گوگل آنالیتیکس یکی از سرویس های رایگان گوگل برای وب مسترها می باشد که برای سایت های و یا اپلیکیشن های استارتاپ ها بسیار مفید می باشد و می توانید دقیق ترین آمار ها را به کمک آن مشاهده کنید.
Google Analytics برنامه ای کاربردی برای مدیریت ترافیک وب سایت ها میباشد. این سرویس رایگان میباشد و بواسطه آن میتوان گزارشهای گوناگونی از میزان بازدید، میانگین مدت زمان بازدید از صفحات گوناگون سایت، رده سنی بازدید کنندگان، تعداد صفحات مورد بازدید در هر بار ورود به سایت، جریان مشاهده صفحات گوناگون سایت، referral ها، کلمات کلیدی مورد جستجو، موقعیت جغرافیایی بازدید کنندگان و نوع سیستم عامل و بروزر آنها را مشاهده کرد. همچنین به صورت زنده یا Real Time میتوان ترافیک سایت و را مشاهده کرد. در این مقاله نگاهی اجمالی به انواع گزارشات Google Analytics خواهیم داشت و با بخشهای گوناگون آن آشنا خواهیم شد. توجه داشته باشید که Google Analytics دائماً در حال بروز رسانی است و بخشهای جدیدی به آن اضافه می شود و همچنین برخی از آنها در گذشته حذف شده اند.
چرا از گوگل آنالیز استفاده کنیم؟
سایت ها و برنامه های زیادی وجود دارند برای کنترل ترافیک سایت شما مانند Piwik ولی قابلیت هایی که گوگل آنالیز به شما خواهد داد کاملا منحصر به فرد است ، شما می توانید ببینید که کاربران از چه سایت هایی به شما ارجاع داده شده اند ، با چه کلمه ای در گوگل جستجو و در نهایت به سایت شما آمده اند ، یا حتی برای یک کلمه کلیدی که قصد بالا بردن سایت خود در آن کلمه را دارید هدف مشخص کنید و گوگل به شما کمک خواهد کرد و بسیاری خدمات و ابزار های مهیج دیگر که از کار کردن با آنها لذت خواهید برد.
متریکهای مختلفی توی گوگل آنالیتیکس وجود داره که شناخت کاملشون باعث میشه تا تحلیل بهتری نسبت به قبل داشته باشیم. اینکه کم یا زیاد بودن این متریکها جه معانی رو به دنبال داره و یا چطور این متریکها میتونن در آنالیزهای ما، نقش کلیدیتری رو ایفا کنن و بهمون در بهتر کردن وضعیت وبسایت یا کسبوکار کمک کنن رو میتونین تو این مقاله کامل یاد بگیرین.
Session — «جلسه»
به طور ساده، Session رو میشه در زبان فارسی، «جلسه» خوند و به تعداد زمانهایی که کاربران در وبسایت شما بودن (مدت زمان محدود)، معنی کرد.
زمانی که یک کاربر وارد وبسایت شما بشه، session گوگل آنالیتیکس شروع میشه و تا ۳۰ دقیقه بعد از آخرین حرکت کاربر (action) ادامه پیدا میکنه. به عنوان مثال اگه یک کاربر دو بار وبسایت شما رو ببینه – با ۳۰ دقیقه بیفعالیتی بین دو بار ورود – گوگل آنالیتیکس عدد ۲ رو برای sessions نشون خواهد داد. اطلاعات کامل درباره session رو میتونین از اینجا بخونین.
«به طور معمول، هر چه قدر مقدار sessionها بیشتر باشه، محبوبیت وبسایت بیشتره»
افزایش تعداد session ها در وبسایت چیزی هست که اهمیت زیادی داره. شما میتونین با افزایش تعداد session های فردی، session های کلی رو هم افزایش بدین یا افزایش session های کلی، باعث کاهش session های فردی شما بشه (کاهش engagement هر فرد).
