”#493f3f”] یکی از اصول تبلیغ نویسی این است که مهم نیست محصول شما از چه ساخته شده، چگونه ساخته شده و چه کیفیتی دارد! مهم این است که محصول شما چه تغییری در زندگی مشتری به وجود می آورد.[/su_box]
۶- وابستگی های شغلی خود را در وب سایتتان نمایش دهید :
اجازه دهید اعتبارتان صحبت کند. نشانه ها را روی وب سایت خود به نمایش بگذارید. اگر شما عضو هر سازمان حرفه ای کلیدی در صنعت خود هستید، آن وابستگی ها را با غرور پست کنید. آن ها می توانند حرف بزنند و برای شما اعتبار بخرند.
۷- از تظاهر کردن به چیزی که نیستید بپرهیزید:
از دلایل مهمی که باعث می شود تا اعتماد مشتریان شما سلب شود، عدم ثبات شما و تظاهر کردن های بی مورد است. خیلی از تجارت ها به اشتباه فکر می کنند که باید از هر راهی که می توانند خود را به کاربران ثابت کنند. همین مورد کافیست تا کاربران به راحتی اعتماد خود را نسبت به تجارت مورد نظر از دست بدهند. با توجه به این موضوع، شما باید از تعریف و تمجیدهای بی دلیل خود و برندتان خودداری کنید. موفقیت شما باید توسط عملکرد شما ثابت شود نه با گفته ها و ظاهرسازی های شما. این مدل تظاهر کردن ها دلیل اصلی شکست خوردن خیلی از تجارت های نسبتاً بزرگ بوده است. آن ها زمان و هزینه زیادی برای تبلیغات اغراق آمیز صرف کردند و در نهایت نه تنها جذابیت برند خود را از دست دادند، بلکه به خودنمایی بدون مدرک متهم شدند و در نتیجه شکست سنگینی را متحمل شدند.
۸- معرفی محصولات و سرویس های خود را آسان کنید:
اگر اعتبار و هویت برندتان برای شما اهمیت دارد، به هیچ وجه وارد این مدل تبلیغات دروغین نشوید. شاید در وهله اول این مدل تبلیغات تعداد زیادی کاربر را روانه وب سایت یا شبکه شما کند اما باید بدانید که مشتریان واقعی گول چنین تبلیغاتی را نمی خورند.
بهترین راه برای تبلیغات محصولات شما این است که کیفیت کار شما تبلیغ شما باشد. تأثیری که تعریف کردن یک مشتری واقعی از محصولات شما در دیگر مشتریان دارد، در هیچ نوع تبلیغ دیگری وجود ندارد. بنابراین همانطور که گفته شد باید برای این مورد روی مشتریان وفادار تمرکز کنید. کافیست آن ها را با تشویق کردن و ترغیب کردن راضی نگه دارید و راهی آسان برای اشتراک گذاری محصولات و معرفی آن ها برای دیگران فراهم کنید.
شما می توانید برای این منظور، ویدئو کلیپ های طنزآمیز، آموزشی و … بسازید تا از این طریق آمار تعداد دفعات به اشتراک گذاشته شدن و معرفی خود را زیاد کنید. با چنین اقداماتی با ایجاد یک بستر ساده و آسان، راه به اشتراک گذاری محصولات و سرویس های خود را برای مشتریان وفادار تسهیل کنید. مسلماً فعالیت در شبکه های اجتماعی در این زمینه بازخورد بسیار مناسبی به همراه خواهد داشت.
۹- امنیت و تراکنش های امن:
یکی از نکات دیگر در افزایش میزان فروش شما امنیت و استفاده از تراکنش های امن و یا همان پروتکل HTTPS است. شاید برای خودتان هم پیش آمده باشد که زمانی که می خواهید پولی حواله کنید، وقتی HTTPS را می بینید خیالتان راحت می شود. حال اگر آن پروتکل را حتی برای عضویت های خود فعال کنید خریدار اعتماد بیشتری می کنند و راحت تر خرید می کند.
۱۰- در صفحات خود Error نداشته باشید:
هزاران بار شده است که به خاطر کوچکترین پیغام خطا در یک سایت آن را فورا توسط مشتری بسته می شود. مطمئن شوید سایت شما کوچکترین خطایی از هر نوعی نداشته باشد، زیرا با کوچکترین خطا کاربرانتان را برای همیشه از دست خواهید داد.
۱۱- از طریق برگزاری نظرسنجیهای مختلف، مقبولیت اجتماعی کسب کنید:
یکی از موثرترین روشها در ایجاد اعتماد در مشتری، کسب مقبولیت اجتماعی است. سعی کنید در زمانهای مختلف و پس از اتمام هر پروژه یا فروش یک محصول جدید با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و از آنها بخواهید نظرات خود را به عنوان بازخورد در اختیار شما قرار دهند تا روی وبسایت نشان داده شود. هر جا امکان پذیر بود، تصویر شخص یا اشخاصی که از آنها نظرسنجی کردهاید را نیز در وبسایت قرار دهید. این کار نمونهای از جلب اعتماد مشتری به کمک مفاهیم بصری است.
۱۲- شماره تماس در سایت خود قرار دهید و حتما در ساعات اداری پاسخ گو باشید:
در نگاه اول این یک عامل بسیار موثر در جلب اعتماد بازدیدکنندگان است.اما مهم تر از آن پاسخ گویی دائمی به تماس هایی است که دریافت می کنید. سایت های زیادی هستند که شماره تلفن ثابتی را در بالای سایتشان قرار داده اند ولی اغلب اوقات تلفن خود را جواب نمی دهند. پاسخ گویی مناسب به تماس ها مهمترین گام در فرآیند اعتمادسازی است، به ویژه در افرادی که برای بار اول می خواهند از محصولات خرید کنند یا از خدمات شما بهره مند شوند.
۱۳- بخش پرسشهای متداول در سایت خود قرار دهید:
بخشی در فروشگاهتان راه اندازی کنید و هر سوالی که فکر می کنید ممکن است به ذهن بازدیدکنندگان فروشگاهتان برسد را در آنجا به همراه جواب بنویسد.اغلب افراد تمایلی به برقراری ارتباط مستقیم با شما ندارند و برایشان مهم است که پاسخ سوالاتشان را خودشان پیدا کنند.
منبع: چطور