باشگاه گفتمان سوم نشستی هفتگی است که از ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ با هدف آشنایی و شبکهسازی فعالین اکوسیستم کارآفرینی و نوآفرینان اصفهانی برگزار شد. این جلسات به همت دکتر خسروی عضو سابق شورای شهر اصفهان و مدیر فعلی شتابدهنده صنایع خلاق شکل گرفت.
به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی این جلسه با موضوع کسب درآمد از یوتیوب و انتقال تجربه یوتیوبرهای موفق به صورت عمومی برای آشنایی همه افراد اکوسیستم در محل مرکز توسعه کارآفرینی نوپا برگزار شد.
در رویداد انتقال تجربه یوتیوبرهای موفق چه گذشت؟
در چهلمین جلسه برگزاری باشگاه کارآفرینی گفتمان سوم آقای غفوریان یوتیوبر موفق اصفهانی به جهت انتقال تجربه در مورد ایجاد یک کانال یوتیوب موفق حضور داشتند. نماینده شرکت افراک به جهت تشریح حمایتهای این شرکت از یوتیوبرها نیز حضور داشتند تا حاضرین را با این نوع از کسب درآمد آشنا کنند.
تاریخ برگزاری: ۲۵ آبان ماه 1402
زمان برگزاری: ۱۴ تا ۱۲
محل برگزاری: مرکز توسعه کارآفرینی فناورانه نوپا
این رویداد متشکل از دو بخش ارائه گزارش فعالیت باشگاه طی ۴۰ جلسه گذشته و پنلی با موضوع آشنایی با یوتیوب و نحوه فعالیت در آن با دو مهمان بود.
در گزارش ارائه شده از فعالیت باشگاه، دکتر خسروی عنوان کرد:
«از شروع فعالیت باشگاه تاکنون ۴۰ جلسه با حضور اعضای باشگاه و هر هفته آشنایی با یک کسبوکار یا فعالین حوزههای مختلف برگزار شده است. اکنون مفهومی متولد شده است به نام «باشگاه کارآفرینی». با ارائه گزارشی از فعالیت باشگاه خدمت معاونت علمی و فناوری کشور و وزارت کار سعی بر آن شد تا بتوانیم انگیزهای بسازیم برای ایجاد باشگاههای کارآفرینی در تمام شهرها در سراسر کشور. باشگاه هر هفته با موضوعات مختلفی به فعالیت خود ادامه داد و در این هفته با موضوع یوتیوب و فعالیت در آن دور هم جمع شدهایم. هفتههای آینده به موضوعات هوش مصنوعی و شرکتهای صنایع دستی میپردازیم. همچنین تلاش شد تا با همراهی ۸۰ عضو باشگاه بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ باشگاه را بهصورت یک شرکت ثبت کنیم. علاوه بر این تمام جلسات برگزار شده باشگاه فیلمبرداری شده و روی سایت همتاکار بارگذاری شده است و افراد میتوانند از آن استفاده کنند و بعد از آن به عضویت باشگاه بپیوندند.»
دکتر خسروی در ادامه صحبتهای خود گفتند:
«زمانی که قصد راهاندازی باشگاه را داشتم احساس میکردم بنده کاملا به فضای کارآفرینی و نوآوری اصفهان آشنا هستم و اشراف کاملی بر آن دارم؛ اما پس از برگزاری باشگاه در جلسات متعدد متوجه شدم که هنوز گوشههایی از این فضا را نمیشناسم. مسائلی که به اقتضای زمان و شرایط هر روز جلوهای تازه از خود نشان میدهند.»
در بخش پنل رویداد با موضوع یوتیوب و فعالیت در آن دو مهمان حضور داشتند:
پدرام ترکی سرپرست یوتیوب شرکت افراک و آقای غفوریان، یوتیوبر فعال اصفهانی با ۱۶۲ هزار سابسکرایب.
در ابتدا پدرام ترکی درباره شرکت افراک و شروع فعالیت آن در زمینه خدمات گوگل ادز، گوگل پارتنر، نقد کردن درآمد یوتیوب و دریافت لوح نقره ای 100K یوتیوب برای افراک صحبت کرد.
سپس درباره یوتیوب، نحوه فعالیت در آن و خدمات و فعالیتهای شرکت افراک در زمینه یوتیوب ارائهای داد.
عنوان ارائه این بود: «چرا باید در یوتیوب فعالیت کنیم؟» و پاسخ کوتاه بود: «برندینگ».
شما چه صاحب یک شرکت باشید، چه به صورت شخصی به دنبال کسب درآمد باشید، یوتیوب جایی است که میتواند روی برندینگ و بازاریابی شما کار کند. کسب درآمد از یوتیوب به صورت دلاری است و در فضای کنونی کشور شیوه مناسب و کمککنندهای برای درآمدزایی است.
