تا به حال مدل کسبوکار بارها به گوشمان خورده و لفظی است که خیلی بین ما رایج هست ولی شاید تا به حال خیلی دقیق به این دقت نکردیم که این مدل کسب و کار شامل چه بخشهایی میتواند باشد.
خب شاید در گذشته و حتی در برخی موقعیتهای امروزی وقتی به یک نفر میگوییم کسب و کار دارم، این سوالها در ذهنش به وجود بیاید که چه چیزی میفروشید؟ چقدر از فروشتون سود میبرید و چقدر میفروشید؟
اما سوال اصلی اینجاست که برای تعریف بخشهای مختلف کسبوکار جواب دادن به این سوالها کافی است؟ یا مهم تر از همه آیا اینها سوالهای اصلی و مهم هستند؟
پاسخ این هست که خیر، برای تعریف قسمتهای مختلف کسبوکار باید این سوالها را از خودمان بپرسیم که، – مشتریمون کی هست؟
– چه چیزی براش ارزش دارد؟
– آیا ارزش آفرینی شما با هزینهای که صرف میکنید از نظر منطق کسبوکارتان مطابقت دارد؟
[su_box title=”نکته:” style=”noise” box_color=”#83fd6f” title_color=”#493f3f”]بنابراین تعریف بخشهای مدل کسب و کار به مبحث ارزش برمیگردد به چه معنی؟
به این معنی که شما در مدل کسبوکار خودتان باید: یک ارزش ایجاد کنید، سپس این ارزش را ارائه دهید و در انتهای در قبال ارائه این ارزش، درآمد کسب کنید.[/su_box]
مثال:
فرض کنید که یک هایپرمارکت تلفنی به تازگی در نزدیکی محل زندگی شما افتتاح شده است. مالک این هایپرمارکت با بررسیهایی که انجام داده به نتایج زیر رسیده است:
– متوجه شده که در محله شما تراکم بالاست.
– سطح درآمدی ساکنین محله و خانوادهها متوسط به بالاست
– سوپرمارکتهای موجود همه به صورت سنتی هستند و یک سوپرمارکت که تمامی مایحتاج آن ها را تامین کند در محله وجود ندارد.
لذا او براساس برداشت خود از نیازهای محله اقدام به راهاندازی این کسبوکار کرده است. یکی از خدمات متفاوت او ثبت سفارش تلفنی است، به این صورت که افراد با مشترک شدن در این سیستم این امکان را دارند که مایحتاج خود را به صورت تلفنی سفارش دهند.
[su_highlight background=”#ffce73″]بخشهای مختلف این کسبوکار به صورت زیر تعریف میشود:[/su_highlight]
ایجاد ارزش (value creation):
این کسبوکار با تامین تمامی مایحتاج مورد نیاز یک خانواده یک ارزش را ایجاد کرده است، به چه صورت؟
به این صورت که آنها برای تامین اکثر نیازهای خود به این هایپرمارکت مراجعه میکنند و تمامی اقلام مورد نیاز خود را در یک محل به صورت یکجا تامین مینمایند، این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه ساکنین آن محله می شود.
ارائه ارزش (Value Delivery):
این سوپرمارکت از تامین کنندههای کالاها، کلیه مایحتاج مورد نیاز خانوادهها را تامین و آنها را در قفسههایی منظم، با ترتیبی ویژه میچیند و هر روز در ساعتی مشخص آغاز به کار مینماید و مردم با مراجعه به این محل به صورت حضوری (یا به صورت تلفنی و با ایجاد اشتراک) مایحتاج خود را تامین می کنند. به گونهای، در قالب فروش مستقیم کالا، ارزش به مشتریان ارائه می شود.
کسب ارزش(Value Capture):
صاحب این هایپرمارکت در ازای خدمات ارائه شده به مشتریان از آنها پول دریافت میکند، و به ازای هر کالا سودی بین ۵ الی ۳۰ درصد را کسب مینماید. (بهعبارتی در ازای ارائه این ارزش در این محله، سود میبرد یا کسب درآمد میکند)