فایل اسلایدهای ارایه که برای معرفی مختصر و سریع ایده یا طرح کسبوکار با استفاده از نرمافزارهایی مانند پاورپوینت تهیه میشود را Pitch Deck گویند. در این ارایه کوتاه که معمولاً در جلسههای حضوری و آنلاین با سرمایهگذاران بالقوه، مشتریان، شرکا و دیگر مؤسسان استارتآپ (co-founders)، ارایه میشود، باید نکات کلیدی را مطرح کنید.ده اسلاید استاندارد گای کاوازاکی برای ارایه (Guy Kawasaki pitch deck)
اسلاید اول- عنوان: نام شرکت، لوگو، نام خودتان و بنیانگذاران، آدرس ایمیل و شماره تماس را قرار دهید.
اسلاید دوم- مشکل/ فرصت: نیاز یا مسئلهای که قصد برطرف کردن آنرا دارید و مردم حاضرند برای آن پول پرداخت کنند را بیان کنید.
اسلاید سوم- ارزش پیشنهادی/ راهحل: راهحل برطرف کردن مسئله یا ارزشهایی که با محصول شما به مشتریان منتقل میشود توضیح دهید. در مورد اینکه شما چگونه میخواهید مسئله را حل کنید، صحبت کنید.
اسلاید چهارم- جادوی پنهان: تکنولوژی مورد استفاده در تولیدات و خدماتتان چیست؟ در مورد جزئیات اجرای طرح خود صحبت کنید. در این اسلاید بیشتر از تصاویر، نمودارها و اشکال استفاده کنید و از متن کمتری استفاده کنید.
اسلاید پنجم- مدل کسبوکار: کسبوکار شما چگونه درآمدزایی میکند؟ پول از چه طریقی وارد کسبوکار شما میشود؟ پولهای وارد شده به استارتآپ را چگونه خرج خواهید کرد؟ سود خالص، سود ناخالص و حاشیه سود در کسبوکار شما چه مقدار است؟
اسلاید ششم- برنامه بازاریابی و فروش: چگونگی وارد شدن به بازار هدف و دسترسی به مشتریانتان را بیان کنید. به این معنا که شما چگونه مشتری را جذب میکنید و برای محصول یا خدمت موردنظرتان، چگونه بازاریابی و فروش را انجام میدهید.
اسلاید هفتم- تحلیل رقابت: یک نمای کلی و جامع از رقابت موجود در بازار را بیان کنید. و بگوئید در میان رقبای موجود مزیت استارتآپ شما چیست و چه تواناییهایی برای رقابت با آنها دارید.
اسلاید هشتم- تیم مدیریتی: در این اسلاید در مورد افراد کلیدی تیمتان، اعضای هیئت مدیره و مشاوران کسبوکارتان صحبت کنید و در صورت داشتن سرمایهگذار از او نام ببرید.
اسلاید نهم- پیشبینیهای مالی و شاخص کلیدی: پیشبینی ۳ تا ۵ سالهای در مورد فروش، درآمد و همچنین در مورد تعداد مشتریان، نرخهای تبدیل و … داشته باشید. پیش بینی باید رو به بالا باشد به طور مثال پیش بینی میشود تعداد مشتریان از ۵۰۰۰ نفر به ۱۰۰۰۰ نفر برسد.
اسلاید دهم- وضعیت حاضر استارتآپ، میزان پیشرفت، جدول زمانی و سرمایهای که تاکنون استفاده شده: وضعیت مالی حال حاضر استارتآپ شما چگونه است؟ آینده نزدیک کسبوکار خود را توضیح دهید. سرمایههایی که تاکنون از سرمایهگذاران دریافت کردهاید چگونه و در چه بخشهایی هزینه کردهاید.
بایدها در اسلایدهای ارایه
- یک داستان بگویید و مخاطب را به لحاظ احساسی درگیر کنید. همه افراد حتی سرمایهگذاران به شنیدن داستان علاقه دارند، بنابراین یک داستان هیجانانگیز در مورد استارتآپ خود بگویید.
- هر اسلاید را با بیان کردن یک موضوع محدود کنید. شما باید کاری کنید که همهی توجه و حواس مخاطبتان در همان اسلاید باقی بماند. میتوانید با ذکر مثالها این کار را انجام دهید.
- آمادهباشید تا در برخورد اول تأثیری شگرف بر سرمایهگذاران بگذارید. اولین برخورد شما بسیار اثرگذار است. باور کنید که ۲ تا ۳ دقیقه اول شروع جلسه، مهمترین و اثربخشترین زمان ارائه است.
- افرادی که در تیمتان هستند را معرفی کنید. روی دستاوردها و تخصص هر عضو تیم تمرکز کنید تا سرمایهگذاران بدانند که تیمی قوی و متخصص دارید.
- در همه اسلایدها، از فونت، رنگ و اندازه یکسانی استفاده کنید و اندازه نوشتهها را بزرگ انتخاب کنید.
نبایدها در اسلایدهای ارایه
- از بولتها (Bullet Points)، بیشازحد استفاده نکنید. استفاده زیاد از این علائم، دید خوبی در نظر مخاطبین ندارد.
- تعداد اسلایدها نباید زیاد باشند. ۱۰ اسلاید، استاندارد است.
- از روی اسلایدها، کلمه به کلمه نخوانید. با این کار تماس چشمی و تاثیرگذاری روی مخاطبین را از دست خواهید داد.
- ارائهای پر از متن و خالی از تصویر ایجاد نکنید. مردم نمیتوانند همزمان هم مطالب را بخوانند و هم به صحبتهای شما گوش دهند. تصاویر بزرگ و مرتبط با موضوع میتواند احساس مخاطبین را درگیر کرده و در درک مطالب به آنها کمک کند.
- بدون آمادگی، هرگز ارائه ندهید. همه سؤالاتی که ممکن است در حین ارایه از شما پرسیده شود را پیشبینی کنید و آماده پاسخگویی به همه آنها باشید.
- از فونت با اندازه کوچک در اسلایدها استفاده نکنید. از فونتهای بزرگ استفاده کنید که همه حضار در جلسه بتوانند ببینند. برای عناوین از اندازه ۳۲ تا ۴۴ استفاده کنید و برای متن اسلایدها، اندازه نباید از ۲۸ کوچکتر باشد.
2 دیدگاه دربارهٔ «اسلاید ارایه استارتآپ (Pitch Deck)»
سلام خسته نباشید من اکثر مطالب وب سایت مطالعه کردم بسیار خوشحالم که عزیزان و جوانانی همانند شما از این طریق یعنی ارائه ناب ترین اطلاعات سعی و تلاش می نمایند تا دیگران با دید باز و آگاهانه وارد فعالیت های استارآپی شوند خسته نباشید خدا قوت
معماری مدیر و بنیانگذار استارت آپ آی پیشتاز
ممنون از دلگرمی شما و با ارزوی موفقیت شما