اگر توجه کرده باشید افرادی که در اینستاگرام، که یک شبکه اجتماعی معمول، پرکاربرد و همهپسند است به صورت جدی فعالیت میکنند و دنبالکنندههای بسیار دارند، سعی میکنند شما را برای تماشای محتوای خود به یوتیوب بکشانند. یوتیوب به روی ویدیوهای شما بدون این که شما مبلغی بابت آن بپردازید تبلیغات قرار میدهد.
تبلیغات درآمدزای یوتیوب دو دسته هستند؛ تبلیغات اسپانسری که اسپانسرهای شما در مذاکره با خود شما خواستار آن هستند و تبلیغاتی که خود یوتیوب آن را به روی ویدیوهای شما قرار میدهد.
درواقع یوتیوب تنها از شما میخواهد که محتوای خوب و جذاب بسازید و اصلا نگران بازاریابی و معرفی خودتان یا محصولاتتان نباشید، چرا که این کار را یوتیوب برای شما انجام میدهد. درواقع یوتیوب بازوی مهارتی بازاریابی و فروش شما میشود.
شرایط حداقلی درآمدزایی از یوتیوب با دو مولفه اساسی شروع می شود:
«۱۰۰۰ سابسکرایب و ۴۰۰۰ ساعت واچ تایم»اما لازم است بدانید که یوتیوب قوانین سختگیرانهای برای محتوایی که در آن بارگذاری میکنید دارد. از آوریل تا ژوئن ۲۰۲۳، یوتیوب بیش از ۱۴ میلیون (۱۴.۰۶۳.۷۸۹) کانال را حذف کرد. تنها به دلیل اینکه تولید محتوا و ویژگیهای محتوا برای آن مهم است. یوتیوب روی قوانین کپی رایت بسیار حساس است. دلیل این موضوع این است که به علت بحث درآمدزایی از تبلیغات، شرکتهای سفارشدهنده تبلیغ به یوتیوب، روی محتوای یوتیوب حساسیت دارند. برای آنها جذاب بودن محتوا و تکراری نبودن آن بسیار مهم است.
قانون اول کپیرایت یوتیوب میگوید که تولیدکننده محتوا باید خود برای مخاطبش محتوا بسازد یا اگر از محتوای دیگری استفاده کرد، مجوز این استفاده را داشته باشد. قوانین استفاده از یوتیوب را در کتاب قوانین یوتیوب برای یوتیوبرها که ترجمه و تدوین آن با مجموعه افراک بوده است را میتوانید بخوانید.
برای راهاندازی یک کانال یوتیوب به چه چیز نیاز دارید؟
محتوای کانال تکراری نباشد!
کانال را با یک ایمیل مجزا از ایمیل کاری یا روزمره خود بسازید که اگر مشکلی برای آن پیش آمد سایر حسابهای گوگل شما به مشکل برنخورند.سئوی کانال شما مهم است.
باید در تولید محتوا نظم و پیوستگی را حفظ کنید. ( ۲ الی ۳ ویدئو در هفته)
شرکت افراک در زمینه نقد کردن درآمد دلاری کانال شما، خرید ابزارهای دلاری که به سئو کانال شما کمک کند. همچنین ارائه در جهت رشد کانال یوتیوب شما و بهتر شدن آن به شما مشاوره میدهد. پدرام ترکی در ادامه از شرایط درآمدزایی در یوتیوب، ابزارهای یوتیوب که به سئو کانال کمک میکند، در رویداد انتقال تجربه یوتیوبرهای موفق صحبت کرد.
تجربیات آقای غفوریان از فعالیت در یوتیوب
در ادامه مهمان دیگر پنل آقای غفوریان از جنس محتوای ارائهشده در کانال یوتیوب و تجربههای شخصی خود صحبت کردند. غفوریان احترام به مخاطب یوتیوب را شاخصه اصلی رشد یک کانال عنوان کرد. همچنین تاکید کرد هدف اولتان از ساخت محتوا، احترام به مخاطب باشد و پس از آن درآمدزایی را ملاک قرار دهید. نکته دیگری که اشاره کرد، در ساخت محتوا سعی کنید با مخاطب ارتباط بگیرید و از پشت دوربین با او صحبت نکنید. تعامل تصویری اثر بسازی در وایرال شدن ویدیو های شما دارد. نکته قابل توجه دیگر اینکه اگر محتوا به زبان اصلی میسازید حتما علاوه بر آن زیرنویس هم قرار دهید تا از اشتباههای شنیداری به واسطه اثر لهجه به روی گفتار خود جلوگیری کنید.
در ادامه زمینه برای پرسش و پاسخ مهمانان رویداد با حاضرین در جلسه صورت گرفت و سوالات متعددی پرسیده شد.
برای مشاهده آلبوم تصویری رویداد انتقال تجربه یوتیوبرهای موفق روی این لینک کلیک کنید.