اگر کسبوکاری دارید یا به فکر راهاندازی یک استارتاپ هستید، شما به بازخورد واقعی و عملی نیاز دارید.
اعتبارسنجی ایده چیست؟
اعتبارسنجی ایده، در اصل فرآیند آزمودن و تأیید اعتبار ایدهی شما قبل از تعیین نام، شعار، محصول، خدمات یا وبسایت کسبوکارتان است. اعتبارسنجی ایده، انجام مراحل تحقیق و توسعهای است که شرکتهای بزرگ برای آزمودن ایدههای تولید محصول خود، قبل از عرضهی آنها در بازار، از آن استفاده میکنند.
اعتبارسنجی ایده میتواند شامل موارد مختلفی باشد. از مصاحبههای گردآوری اطلاعات گرفته تا صفحات فرود در اینترنت. هدف کلی این فرآیند، ارائهی ایده به مخاطب هدف، قبل از تولید و عرضهی محصول نهایی در بازار است.
چرا باید اعتبارسنجی ایده را حتما انجام دهیم؟
اعتبارسنجی ایده میتواند با دادن درک درستی از میزان رغبت مخاطبان بالقوه نسبت به ایدهی شما و تشخیص درست نیاز مشتریان باعث صرفهجویی زیادی در وقت و پول شما شود و همچنین در شما نسبت به ایدهتان ایجاد علاقه خواهد کرد.
از زبان مدرس وبینار:
من یک ایده دارم. به نظرتون خوبه؟
این جمله پرتکرارترین سوالی است که در این سالها از زبان صاحبان ایده و بنیانگذاران استارتاپها شنیدهام! جملهای که همه در آن به دنبال جواب سرراست بله یا نه هستند. اما مسئله اینجاست که پاسخ به این سوال به راحتی چیزی که فکر میکنید نیست و احتمالا هر کسی به شما پاسخ سرراست بدهد ناخواسته دروغ گفته است. بنابراین ما نیاز به فراگیری روشی داریم تا بتوانیم ایدههای نوآور خودمان را ارزیابی کرده و بفهمیم که آیا “نیاز واقعی مشتری” را برطرف میکنیم یا خیر؟!
در این کارگاه سعی میکنیم روش اعتبار سنجی ایده را یاد بگیریم و به سوالات زیر پاسخ بدهیم:
چطور متوجه شوم ایده ام خوبه یا بد؟
چطور با مشتری بالقوه صحبت کنم تا بتوانم به شنیده هایم اعتماد کنم؟
چطور نیاز مشتری را تشخیص دهم؟
در این کارگاه باهم یاد میگیریم که چطور نیاز مشتری را تشخیص دهیم.
در واقع این روند کار به شما میگوید که باید چه چیزی را تولید کنید، آیا مشتریان خواهان آن هستند یا خیر؟
سرفصلهای وبینار
در این کارگاه باهم یاد میگیریم که چطور نیاز مشتری را تشخیص دهیم و پاسخ این سوالات را بیابیم:
- چطور متوجه شویم ایده ما خوب است یا نه؟
- چطور با مشتری بالقوه صحبت کنیم تا بتوانیم به شنیده هایمان اعتماد کنیم؟
- چطور نیاز مشتری را تشخیص دهیم؟
مخاطبین
- افراد صاحب ایده
- صاحبین استارتاپها که میخواهند استارتاپ خود را توسعه دهند
- افرادی که در شرف راهاندازی کسب و کار خود هستند