نکته: session های فردی در اینجا به معنی جلساتی هست که یک فرد اونها رو انجام میده و منظور از افزایش sessionهای فردی، افزایش engagement به جهت افزایش sessionهای فردی هست.
User — «کاربر»
این متریک نشانگر تعداد افراد منحصر به فردی هست که وبسایت شما رو دیدن و همچنین تعداد افراد منحصر به فردی هستند که باعث به وجود اومدن sessionهای شما شدن.
زمانی که sessionهای وبسایتتون در حال افزایش هست، مطمئن شید که کاربران وبسایتتون هم در حال افزایش باشه.
New Visitor — «بازدیدکننده جدید»
این متریک به شما تعداد افرادی رو نشون میده که برای اولین بار در دامنه زمانی انتخاب شده، از وبسایت شما بازدید کردن.
در نظر داشته باشین: به صورت معمول، شما ۳۰ روز گذشته رو در گوگل آنالیتیکس، آنالیز میکنین. کسانی که برای اولین بار در این ۳۰ روز، از وبسایت شما بازدید کردن، new visitor محسوب میشن (حتی اگه در بازه زمانی قبل از این ۳۰ روز از وبسایتتون بازدید کرده باشن).
«افزایش تعداد بازدیدکنندگان جدید به این معنی هست که شما قابلیت دسترسی به افراد بیشتری نسبت به قبل رو دارید»
برای وبسایتهایی مثل eCommerce (کسبوکاری)، این متریک خیلی مهمه؛ چون تعداد بالای new visitor به معنی یه موقعیت خوب برای تبدیل کردن کاربران به مشتریها هست. البته این رو هم در نظر داشته باشین که تعداد بالای بازدیدکنندگان ممکنه از دو راه طبیعی (organic) و غیر طبیعی باشه.
Returning Visitors — «بازدیدکنندگان برگشتی»
کسانی که یک بار از وبسایت شما بازدید میکنن و دوباره توی بازه زمانی انتخاب شده توی گوگل آنالیتیکس، به وبسایتتون سر میزنن، بازدیدکنندگان برگشتی یا returning visitors نامیده میشن.
رشد این عدد به این معتی هست که خوانندگان یا کاربران وبسایتتون بیشتر به خوندن مطالب یا سر زدن به وبسایتتون علاقهمند شدن و یک بار دیکه از وبسایتتون بازدید کردن. در حقیقت میشه returning visitors رو به عنوان وفاداری (loyalty) کاربران یک وبسایت تلقی کرد.
گاهی اوقات، returning visitors میتونه خیلی مهمتر از new visitors باشه. دلیلشم اینه که بازدیدکنندگان برگشتی بیشتر از بازدیدکنندگان جدید احتمال تبدیل شدنشون (convert) هست. بیشتر شدن بازدیدکنندگان برگشتی میتونه این معنی رو بده که کاربران بیشتر علاقه دارن تا تو وبسایت شما بگردن و به وبسایتتون یا کسبوکارتون اعتماد کنن
انواع کانالهای ترافیک ورودی در گوگل آنالیتیکس
بازدیدها از جهات مختلفی سمت وبسایت شما میان. شما میتونین به صورت جداگونه، انواع راههایی که از طریق اونها ترافیک دریافت میکنین (medium) رو مشاهده کنین، متریکهای مختلفشون رو با هم مقایسه کنین و درک بهتری از وضعیت وبسایتتون داشته باشین.
آمار ترافیکهای ورودی خودتون رو میتونین از مسیر Acquisition > All Traffic > Channels پیدا کنین.
Organic Search — «ورودیهای طبیعی از موتورهای جستجو»
ورودیهای طبیعی از موتورهای جستجو که تبلیغات کلیکیِ درون موتورهای جستجو رو شامل نمیشن، organic search نام دارن.
رشد این medium، نشون دهنده افزایش حضور وبسایت در نتایج موتورهای جستجو هست و حتی میتونه موفقیتآمیز بودن استراتژی شما در سئو یا خلاف اون رو ثابت کنه.
