کار از راه دور بدون شک از اهمیت بالایی برخوردار است. اما اگرچه برخی از افراد هنوز ممکن است با روال جدید کار خود سازگار شده باشند، اما باز هم یک مانع وجود دارد. کار از راه دور موثر است. زیرا کارمندان را درگیر و بهرهوری میکند. همچنین مزایای دورکاری برای شما، دستیابی به عملکرد بهتر، گردش مالی کمتر و توانایی جذب استعدادهای برتر است. همچنین لازم نیست نگران اجاره و هزینههای آب و برق باشید. حتی این مساله برای محیط زیست نیز مفید است. البته این مزایا فقط درصورتی امکان پذیر است که بتوانید تیم خود را از راه دور به طور موثر مدیریت کنید. برای رسیدن به این هدف، ابتدا باید از هفت اشتباه زیر جلوگیری کنید.
- بسیار سفت و سخت بودن (سخت گیری)
بهترین چیز در مورد دورکاری چیست؟ افراد میتوانند در تمام طول روز لباس راحتی بپوشند. نیازی به رعایت یک برنامه دقیق کار سنتی ندارند. درعوض، این توانایی و انعطاف پذیری در انجام کار است که برای شما و تیمتان بهترین گزینه است.
چرا این مساله اینقدر مهم است؟ همانطور که میدانید همه ما در زمانهای مختلفی بیشترین بازده را داریم. بعنوان مثال، برخی از اعضای تیم شما ممکن است که در اول وقت کاری، پرانرژی باشند و در بالاترین حد عملکرد خود باشند، در حالی که برخی دیگر در اواخر روز عملکرد بالایی دارند. دورکاری به کارمندان اجازه میدهد تعادل بیشتری در زندگی خود داشته باشند.
همچنین، طبق تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شد، “تقریباً تمام پاسخ دهندگان میگویند در هنگام دورکاری حدود 94 درصد انعطاف پذیری بیشتری در انجام کارهایشان دارند. همچنین از دیگر مزایای اصلی دورکاری، افزایش 43 درصدی در کاهش استرس و بهبود سلامت و روان میباشد. علاوه بر این افراد بسیاری اعلام کردند که نسبت به زمانی که در محل کار مشغول بودند، 38 درصد عملکرد بهتری در اداره همزمان کار و زندگی داشتند. در نتیجه، دورکاری سبب شده است که شما یک تیم شاد، سالم و سازنده داشته باشید.
- عدم برقراری ارتباط با کارمندان
اگر بخواهم یکی از بزرگ ترین ایرادات دورکاری را به شما بگویم، عدم تعامل میان افراد و کارمندان است. به جای اینکه تیم خود را به حال خودشان بگذارید، اطمینان حاصل کنید که روتین روزانه را با آنها به طور منظم چک میکنید. در اینجا باید سعی کنید کمیبیشتر تلاش کنید و آنها را تشویق کنید. برای مثال میتوانید در زمانهای بیکاری کارمندان، با آنها تماس داشته باشید. حتی در صورت بروز مشکل میتوانید به صورت آنلاین جلسات حل مساله برگزار کنید. نحوه مدیریت و برقراری ارتباط شما بسیار مهم است. برای انگیزه دادن و تشویق کارمندان میتوانید با ارسال متنی از طریق ایمیل و یا از طریق جلسات آنلاین به این هدف دست پیدا کنید.
به طور خلاصه، اطمینان حاصل کنید که به طور مکرر با تیم خود در تماس هستید. فقط مطمئن شوید که این کار را هم از طریق جمعهای گروهی و هم از طریق ارتباطات شخصی و خصوصی انجام میدهید.
