ذات هر کار و کسبی بر مبادله ارزش ها استوار است. در کسب و کارها بیش از ۱۰۰ مدل درآمدی مستقل و یا ترکیبی می توان ذکر کرد.* ( در یک یادداشت در مورد آن خواهم نوشت. ) که از راه آنها شرکت ها بابت ارزش خود که به مشتریان خود منتقل می کنند، پول، زمان و … مشتریان را دریافت می کنند. اصلی ترین مدل های درآمدی در اینترنت موارد زیر است :
۱. مبتنی بر تبلیغات Ads base
۲. ارجاع فروش Affiliate
۳. تراکنشی Transactional
۴. کمسیون Commission
۵. اشتراکی Subscription
۶. رایگان Freemium
از مدل های فوق، مدل درآمدی کمسیون و مدل در آمدی تراکنشی در یک بستر به نام بازارگاه ( MarketPlace ) قابل انجام است. بازارگاه از جذابترین و قویترین مدل های تجارت الکترونیک است که از نمونه های معروف آن می توان به Uber , Ebay, Amazon** , Alibaba اشاره کرد. از نمونه های داخلی هم پونیشا، ایونت سنتر، تپ سی، کافه بازار، بیمه بازار و مامان پز را می توان نام برد. در مقاله و گزارش زیر اصول اولیه و محاسن و کمی هم از رمز و راز بازار گاه عنوان شده است. زحمت ترجمه از زبان انگلیسی را جناب آقای مهدی مسکین و سرکار خانم تبسم لطیفی ( بنیان گذار مامان پز ) متقبل شدند.
– گزارش کامل و مفید کلاس آقای فرداد زند در مورد کسب و کار های پلتفرمی را هم حتما مطالعه کنید.
– در صفحه ۷۶ کتاب خلق مدل کسب و کار نوشته استر والدر هم می توانید درباره پلتفرم های چند وجهی مطالعه کنید.
– در کانال تلگرامی انقلاب پلتفرمی https://t.me/platform_revolution هم اطلاعات و اخبار مفیدی می توانید پیدا کنید.
– همچنین مطالعه مطلبی در مورد بیمه، مالیات، ارزش افزوده و … را حتما به شما توصیه می کنم.
– پادکست کارکست هم یک قسمت خوب دارد و گوش کنید.
– در قسمت ۱۸ پادکست فارکست هم کتاب پارادوکس پلتفرم شرح داده میشود
– در فصل آخر کتاب ” گوگل چگونه کار میکند؟ ” ( به نظر من یکی از بهترین کتاب های مدیریتی است ) ، موسسین گوگل عنوان می کنند که پلتفرم یکی از تکنیک هایی است که برای درآمد و توسعه، بسیار بر آن تمرکز دارند.
[su_button url=”https://isfahanplus.ir/wp-content/uploads/2018/06/Marketplace-Handbook.pdf” style=”3d” background=”#22b76e” color=”#ffffff” size=”4″ icon=”icon: cloud-download” icon_color=”#ffffff” text_shadow=”0px 0px 0px “]دانلود نسخه انگلیسی مفهوم بازارگاه[/su_button]
[su_button url=”https://isfahanplus.ir/wp-content/uploads/2018/06/Marketplace-Handbook-FA.pdf” style=”3d” background=”#22b76e” color=”#ffffff” size=”4″ icon=”icon: cloud-download” icon_color=”#ffffff” text_shadow=”0px 0px 0px “]دانلود نسخه فارسی مفهوم بازارگاه[/su_button]
[su_button url=”https://isfahanplus.ir/wp-content/uploads/2018/06/توسعه_زیست-بوم_پلتفرم-های_کسب-وکار.pdf” style=”3d” background=”#22b76e” color=”#ffffff” size=”4″ icon=”icon: cloud-download” icon_color=”#ffffff” text_shadow=”0px 0px 0px “]توسعه زیست بوم کسب و کار های پلتفرمی[/su_button]
*در کارگاه مدلهای درآمدی جناب آقای فرحی عنوان کردند و با اطلاعاتی که ایشان و دیگر دوستان در اختیار قرار دادند یک یادداشت منتشر خواهم کرد.
**آمازون چندین مدل درآمدی دارد و یکی از آنها بازارگاه است.
1 دیدگاه دربارهٔ «وجه اشتراک Uber ،Ebay ،Amazon ،Alibaba (کسب و کار های پلتفرمی)»
ساییتون خیلی عالیه