ابزارهای تحلیل رقبا از مهمترین ابزارهایی هستند امروزه باعث رونق و گسترش کسب و کارهای آنلاین می شوند. قبل از آشنایی با ابزارهای تحلیل رقبا باید تعریف و دلیلی برای تحلیل رقبا داشته باشیم. تحلیل رقبا به معنی ارزیابی نقاط ضعف و قوت و شناسایی فرصت ها و تهدیدها برای کسب و کار شماست. بدون تحلیل و شناسایی رقبا نمیتوان در بازار امروزی نمیتوان حرفی برای گفتن داشت بنابراین باید زمانی را صرف تحلیل رقبا کرد. برای اینکار باید ابتدا رقبای کسب و کار خود را بشناسید، آنها را براساس اولویت های مدنظر دسته بندی کنید و درنهایت با استفاده از ابزارهای تحلیل رقبا اطلاعات تکمیلی را بدست آورید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مهمترین ابزارهایی هستند که امروزه دردسترس می باشند. برای استفاده از آنها باید با فریم ورک برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ RACE آشنایی کافی داشته باشید. این فریم ورک مخفف Reach Act Convert Engagement می باشد که چهار بخش اصلی این فرم ورک را تشکیل می دهد.
مزایای تحلیل رقبا
- شناسایی رقبا، خدمات و محصولات آنها
- شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها
- شناسایی استراتژی های آنها در طول زمان
- شناسایی رسانه های تبلیغاتی آنها
- شناسایی تهدیدها و فرصت های ایجاد شده از سمت آنها
- شناسایی سهم بازار هر یک از رقبا
با داشتن چنین اطلاعاتی از رقبا و دانش دیجیتال مارکتینگ برای تحلیل این اطلاعات، میتوان به راحتی کسب و کار خود به یک برند رقابتی تبدیل کرد. برای اینکار فقط کافیست با ابزارهای تحلیل رقبا آشنا شوید و از آنها در جهت هدف مطلوب خود استفاده کنید. برخی از مهترین ابزارهای تحلیل رقبا در این قسمت به صورت مختصر توضیح داده می شود.
۱- Google Analytics: یکی از پرکاربرد ترین ابزار گوگل که در سال ۲۰۰۵ راه اندازی شد و امکان ثبت و تحلیل ترافیک سایت را فراهم کرده است. این ابزار اطلاعات دقیقی درمورد بسیاری از مسائل مفید و موردنیاز برای تجزیه و تحلیل را ارائه می دهد. میتوان گفت اطلاعاتی که از طریق این ابزار بدست می آید جامع و کامل است زیرا اکثر افراد در صورت نیاز به خدماتی در گوگل به جستجو می پردازند. اطلاعاتی که این ابزار برای کسب و کار شما فراهم می کند:
- گزارش ترافیک سایت براساس مکان (کشور و شهر)
- گزارش ترافیک سایت براساس نوع دستگاه (دسکتاپ، موبایل و تبلت)
- گزارش ورودی سایت براساس نوع ورودی (مستقیم، سئو، بک لینک و …)
- گزارش زمان بازدید بازدیدکنندگان در طول یک روز
- میزان بازدید صفحات و صفحات پربازدید
- میزان بازدهی شبکه های اجتماعی سایت
- کلمات جستجو شده در گوگل هنگام ورود
- یافتن و بررسی صفحات ورود و خروج بازدیدکننده از سایت
۲- Google AdWords: یکی از سرویس های ارائه شده توسط گوگل است که جهت تبلیغات آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد. این ابزار دو کانال برای جذب کاربر و بازدیدکننده دراختیار تبلیغ کنندگان قرار می دهد. یکی از این دوکانال ارتباطی شبکه جستجو است که معمولا به پرداخت به ازای (PPC) کلیک شناخته می شود که تبلیغ کننده بر روی کلیدواژه ای که مربوط به کسب و کارش است سرمایه گذاری می کند. کانال دوم شبکه نمایش است که به تبلیغ کننده امکان تبلیغات بصری در وب سایت هایی که بخشی از این شبکه هستند را می دهد.
۳- Google Trends: یکی از بهترین ابزارهای در درسترس برای سئو و بهینه سازی سایت است. ترند در لغت به معنای روند می باشد و با این ابزار گوگل میتوان روند جستجوی واژه های مختلف در موتور جستجوی گوگل را بررسی کنیم. از قابلیت های بارز این ابزار باید به مقایسه حجم جستجوی واژه های مختلف باهم و مشاهده ترکیب هایی که در جستجو استفاده می شود اشاره کرد. با استفاده از این ابزار می توان کلمه هاو عبارات کاربردی را شناسایی و از آنها برای بهینه سازی سایت استفاده کرد.
۴- Google Search Console: یکی از ابزارهای کاربردی بررسی وضعیت وب سایت ها در موتورهای جستجو می باشد. با استفاده از این ابزار میتوان اطلاعات دقیق و مناسبی در خصوص وضعیت دسترسی ربات خزنده گوگل به سایت، لینک ها و بک لینک ها، کلیدواژه های جستجو شده، صفحات ایندکس شده توسط گوگل، خطاهای احتمالی موجود، بازدیدهای سایت و … که اهمیت زیادی دارند بدست آورد. تفاوت این ابزار و گوگل آنالیتیکس در ارائه آمار این است که این ابزار به صورت کیفی آمار می دهد ولی نتایج ابزار گوگل آنالیتیکس کمی است.
۵- Alexa: یکی از ابزارهایی است که معمولا برای سنجش رنک سایت توسط سئوکارارن مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر اطلاعات رنکینگ این سایت اطلاعات مفید دیگری همچون بک لینک ها و کلیدواژه های نادیده گرفته شده در اختیار شما قرار میدهد. این سایت اطلاعات دیگری نیز در اختیار قرار می دهد اما بهتر است برای اینگونه اطلاعات از سایر ابزارهای معرفی شده استفاده کنید.
۶- MOZ: این ابزار یکی از ابزارهای قدرتمند با تمرکز بر بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد. این ابزار اطلاعات مختلفی را دراختیار قرار می دهد اما به دلیل دو قابلیت اصلی آن باعث شده که امروزه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته شود. یکی از این قابلیت ها جستجوی کلمه کلیدی است. با جستجوی یک کلمه دراین ابزار اطلاعاتی درباره آن کلمه در اختیار شما قرار می دهد که میتوانید براساس آنها درباره آن کلمه تصمیم گیری کنید. قابلیت بعدی جستجوی لینک می باشد. شما با وارد کردن یک لینک میتوانید اطلاعات مفیدی درباره آن لینک بدست آورید. یکی از این اطلاعات این است که دریابید رقبای شما از چه سایت های بیشترین لینک را دریافت کرده اند.
۷- SimilarWeb: از ابزارهای قدرتمند جهت ردیابی فعالیت های رقبا می باشد. با استفاده از این ابزار می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با رقبای کسب و کار خود بدست آورید سپس در جهت ارتقا خود گام بردارید. از طرفی می توانید رقبای خود را باهم و با خود مقایسه کنید و نقاط ضعف و قوت را بدست آورید. از این ابزار اطلاعاتی همچون رتبه جهانی رقبا، میزان فعالیت در کشورهای مختلف، بررسی کانال های ورودی، میزان بازدید، تعداد جنسیت بازدیدکنندگان، برنامه ها و راه های ورود به سایت و کلمه های کلیدی را می توان استخراج کرد.