- بی احترامی و عدم توجه به زمان کارمندان
شاید در نگاه اول متوجه منظور عنوان این پاراگراف نشوید. اما تصور کنید که قرار است برای حل مشکلی، جلسه ای با کارمندان خود تنظیم کنید. اگر شما این جلسه را در بدترین زمان تنظیم کنید، به زندگی شخصی آنها بی احترامیکرده اید. ارتباط با کارمندانتان در زمان نامناسب، تاثیر بسیار بدی بر عملکرد افراد تیمتان و آینده شرکت شما دارد. کارمندان شما ممکن است مشغول رسیدگی به فرزندانشان باشند یا روی کارهای عمیق تمرکز کنند. به یاد داشته باشید، همه افراد زندگی کاری و زندگی شخصی جدای خود را دارند که در هرکدام نیاز به حضور در زمآنهای خودشان دارند.
ساده ترین راه حل چیست؟ شما میتوانید با استفاده از نرم افزارها با تیم خود در ارتباط باشید و از آنها نظر سنجی کنید که بهترین زمان برای برگذاری جلسه چه زمانی است؟ یا تقویم خود را با آنها به اشتراک بگذارید تا زمان مناسبی پیدا کنید. حتی میتوانید از آنها بخواهید تا تقویم زمانی خود را با شما در میان بگذارند. یا میتوانید از نرم افزار زمانبندی، مانند تقویم، استفاده کنید که حتی هوشهای مصنوعی برای ارائه پیشنهادهای هوشمند درباره زمان برنامه ریزی رویدادها وجود دارند که میتوانند به شما کمک کنند و کار شما را آسان تر کنند.
اما مسائل دیگری برای بی احترامی نسبت به زمان افراد تیم دورکارتان وجود دارد؟ بله. اگر شما دیر به یک رویداد برنامه ریزی شده برسید (یا یکی از اعضای تیم دیر برسد) این بی احترامیبه زمان است. از آن بدتر، نگه داشتن کارمندانتان بیشتر از آنچه در ابتدا اختصاص داده شده بود نیز یکی دیگر از رایج ترین بی احترامیهاست. همچنین به یاد داشتهباشید که در تمام ساعات روز پیامهای دیجیتالی برای آنها ارسال نکنید. فقط به این دلیل که شما ساعت 4:30 صبح بیدار هستید به معنای این نیست که آنها نیز بیدار هستند.
- عدم وجود ارتباط اجتماعی
تیم دورکار شما نیاز به معاشرت دارد. در حقیقت، به دلیل حوادث اخیر، مطالعات بیشتری در حال بررسی پیامدهای انزوا است. بهتر است بدانید که این عدم وجود ارتباط پیامدهای بسیار بدی دارد و برای سلامتی و تندرستی افرادتان خوب نیست. علاوه بر این، تشویق تیم خود برای معاشرت با یکدیگر باعث ایجاد رابطه و بهبود همکاری میشود.
این ممکن است یک چالش به نظر برسد. اما حتی چک کردن هر روز با تیم خود (حتی در کوتاه ترین زمان ممکن) میتواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. شما همچنین میتوانید از طریق رسانههای مجازی برای جشن گرفتن نقاط عطف و تولد، وقت خود را به طور اجتماعی و گروهی بگذرانید. حتی میتوانید کارهای سرگرم کننده ای مانند مسابقات بازیهای آنلاین را برنامه ریزی و تنظیم کنید تا به طور کامل با گروه دورکارتان در ارتباط باشید.
- عدم بازخورد یا فرصتهای یادگیری
طبق آمار به دست آمده، تقریبا 80 درصد افراد دوست دارند تا بازخوردی که از آنها دریافت میشود را بدانند. یک محقق میگوید: آنچه که مشخص است تمایل شدید تیم شما به دریافت حتی بیشتر انتقادات، پیشنهادات و ایدهها (بازخوردهای بد همراه با بازخوردهای خوب) در مورد کارهایی است که میتوانند بهتر انجام دهند.” او اضافه میکند: ممکن است شما فکر کنید که به اندازه کافی بازخوردشان را برای آنها بیان میکنید، اما باز هم کافی نیست و کارمندان دوست دارند بیشتر بدانند.