Paid Search — «ورودیهای پرداختی از جستجوها»
این کانال شامل کسانی میشه که با کلیک روی تبلیغات شما توی موتورهای جستجو، به وبسایت شما اومدن. به صورت فنی اگر بخوایم این کانال رو بررسی کنیم، ورودیهایی که از مدیومهای cpc|ppc|paidsearch وارد وبسایت بشن، در این کانال جا خواهند گرفت.
Referral — «ورودیهایی از وبسایتهای دیگر»
زمانی که یک کاربر با کلیک روی یک لینک در یک وبسایت دیگر، به وبسایت شما میرسد، ورودی ارجاعی یا referral تلقی میشود.
با ترافیک ارجاعی میشه فهمید که بکلینکها به مخاطبان شما کمک کردن یا نه. همچنین شما میتونین بهترین وبسایتهایی که بهتون ترافیک referral دادن رو ببینین.
نکته سئوای: اگه در وبسایتهایی که ازشون ترافیک referral دریافت کردین، وبسایتی رو دیدین که اسپم بود، برای جلوگیری از پنالتی شدن و یا مواردی از این دست میتونین در وهله اول از اون وبسایت درخواست کنین که لینکتون رو بردارن؛ اما اگر به هر دلیلی این اتفاق نیوفتاد، میتونین با ابزاری که گوگل برای این منظور در نظر گرفته – Disavow Tool – اقدام به بیارزش کردن این لینکها از نظر گوگل بکنین. آموزش کاملی در این زمینه »
Email — «ورودیهای ایمیل»
کسانی که با کلیک روی لینکهای موجود در ایمیل، به وبسایت شما میرسن، در این کانال جای میگیرن.
شما توی وبسایتهای ارسال ایمیل گروهی مثل Mailchimp، Sendgrid، GetResponse و… میتونین آماری از ایمیل که شامل نرخ بازکردن، نرخ کلیک، نرخ پرش و متریکهایی از این دست ببینید اما در گوگل آنالیتیکس میتونین رفتار این افراد رو در وبسایت نیز مشاهده و تحلیل کنین.
حتی اگه یه ایمیل نرخ کلیک (click rate) خوبی داشته باشه، شما میتونین مطمئن بشین که آیا واقعا کاربرها با صفحهای که از طریق ایمیل واردش شدن engage شدن یا نه. برای این کار میتونین از متریکهایی مثل avg. time on page، bounce rate، conversions و … کمک بگیرین.
Social — «ورودیهای شبکههای اجتماعی»
ترافیک social، شامل کسانی میشه که با کلیک روی لینک وبسایت شما در social media، به وبسایتتون میان.
ترافیک social میتونه به شما توی مشخص کردن اینکه کدوم پلتفرمهای social برای وبسایت شما بهتر هستن، کمک کنه. شما با بالا بودن مقدار زمانی که کاربران در وبسایت هستند (time on site)، کم بودن نرخ پرش (bounce rate) و داشتن نرخ تبدیل خوب (conversion rate)، میتونین مطمئن بشین که کدوم پلتفرم social براتون بیشترین سود رو داره.
Direct — «ورودیهای مستقیم»
وقتی کاربران با تایپ کردن آدرس سایت شما در مرورگر، کلیک روی بوکمارک، کلیک روی لینکهای درون شبکههای اجتماعی یا درون ایمیلها (اگر utm نداشته باشن) به وبسایت شما دسترسی پیدا کنن، این ترافیک و یا ورودیها به نام direct در گوگل آنالیتیکس ثبت و نمایش داده میشه.
اندازهگیری کارایی وبسایت
این متریکها به شما این امکان رو میدن تا صفحات مختلف وبسایتتون رو ارزیابی کنین.
Pageview — «بازدید صفحه»
«بازدید صفحه به شما این امکان رو میده تا محبوبیت صفحات وبسایتتون رو مقایسه کنین»
خیلی ساده این متریک به شما تعداد دفعاتی که صفحه توسط کاربران دیده شده رو میگه.