فراتر از آن، کارگران دورکار شما به دنبال فرصتهای یادگیری هستند. این یکی از پراثرترین روشها برای حفظ و درگیر کردن آنها است. متأسفانه، آنها در اینجا اغلب نادیده گرفته میشوند. اما، با ارائه فرصتهای زیادی برای رشد شغلی، میتوانید از این اشتباه جلوگیری کنید.
- عدم پرداختن به کشمکشهای تیم خود
من نمیخواهم اینجا اغرارآمیز صحبت کنم اما، کارمندان شما در حال حاضر موقعیت خاصی را پشت سر میگذارند. حتی اگر ما درگیر یک بیماری همه گیر نباشیم، باز هم برای جلوگیری از پرش با مانع روبرو خواهیمشد.
با توجه به آمار، مهمترین مشکلهای دورکاری مربوط به تنهایی، برقراری ارتباط / همکاری و حواس پرتی در خانه است. من قبلاً دو مورد از این موارد را توضیح دادم، بنابراین بیایید هنگام کار در خانه به عدم توانایی کار کردن و حواس پرتی بپردازیم.
انتظار نداشته باشید اعضای تیم شما 24 ساعته در تماس باشند. آنها برای استراحت و شارژ مجدد نیاز به زمان طولانی دارند. این بدان معناست که در ساعات خارج از وقت اداری، پیامهای مربوط به کار برای آنها ارسال نشود. و آنها را تشویق کنید که حتی اگر فقط در خانه خود مانده اند، وقت خود را برای تعطیلات و کمیتفریح سالم تنظیم کنند.
همچنین میتوانید به آنها کمک کنید که چگونه از کار در خانه جلوگیری کنند. به آنها پیشنهاد دهید یک دفتر کار خانگی راه اندازی کنند تا فضای آرام برای کار داشته باشند. حتی میتوانید یک میز ایستاده و نشانگرهایی برای نحوه تنظیم آن برای آنها بفرستید تا بازده بیشتری داشته باشند. اگر این کار برایشان امکان پذیر نیست، به آنها توصیه کنید که در مکان دیگری کار کنند که از حواس پرتی مانند اعضای خانواده یا تلویزیون دور باشد.
نکته
همچنین مشخص شده است که 35 درصد از افرادی که از خانه کار میکنند گفته اند که سلامت روان آنها خراب شده است. با ارائه دسترسی به درمان حضوری یا آنلاین میتوانید در این زمینه به آنها کمک کنید. همچنین میتوانید با پرداختن هزینههایی در خصوص درمان اضطراب آنها کمک بزرگی به آنها بکنید.
و یک مبارزه نهایی که آنها ممکن است داشته باشند این است که نتوانند زمان خود را به درستی مدیریت کنند. روشهای زیادی وجود دارد که میتوانید به آنها کمک کنید تا مشکلات مدیریت زمان خود را اصلاح کنند. کمک به آنها را شروع کنید تا آنها زمان خود را پیگیری کنند تا بتوانند ببینند روزهای خود را چگونه میگذرانند. همچنین میتوانید پروژههای بزرگتر را به قطعات قابل کنترل تری تقسیم کنید. و ممکن است بخواهید تعداد جلسات یا تکالیفی را که به آنها اختصاص میدهید کاهش دهید.
- عدم استفاده از ابزار مناسب
بیایید این اشتباه نهایی را کوتاه و شیرین نگه داریم. تیم شما به ابزارهای ارتباطی برای به اشتراک گذاری پرونده و مدیریت پروژهها نیاز دارد. بسته به نقش آنها، ممکن است به ابزارهای خاص تری نیز نیاز داشته باشند. صرف نظر از این، شما باید اطمینان حاصل کنید که آنها به این موارد دسترسی دارند تا بتوانند کار خود را انجام دهند و با یکدیگر همکاری کنند.
منبع: entrepreneur