این متریک مشخص میکنه کدوم یک از صفحات وبسایتتون توسط مخاطبان بیشتر دیده شدن و همچنین همین نکته مهمی هست که شما بتونین پر مخاطبترین صفحات رو شناسایی کنین و بعد بهفمین که کدوم قسمت از وبسایتتون بیشترین گیرایی رو داره.
Unique pagevies: این متریک برای یک صفحه، به شما تعداد sessionهایی رو میگه که حداقل یک بار این صفحه دیده شده باشه.
Average Time on Page — «میانگین حضور در صفحه»
این متریک به شما مقدار زمانی که کاربران روی یک صفحه (یا صفحات) بودند رو نشون میده.
شما میتونین میانگین حضور در صفحه روی صفحات محبوب (با بازدید صفحه بالا) رو پیدا کنین بعد ببینین که کدوم یک از صفحات محبوب و پر مخاطب شما، بازده خوبی ندارن و کاربران زمان زیادی رو برای خوندن اون صفحه نمیذارن. با این روش در نهایت زمان کلی حضور در سایت (avg. time on site) رو هم افزایش بدین.
شما همچنین میتونین از این متریک برای مقایسه اثربخشی کمپینهای آنلاینتون هم استفاده کنین.
Bounce Rate — «نرخ پرش»
وقتی یک کاربر به وبسایت شما میرسه و بدون اینکه به صفحه دیگهای از وبسایتتون سر بزنه، وبسایت شما رو ترک کنه، یک bounce یا یک پرش اتفاق افتاده.
نرخ پرش یک صفحه، درصد کاربرانی رو نشون میده که از اون صفحه bounce شدن.
نرخ بالای این متریک برای یک صفحه، نشون میده که صفحه مورد نظر دعوت به حرکت (call-to-action) یا لینکهایی به صفحات دیگه نداره. همچنین میتونه این معنی رو بده که صفحه، کیفیت کمی داره و نمیتونه کاربران رو نگه داره.
نرخ پرش حتی به شما میتونه بگه کمپینهای آنلاینتون راه خوبی رو طی میکنن یا نه. اگر نرخ پرش ترافیک جستجوتون بالا باشه، این معنی رو به شما میرسونه که محتوای خوبی رو به کاربر ارائه ندادین یا اینکه عنوانی که از طریقش به وبسایت شما اومدن با محتوایی که ارائه دادین تفاوت داشته.
به اضافه، برای کاهش نرخ پرش روی صفحاتتون، میتونین تعداد لینکها و engagement رو افزایش بدین. به عنوان مثال، برای یک وبلاگ، میتونین «مطالب مرتبط» رو به اون صفحه اضافه کنین تا نرخ پرش رو کاهش بدین.
Exit Rate — «نرخ خروج»
نرخ خروج، درصدی از کاربران هستن که از صفحه خارج میشن.
بر خلاف bounce، خروجها هر زمانی که کاربر از وبسایت شما خارج بشه، محاسبه میشه، بدون در نظر گرفتن اینکه صفحات قبلی رو مرور کرده باشه.
«هر bounce یک exit هست اما همه exitها، bounce نیستن»
نرخ خروج، یک راه خیلی خوب برای شناسایی مشکلات در قیف تبدیل (conversion funnel) هست؛ به این صورت که هر کدوم از مراحل قیف که نرخ خروج بالایی داره رو باید خیلی سریع، بهینه کنین.
منابع:
2 دیدگاه دربارهٔ «Google Analytics یک ابزار مفید برای استارتاپ ها»
بهتر نیست به آنالیزورهای ایرانی مثل وب گذر رجوع کنیم؟ اونا هم دست کمی از گوگل ندارن
با سلام
بنده با توجه به چندین سال سابقه وب مسترینگ این اطمینان رو به شما میدهم که گوگل آنالیز از آنالیزورهای ایرانی خیلی بهتر و امکانات بی نظیری داره که کمتر آنالیزوری این امکانات رو داره.